Článek
Základem faceliftu třetího SUV modelu Qashqai je odvážnější design, který reprezentuje zejména přepracovaná maska chladiče s trojrozměrnými prvky a nové adaptivní diodové světlomety s unikátním světelným podpisem včetně animovaných blinkrů u vyšších výbav. Zdálo by se, že o co víc Nissan měnil vpředu, o to na pohled méně tvořil vzadu, nicméně opak je pravdou.
Tvar zadních bumerangových lamp sice zůstal stejný, nicméně změnila se grafika a také svítivost do červena. Nově přibyl i dynamický blinkr. Přepracování se dočkal rovněž nárazník – nyní je dle výbavy černý nebo lakovaný v případě zcela nového výbavového stupně N Design, který se vizuálně profiluje jakožto sportovně-dynamický.
Standardem jsou 18palcová kola, střední výbavy přijedou na 19palcových discích, zatímco vrcholy jsou vybaveny 20palcovými ráfky. Současná barevná paleta karoserie byla rozšířena, a to o jasnější perleťově bílou, sytější perleťově černou a o modrou, která mění svůj odstín podle světelných podmínek. Vybrané barvy lze také spojit s černě lakovanou střechou.
Interiér na pohled upoutá novým čalouněním, v němž dle výbavy nechybí ani umělý semiš (alcantara), prémiová kůže nebo syntetická kůže s barevnými žlutohnědými akcenty. V noci poté zaujme ambientní osvětlení určené pro vybrané stupně, které se u nejvyšších výbav nachází také vzadu.
Nissan se u modernizovaného Qashqaie zhostil vylepšení svého 360stupňového parkovacího systému, jehož počátky dle informací od automobilky sahají do roku 2007. Čtveřice kamer má nyní dodávat jasnější obraz i v noci a nabídne podobně jako třeba u BMW či MG nebo Dongfengu možnost 3D zobrazení vozu.
Za parkovací vychytávku lze ovšem považovat technologii paměti, kdy si auto jednoduše na váš pokyn zapamatuje často navštěvovaná parkovací místa, uloží si jejich pozici díky GPS a pomůže vám bezpečně zaparkovat. Do paměti si můžete uložit také místa s omezeným výhledem, kde přijde vhod čelní kamera s širokým rozsahem zobrazení, která uvidí za roh dřív než vy. Přijde vhod typicky, když vyjíždíte třeba z garáže nebo průjezdu.
Lehkým restylingem prošel TFT displej přístrojovky i samotné ciferníky, které například ve sportovním režimu změní barvu na červenou, zatímco na „eko“ zezelenají. Nechybí ani skvělá věc na noční cestování, a to minimální režim, kdy na budících vidíte jen kvalt, režim jízdy a rychlost. Nejde ovšem o žádnou obří novinku, tuhle obdobnou vychytávku měl už kdysi dávno SAAB a dnes ji najdeme také u Koranda od SsangYongu.
Konečně infosystém!
Japonská automobilka zapracovala na vylepšení svých asistentů, proto došlo například k překalibraci technologie samočinného brzdění, k čemuž se přidalo i varování při krizovém brzdění formou rozblikaných brzdových světel při rychlostech nad 60 km/h.
Pokud máte rádi systém udržování vozu v jízdních pruzích, tak ten se nyní automaticky aktivuje po každém startování a při přiblížení se k čáře při rychlostech nad 60 km/h spustí vibrace do volantu (varování). Dalším povinným systémem je i čtení značek spojené s alarmem pokaždé, když překročíte rychlost.
Nejzásadnější novinkou celého modelu je ovšem integrace Google. Konečně po „sto letech“ Nissan pochopil, že neumí udělat konkurenceschopný infosystém, a tak prostě sáhl po tom, co funguje.
Podobně jako u sesterského Renaultu i zde najdeme Google rozhraní s možností přihlásit se ke svému účtu, které obsahuje taktéž Google Mapy patřící v rámci navigace v Evropě k jedněm z nejlepších aplikací. Jistou samozřejmostí je i Google hlasový asistent pro ovládání vybraných funkcí vozu.
Řidiči nepřijdou ani o různé aplikace dostupné na Google Play nebo o mobilní aplikaci umožňující vzdálenou správu vozu. Ta nabídne mimo upozornění na neoprávněnou manipulaci s vozem (např. odtah) zajímavou vychytávku, a to znehybnění vozu na dálku v případě, kdy máte podezření nebo skutečně dojde k jeho odcizení.
Jestliže si předplatíte datový balíček, čeká na vás ještě pokročilý asistent Amazon Alexa, což je něco jako Siri od Applu. Tedy takový předvoj umělé inteligence, kterou dnes najdeme třeba ve vybraných volkswagenech, mercedesech nebo modelech od DS Automobiles.
Z hlediska motorizací zůstává v nabídce jak přeplňovaná třináctistovka vylepšená mild-hybridní technologií slibující spotřebu 6,2 – 7,1 l / 100 km, tak unikátní řešení „elektromobilu poháněného benzinovým motorem“, které tvoří přeplňovaná patnáctistovka generující elektřinu pro elektromotor pohánějící kola. Systém nazvaný e-Power nabídne výkon 190 koní a tabulkovou spotřebu 5,1 – 5,3 l / 100 km.
Od uvedení tohoto systému na trh v modelech Qashqai a X-Trail v září 2022 prodal Nissan v Evropě více než 100 000 vozů vybavených systémem e-Power. Zejména u X-Trailu s pohonem všech čtyř kol jde o zajímavou technologii, jen ne tolik úspornou, jak se na první dobrou zdá.
Modernizovaný model Qashqai se už nyní rodí v továrně Nissan Sunderland (Velká Británie), kde bylo od uvedení původního modelu na trh v roce 2007 vyrobeno více než 1,3 milionu těchto vozů. Qashqai je zároveň nejúspěšnějším modelem v závodě v Sunderlandu, přičemž vloni v létě vyrobila tato britská továrna svůj jedenáctimiliontý vůz celkově od zahájení produkce v roce 1986. Qashqai rovněž platí za bestseller Nissanu v Evropě, což se týká i Česka, kde se vloni prodalo 479 kusů, čímž se SUV umístilo v segmentu SUV-C na 27. pozici ze 103 možných.