Článek
Referenční crash testy organizace Euro NCAP slouží už od roku 1997 k tomu, aby byla bezpečnost vozidel uváděných na evropský trh ověřená nezávislým institutem. Těchto zkoušek se dlouhodobě účastní rovněž modely značky Škoda, které od roku 2008 dostávaly výhradně nejvyšší pětihvězdičková ocenění.
Nedávno nárazovými zkouškami prošly také současné novinky, a to Škoda Superb čtvrté generace (nepřímá zkouška) a Škoda Kodiaq druhé generace (přímá destruktivní zkouška). Oba modely si odnesly na vysvědčení za pět… hvězdiček. Tedy znovu nejvyšší možné hodnocení.
Škoda Kodiaq dosáhla v celkovém bodovém hodnocení 84 % ze 100 % možných. Konkrétně pak takto:
- 89 % za ochranu dospělých cestujících
- 83 % za ochranu dětských cestujících
- 82 % za ochranu zranitelných účastníků silničního provozu
- 78 % za asistenční bezpečnostní systémy
Škoda Superb na tom je o něco lépe, jelikož dosáhla celkových 87 % ze 100 % možných. Detailní rozpis pak vypadá následovně:
- 93 % za ochranu dospělých cestujících
- 87 % za ochranu dětských cestujících
- 82 % za ochranu zranitelných účastníků silničního provozu
- 80 % za asistenční bezpečnostní systémy
Superb číslo čtyři se tak stal druhým nejbezpečnějším vozem roku 2024 hodnoceným organizací Euro NCAP. Nikoho tedy následně nepřekvapí, že si obdobné pětihvězdičkové ocenění odnesl i sesterský Volkswagen Passat, jelikož ten byl reálně „roztřískán“.
Jak hlásí komentář přímo na webu Euro NCAP. „Škoda Superb 2024 je dvojčetem Volkswagenu Passat. Testy byly provedeny na Volkswagenu, ale hodnocení platí stejně pro Škodu.“
Ocel a vaky
K pozitivnímu výsledku u obou škodovek (respektive i u Passatu) přispělo nasazení vysokopevnostní oceli a její použití zejména v oblastech A a B-sloupků, v rámci středového tunelu, ale také na příčce oddělující motorový prostor a kabinu.
Svůj kladný podíl mají rovněž airbagy (vzduchové vaky), jelikož druhý Kodiaq jich má až 9, zatímco čtvrtý Superb dokonce až 10. Pro oba modely se nabízí i centrální airbag mezi řidičem a spolujezdcem, který snižuje riziko druhotných poranění způsobených fyzickým kontaktem mezi těly předních cestujících při nehodě.
V rámci testů Euro NCAP se významně hodnotí také asistenční systémy, takže monitoring dění před vozidlem s funkcí nouzového brzdění, sledování provozu za vozidlem při couvání, monitoring stavu bdělosti řidiče, asistent pro vystupování nebo třeba asistent při odbočování přispěly škodováckým novinkám k výbornému bodovému hodnocení.
Za pět tedy v případě druhého Kodiaqu a čtvrtého Superbu neznamená malér jako ve škole, ale naopak skvělé vysvědčení od nezávislé organizace Euro NCAP, která tím potvrdila, že naše české motorizované klenoty jsou při dopravní nehodě bezpečné.