Hlavní obsah

Porsche přiznalo přehnané ambice s elektromobilitou. Do roku 2030 je patrně nenaplní

Foto: Porsche

No jo, o (ne)zájmu o elektromobily rozhodl trh… Nečekaně.

Další v klubu ambiciózních elektrických vizionářů, kteří nicméně vystřízlivěli, je Porsche. Německá luxusní značka se už za pár let chtěla vidět takřka výhradně v záři reflektorů elektromobilů, ale ejhle. Nyní od plánů kulantně a nepřímo couvá a připouští faktor (ne)zájmu trhu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V březnu 2022 si Porsche stanovilo odvážný cíl, a to do roku 2030 prodávat v celkovém součtu všech vozidel více než 80 % elektromobilů. Nedávno se zástupci značky skrze agenturu Reuters nechali slyšet, že přechod na elektrická auta trvá déle, než si před dvěma lety mysleli.

Neznamená to ovšem, že by automobilka ze svého ambiciózního plánu oficiálně slevila, pouze přidala šalamounský dovětek, že jeho naplnění bude záviset na poptávce zákazníků a celkovém rozvoji elektromobility jako takové (tj. včetně nabíjecích stanic).

Stále tak platí, že spalovací modely 718 Boxster a 718 Cayman příští rok skončí (v EU se doprodávají) a nahradí je bateriově poháněné deriváty. Už uvedený elektrický Macan má za dva roky vytlačit ten spalovací (v EU také už jen doprodej) a ke konci této dekády má dorazit rovněž elektrické Porsche Cayenne.

Němci dále vidí budoucnost v elektrické Panameře, která by měla být situovaná nad Taycanem jako větší a luxusnější elektromobil. Jedině Porsche 911 má být do roku 2030 uchráněno od plné elektrifikace, nicméně hybridní provedení už debutovalo.

Foto: Lukáš Volšický

Cayman, Boxster a spalovací Macan v EU neskončily kvůli emisím, ale kvůli předpisům na povinné prvky výbavy. Toto zlomilo vaz také Suzuki Jimny, Suzuki Ignis, Mitsubishi Space Star a dalším.

Připomeneme, že klub přehnaných elektrovizionářů se už plní. Najdeme tam třeba koncern General Motors, Audi, Ford, Volkswagen, Bentley, ale i Jaguar nebo třeba Mercedes-Benz.

BMW aktuálně doufá, že se mu podaří dosáhnout prodejního podílu čistých elektromobilů a spalovacích pohonů v poměru 50 na 50, zatímco Toyota vidí plně elektrický podíl pouze do úrovně 30 %. Seat bude řešit primárně plug-in hybridy a spalovací motory, zatímco Dacia udrží spalovací motory tak dlouho, jak to jen bude možné.

Foto: Fiat

Zdálo se, že si Stellantis stojí za svým elektrickým portfoliem, ale strategie Fiatu ukazuje opak.

Kdo se naopak plně elektrických vizí drží jsou například značky skupiny Stellantis, a to Opel, Peugeot a DS Automobiles. Vzhledem k jejich technicky průměrnému elektrickému portfoliu je však možné, že změna kurzu bude jen otázkou času. Stačí se podívat na rovněž koncernový Fiat 500, původně prý čistě elektrický

Nakonec musíme dodat, že výrobci automobilů prozatím počítají s rokem 2035 a na masivní nástup osobních elektroaut se připravují. V roce 2026 ovšem bude kontroverzní zákaz prodeje aut produkujících emise v europarlamentu ještě přehodnocen a kdoví, jestli to bude naposledy.

Načítám