Článek
S nastupující érou modernizovaných lehkých užitkových vozů se francouzská automobilka pustila to strategie zaměřené na výrazný design aut, online služby, každodenní komfort a na 100% elektrické motory. Reprezentanty tohoto směru jsou tak bateriově poháněné modely e-Partner, e-Expert a e-Boxer, nicméně nechybí zde ani jejich modernizovaní spalovací kolegové bez „e“ ve jménu.
e-Partner a Partner
Model (e)Partner v barvách šedá, bílá, černá a modrá se dočkal inovované masky, nárazníku i světlometů se symbolikou třech lvích drápů. Nová jsou též kola, ale i přepracovaný interiér vyvedený do známého stylu i-Cockpit, jenž zahrnuje upravený useknutý volant, 10palcovou středovou obrazovku multimédií a digitální přístrojový štít.
Mezi další prvky výbavy patří bezdrátová nabíječka mobilů, Apple CarPlay / Android Auto s bezdrátovou kompatibilitou, adaptivní tempomat, zesílené čalounění sedadel a další asistenční systémy. Příjemnou novinkou je zadní parkovací kamera doplněná o druhou, umístěnou pod vnějším zrcátkem spolujezdce, tudíž řidič dohlédne do místa, kam by běžně neměl šanci vidět.
Pohonným srdcem je elektrický motor o výkonu 136 koní a krouťáku 270 Nm, jejž lze provozovat ve třech různých jízdních režimech (eco, normal, power). Maximálka automobilu nově vybaveného tepelným čerpadlem je pak 130 km/h a zrychlení z místa na stovku zvládne za 11,2 sekundy. Navíc jsou k dispozici tři úrovně regenerativního brzdění.
Vylepšený elektrický Partner by měl ujet až 330 km na jedno nabití, což by znamenalo posun o 50 km proti současnému provedení. Trakční baterka s kapacitou 50 kWh je opět uložená v podlaze, proto nesnižuje objem nákladového prostoru, který dosahuje až 4,4 m3. Užitečné zatížení poté činí až 780 kg a tažná síla 750 kg.
Nabíjení zabere přes wallbox se základní palubní nabíječkou 7,4 kW přibližně 7,5 hodiny, případně cirka 5 hodin, pokud zvolíte příplatkovou 11kW palubní nabíječku. Rychlonabíjení pak palubní architektura zvládá výkonem až 100 kW, kdy se auto při optimálních podmínkách z nuly do 80 % nabije asi za půl hodiny.
Mimo elektropohonu se k vozidlu pojí ještě spalovací motory spárované s manuálními převodovkami – benzinový 110koňový tříválec 1,2 litru nebo dieselové čtyřválce 1,5 litru o 100 či 130 koních s tím, že výkonnější provedení lze mít i s osmirychlostní automatickou převodovkou.
Kompaktní (e)Partner je k dispozici ve čtyřech provedeních, a to furgon a kombi v délkách standard (440 cm) a prodloužené (475 cm).
e-Expert a Expert
Střední minivan Expert nabízený v barvách světle šedá, titanově šedá, černá a bílá se nově pyšní přepracovaným nárazníkem i maskou, novým logem značky, novými koly a vylepšenými plně diodovými světlomety s designovým podpisem odkazujícím na Peugeot.
Přepracování se dočkal volant i přístrojová deska, do nabídky příplatků pak přistál velký 10palcový displej infosystému. Přibylo také úložných prostor, zejména v horní části palubky a na středové konzole. Výbava dále zahrnuje bezdrátovou kompatibilitu Apple CarPlay / Android Auto, bezdrátovou nabíječku mobilů, systém dvou kamer (vzadu a pravé zrcátko) a balík asistenčních systémů.
Elektrický Expert s výškou nepřesahující 190 cm ujede na jedno nabití až 224/350 km (současný model max. 229/328 km). Baterie o využitelné kapacitě 50/75 kWh je opět v podlaze, tudíž je zachován objem nákladového prostoru až 6,6 m3, přičemž užitečné zatížení činí až 1 263 kg a tažná kapacita 1 000 kg.
Model e-Expert má elektromotor o 136 koních a síle 260 Nm. Maximálka činí 130 km/h. K dispozici jsou taktéž tři jízdní režimy (eco, normal, power) a tři úrovně rekuperace. Základní palubní nabíječka nabídne výkon 7,4 kW, zatímco ta volitelná 11 kW.
S tím souvisí i doba nabíjení, kdy na rychlonabíjecí stanici o výkonu 100 kW strávíte při čekání z nuly na 80 % asi 38 minut nebo zhruba 45 minut u větší baterie. To vše za předpokladu optimálních podmínek.
Z klasického wallboxu s použitím 11kW palubní nabíječky se auto dle velikosti baterie doplní do plna za zhruba 5 hodin / 7,5 hodiny, zatímco se základní nabíječkou mu to zabere přibližně 6 hodin a 40 minut, potažmo 11 hodin a 20 minut u akumulátoru s kapacitou 75 kWh.
V rámci elektropohonu vás možná ještě zaujme kombinované baterio-vodíkové provedení s dojezdem až 400 km. Nechybí ovšem ani dieselové čtyřválce 1,5 litru a 2,0 litru naladěné na 120, 145 a 180 koní, spárované s manuálním šestikvaltem (120 k a 145 k) nebo s automatickým osmikvaltem (145 k volitelně, 180 k standard).
Užitkový vůz (e)Expert přijede ve standardní (498 cm) nebo prodloužené variantě (533 cm) jako dodávka, kombi, minivan či plošina s kabinou.
e-Boxer a Boxer
Největší zástupce užitkové rodiny se dočkal aerodynamičtějšího nárazníku, zrcátek i masky chladiče, která má navíc automaticky ovládané vnitřní klapky regulující proudění vzduchu. Přepracovány jsou zadní svítilny, zatímco přední plně diodová světla jsou zcela nová. Navíc nechybí ani modernizovaný znak francouzského lva.
Novinky najdete i uvnitř, kde má své místo nově designovaný volant, palubní deska, čalounění sedadel i výplně dveří. Zajímavá je taktéž elektrická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, bezklíčový vstup a start, digitální přístrojový štít, 10palcový displej multimédií s bezdrátovým Apple CarPlay / Android Auto, bezdrátové nabíjení telefonů, autonomní řízení druhé úrovně a další asistenční systémy.
Elektrický Boxer nabízí elektromotor o výkonu 270 koní a točivém momentu 400 Nm, což díky akumulátoru s kapacitou 110 kWh zajišťuje dojezd až 420 km (+196 km proti současnému). Nejvyšší rychlost je 130 km/h, užitečné zatížení až 1 500 kg. Dále nechybí tři jízdní režimy (eco, normal, power) a čtyři úrovně regenerativního brzdění.
Model má standardně palubní nabíječku 11 kW a na rychlonabíjecí stanici zvládne pobrat až 150 kW, což znamená, že z nuly na 80 % potrvá nabíjení zhruba 55 minut. Plné nabití z wallboxu od nuly pak trvá okolo 11 hodin a 45 minut.
Automobil nabídne dva rozvory (345 cm a 404 cm), dvě délky (L2 a L4) a čtyři různé tvary s užitečným objemem od 13 do 17 m3. Pro nástavby pak přijdou vhod jednokabiny i dvoukabiny na šasi délek L3 a L4.
Pro vyznavače klasiky přijdou vhod čtyřválcové motory 2,2 litru s výkony 120, 140 a 180 koní, které jsou spojeny s manuálním šestikvaltem. Mimo nejslabší lze ostatní pohonné jednotky kombinovat se zcela novým osmirychlostním automatem.
Představením těchto modernizovaných modelů plní francouzský Peugeot svoji vizi, kdy chce v roce 2025 nabízet každý model také v elektrické verzi a do roku 2030 být v Evropě plně elektrickou značkou. U užitkových vozů bude dále rozvíjen vodíkový pohon, jehož potenciál u pracovních aut pozvolna stoupá. Své varianty těchto modelů představily také ostatní značky koncernu Stellantis – Citroën, Fiat a Opel.