Článek
Designér Jozef Kabaň byl tak talentovaný, že si jej německý koncern Volkswagen vytáhl už jako studenta pod svá křídla, což se později projevilo na úspěšných modelech Volkswagen Lupo či Seat Arosa.
Tento slovenský mistr se také pyšní karosářským kabátem pro převratný Veyron od Bugatti, potažmo jeho rukopis najdete i na vybraných modelech Audi, protože šéfoval centru pro vnější design.
Češi si jej od roku 2008 pamatují hlavně jakožto otce atraktivního designového jazyku Škoda Auto s krystalickými prvky, které se objevily například na třetím Superbu, prvním Kodiaqu nebo na „čtyřokém“ faceliftu třetí Octavie.
Když Kabaň povznesl Škodovku nad úroveň běžných spotřebních aut, začal koukat po kariérním růstu a přešel do BMW, kde ovšem vydržel necelé dva roky, a pak byl prý kvůli neshodám s vedením a jeho údajné neochotě spolupracovat s ostatními, potažmo předělávat svoji práci, přesunut do Rolls-Roycu. Tam nicméně skončil po půl roce.
Kabaně si vzal zpátky Volkswagen, pro nějž měl malovat osobní vozy, přičemž hned první velkou výzvou mu bylo přepracování konceptu levného elektromobilu ID.Life, který se veřejnosti moc nelíbil. Ovšem spekuluje se, že ani oprava z jeho pera nesklidila u vedení automobilky úspěch.
Oficiálně byl Kabaň však pochválen a vloni přesunut do oddělení budoucích vozů Volkswagen. Odtud ale utekl, protože nyní čínský koncern SAIC oznámil, že se Jozef Kabaň stal dne 22. dubna 2024 viceprezidentem globálního designového centra, takže bude zodpovědný za design a kreativitu v rámci kompletního vývoje, a to i pro v Česku tolik populární značku MG.
Ta má svůj jízdní řád velmi napěchovaný a své novinky chrlí tak rychle, že odhadujeme, že první Kabaňova MG svět spatří nejdříve za pár let. A kdoví, jestli do té doby tento oceňovaný návrhář u koncernu SAIC vydrží…