Článek
Vloni v srpnu čínský Zeekr oznámil, že nasazuje technologii tak rychlého nabíjení, že za něco málo přes 10 minut dostanete do baterky vybité na 10 % energii na 80 %. Jednak toho dosáhl nasazením nového typu lithium-železo-fosfátového akumulátoru a jednak 800voltovou architekturou, kterou dnes využívá třeba Hyundai, Kia, Porsche, Audi a jiní.
Píše se březen 2025 a máme tu další průlom. Tentokrát za ním stojí velký hráč na poli elektromobility, konkrétně čínský BYD. Ten představil novou platformu Super E, která využívá 1000voltovou architekturu. A ta umožňuje divy.
Na odpovídajících nabíječkách, které už jsou mimochodem v provozu, dosahují vozy postavené na Super E špičkového nabíjecího výkonu 1000 kW! A to je, prosím, čtyřikrát více, než zvládá například tesla.

Modely BYD (Han L na snímku) postavené na Super E se ve špičce nabíjí 4× rychleji než tesla.
Díky tomu se modely BYD zvládnou nabít pro dojezd 400 km za pouhých 5 minut. A to odpovídá času potřebnému k natankování benzinu a jeho zaplacení. Možná že se spalovákem budete na pumpě ještě déle, pokud si před vámi nějaký „zájezd“ bude dávat párky v rohlíku.
Zakladatel automobilky BYD Wang Chuanfu dále oznámil, že po Číně postaví další čtyři tisícovky stanic schopných posílat do aut výkon 1 000 kW, jen tedy neřekl kdy. Montáž takhle výkonné nabíječky stojí podstatně více peněz než montáž kdejaké 50kW stanice a je technicky složitější, nehledě na administrativu. Ovšem v Číně věci fungují trochu jinak a rychleji, takže se může stát, že do půl roku bude hotovo.

BYD chce postavit 4 tisíce super nabíječek po celé Číně (na snímku Tang L).
BYD rovněž ukázal první modely postavené na Super E, a to sedan Han L a SUV Tang L EV. Oba vozy podle serveru Car News China nabídnou výkon 680 koní v zadokolce a 1 101 koní ve čtyřkolce. A kolik stojí? V Číně, kde je gigantická konkurence a dotace pro BYD létají vzduchem, pod jeden milion korun.
Na jednu stranu jde pochopitelně o velký průlom, na tu druhou jen v optimálních podmínkách. Ono totiž ne vždy je venku 21 stupňů a polojasno, přičemž zejména mrazy kolikrát značně zkrátí dojezdy elektroaut a prodlouží dobu nabíjení. Plus cena takového auta by v Evropě nejspíš nekopírovala tu čínskou, což okruh lidí, kteří by si jej mohli dovolit, podstatně zmenšuje.