Hlavní obsah

Nové zařízení Škodovky v Mladé Boleslavi ohýbá betonové stěny. V extrémních podmínkách je sem vstup zakázán

Foto: Škoda Auto

Značka Škoda nás opět nechává nahlédnout pod pokličku vývoje nových aut. Její simulační centrum může značně urychlit vývoj dalších modelů. Umí totiž vytvořit nejrůznější, často až extrémní podnební podmínky.

Článek

Pro vývoj nových modelů mají automobilky vytipované své oblíbené destinace. Sporťáky pochopitelně míří na kultovní Nürburgring, nové elektromobily zase leckdo drtí poblíž severního pólu. Škodovka ráda testuje na rakouském Grossglockneru, kde však ideální podmínky pro zkoušky panují jen několik měsíců v roce. Pomoci mohou stále sofistikovanější laboratorní testy.

Ty Škodovka může provádět v novém centru, do kterého nás teď nechává nahlédnout. V něm je schopna simulovat jízdu v rozdílných nadmořských výškách od 0 do 5 500 metrů nad mořem. Testovat se v něm mohou všechny typy pohonů a inženýrům jsou následně k dispozici cenná data ze širokého spektra jízdních a klimatických podmínek.

„Jasným trendem ve vývoji vozů je maximální využití virtuálních simulací. Ovšem tyto simulace je potřeba někde ověřit a nové pracoviště to umožní,“ vysvětluje Johannes Neft, člen představenstva Škody Auto pro oblast technického vývoje.

Foto: Škoda Auto

Simulované prostředí testy „v terénu“ nenahradí, může však významně přispět ke zkrácení celého vývojového procesu. A co si budeme, s přívalem nových automobilových konkurentů přijde každý týden k dobru vhod.

Nová speciální komora nepracuje jen s nadmořskou výškou, ale i dalšími podmínkami. Auto tu lze vystavit teplotě od -7 do +50 stupňů Celsiarelativní vlhkosti vzduchu od 10 do 95 %. A co víc, dynamometrické válce jsou připraveny na vozy s výkonem až 300 kWmaximální rychlostí 265 km/h, takže tu svou dravou zvěř může testovat i závodní oddělení Škoda Motorsport.

Všechny tyto vychytávky pomáhají prověřit chladicí systém a termomanagement auta, ale také samotný motor a jeho chování v extrémních podmínkách. Nejen co do spolehlivosti, ale i tvorby emisí a spotřeby. Pikantní je, že pro simulaci jízdy v horách se k „řízení“ vozů používají speciální roboti nahrazující řidiče. Obsluha smí totiž v komoře pracovat pouze v případech, kdy se simulují nadmořské výšky do 2 500 metrů. V opačném případě je sem vstup zakázán.

Foto: Škoda Auto

Další laboratorní vychytávky: simulovat lze proudění vzduchu kolem vozu, stejně tak i různou intenzitu slunečního svitu do výkonu až 1 200 W/m².

Samotné zařízení se v Mladé Boleslavi nachází v nadmořské výšce asi 220 metrů, technika tedy umí simulovat jak lehký přetlak, tak i silný podtlak. Zatímco na hladině moře je běžný atmosférický tlak 1 013 hPa, v nadmořské výšce 5,5 tisíce metrů je to sotva polovina. Uvnitř komory přitom vždy panuje tlak atmosférický, změny tlaku uvnitř komory vytváří na železobetonový sarkofág obří síly. Rozdíl tlaků potom způsobuje průhyb stěny o šířce 85 centimetrů zhruba o jeden centimetr!

Vedle nového simulačního centra najdeme centrum emisní, ve kterém Škodovka nedávno zprovoznila jednu temperovací komoru a dva zbrusu nové emisní boxy právě pro měření výfukových zplodin.

Foto: Škoda Auto

V extrémních případech se řízení ujme robot.

Klimakomora emisního centra umožňuje testovat auta při teplotách od -40 do +65 stupňů Celsia. Specialitou je rychlá změna teploty, a to až o 1 °C každou minutu. A k čemu temperovací komora? Ta dopředu připraví auto na požadovanou teplotu testu, bez ní celý proces trvá klidně 12 hodin. Celá zkušebna je vhodná nejen pro škodovky, ale také další vozy koncernu Volkswagen.

Načítám