Článek
Automobilka tu doslova mluví o „opětovném dobytí“ segmentu C, který je považován za jádro automobilového trhu. Austral naváže tam, kde začaly modely Arkana a Mégane E-Tech, a díky strategii „Nová vlna“ se hodlá ucházet o post lídra na poli technologií, čisté energie a služeb.
Všechno v novém
Typ Austral je první Renault, který vznikl kompletně na nové alianční platformě CMF-CD (připravené pro auta velikosti Nissan Qashqai i většího X-Trail), designově jde o typické SUV – vyšší světlá výška, přední a zadní kryty podvozku, kontrastní ochranné lišty a zvýšená spodní hrana bočních oken pro zvýšenou ochranu cestujících.
S délkou 4,51 m bude o nějaké 2 cm delší než Kadjar, který nahrazuje, šířka 1,83 m dává vozu vzhledem k výšce 1,62 m rozkročený postoj. Rozvor náprav je potom 2,67 m, což je o nějaké dva centimetry více než u Kadjaru – z toho by měl profitovat vnitřní prostor pro posádku, zvětšil se také objem zavazadlového prostoru (o tom později).
Design sází na modernu
V dnešní době hraje roli tzv. „světelný podpis“, neboť právě přední světla mnohdy spatříme u daného auta nejdřív. O dodržení hesla „vidět a být viděn“ se tu bude starat celkem 7 diodových modulů, které umí upravovat rozložení světla. Toto chytré osvětlení se bude nabízet ve třech variantách – LED Pure Vision, LED Adaptive Vision a LED Matrix Vision s dynamickými blinkry.
Zadní světla mají tvar písmene C a spolu s logem Renault vytvářejí protáhlou světelnou signaturu prodlouženou po obou stranách zavazadlového prostoru. Na první pohled je i v noci poznáme díky tzv. mikrooptické technologie, kterou už možná znáte z nového Meganu E-Tech.
Svůdné barvy a stylový design kol
Austral si budeme moci objednat v sedmi elegantních barvách karoserie – dvě bílé Glacier nebo Nacré, červená Flamme, modrá Iron, černá Etoilé a v neposlední řadě šedá Schiste. Kdo zvolí vrcholnou verzi Esprit Alpine, může se těšit ještě na exkluzivní barvu Schiste Satin, která zvýrazňuje celkové proporce auta.
U Renaultu však mysleli i na praktičnost, a tak se nová generace těchto matných laků bude zároveň dobře udržovat. Bude na výběr z několika designů litých kol s převážně diamantovými vzory, a to v rozměrech 17 až 20 palců, v jejichž středu bude zasazeno logo značky v provedení broušený hliník.
Interiér nabízí jeden z největších displejů a „živou atmosféru“
Dominantou interiéru je displej OpenR Link, který se osvědčil už v Meganu E-Tech. Širokoúhlý digitální přístrojový panel postupně přechází ve středovou konzoli, čímž vytváří tvar obráceného písmene L a nabízí velmi štědrou plochu – vlastně skoro jeden metr čtvereční. Hlavní dva displeje mají po 12 palcích, těm pak sekunduje průhledový, tzv. head-up displej, o úhlopříčce 9 palců. Systém je postavený na Google Android, takže přináší ověřené Google Maps a další oblíbené aplikace.
V kabině také nesmí chybět náladové ambientní osvětlení, které se přizpůsobuje vašemu biorytmu, umí se tak každých 30 minut měnit podle venkovního světla a automaticky upravuje barvu. Plynulé přechody jsou pak pro oživení atmosféry doplněny o dynamické efekty.
Velkorysý kufr
Optimalizaci zavazadlového prostoru oproti předchůdci umožňuje zejména nová platforma CMF-CD. S pevnou zadní lavicí nabízí vůz kufr o objemu až 500 litrů, s posuvnou lavicí to pak je až 575 litrů. Po sklopení zadních opěradel se pak objem zavazadelníku zvětší až na 1 525 litrů.
Maximální kontrola na silnici
Renault Austral si můžete objednat nejen s pohonem všech kol, ale také s řízením všech kol – jakou to má výhodu? Systém umí v rychlostech do 50 km/h natočit zadní kola až o 5 stupňů proti směru jízdy, čímž citelně pomáhá manévrovatelnosti a celkové obratnosti například ve městě. Lidově řečeno se s novým Australem otočíte „na pětníku“.
Pohonné jednotky už jen s hybridem
Z počátku se pod kapotou objeví motory 1,3 TCe o výkonech 140, respektive 160 koní. Slabší verze bude dostupná jak s manuálem, tak s automatem, silnější verze sice bude výhradně s automatem. V obou případech pak spalovacímu motoru sekunduje 12V mikrohybridní systém, jako je tomu u modelů Arkana nebo Captur.
Další variantou bude motorizace 1.2 TCe o výkonu 130 koní a 230 Nm. V tomto případě bude spalovacímu motoru pomáhat 48V mild-hybrid, k dispozici však bude pro motor 1.2 TCe i nová generace E-Tech hybridu, který celkový výkon zvedne až na 160, respektive 200 koní!
Že jsme zapomněli na diesely? Nezapomněli, Renault Austral v dieselu, alespoň na českém trhu, nekoupíte. Nahradí ho totiž nová generace hybridu E-Tech, který spojuje přeplňovaný benzinový tříválec 1,2l s elektromotorem o kombinovaném výkonu 200 koní. Kromě vysokého výkonu by ale měl dosahovat i mimořádně nízké spotřeby 4,6 l/100 km a stejně jako v případě pohonu E-Tech u Clia, Capturu nebo Arkany má přinášet pocit z jízdy elektromobilem (vždy se rozjíždí na elektřinu a díky efektivní rekuperaci v tomto režimu dokáže trávit velkou část jízdního času).
Zajímavé je, že samočinnou převodovku nezastupuje dvouspojková skříň EDC, ale modernizované CVT jménem X-Tronic, tedy variátor. Modernizovaná verze dvouspojkového EDC se přidá posléze.
Inovativní technologie – pohodlí a bezpečnost především
Nový Austral nabízí celkem 32 jízdních asistentů, pro všechny případy tu však jsou ještě inovativní prvky pasivní bezpečnosti. Model je vybaven mimo jiné 360stupňovým 3D kamerovým systémem. Ten umí zobrazit panoramatický pohled za všech stran.
Funkce Full Automatic Parking vylepšuje dosavadní parkovací systém, přičemž parkovací manévr kompletně automatizuje. Na řidiči zbývá už jen sešlápnout plynový pedál. Systém umí zaparkovat podélně, příčně i kolmo, řidič přitom nemusí šlapat na brzdu ani sahat na volant.
O podporu aktivní bezpečnosti se stará nový systém ELKA (hlídání mrtvého úhlu a zabránění opuštění jízdního pruhu). Technologie teď kombinuje data z přední kamery i bočních senzorů, takže systém je mnohem účinnější, a umí díky tomu ještě snížit riziko čelní nebo i boční kolize.
Samozřejmě se můžeme těšit na další vymoženosti jako nouzové automatické brzdění, upozornění na blížící se vozidlo při couvání a také systém bezpečného výstupu z vozidla, který nás varuje před blížícím se vozidlem, motocyklem, chodcem nebo cyklistou.
Další verze jsou na cestě – SUV kupé a 7místná verze
Z nového Australu se technicky vzato stává nová vlajková loď automobilky, a ať už se těšíte na systém řízení všech kol 4Control, 360° kamerový systém, elektrické a masážní sedačky nebo průhledový displej promítaný na čelní sklo, věřte, že toho bude ještě víc. Austral se má totiž dostavit také v karosářské variantě SUV Coupé (čímž zastoupí typ Talisman) a také jako 7místné SUV (čímž zastoupí typ Espace).
Nový Austral představuje oproti Kadjaru takový kvalitativní a technický skok vpřed, že si nové jméno rozhodně zaslouží. Pokud se vám líbí, objednávky se rozběhnou v druhé polovině 2022 a prodej vozu začne na přelomu 2022/23.