Článek
Elektromobily jsou pro všechny výrobce nejen technologická, ale i prodejní výzva, protože dobrý drahý elektromobil umí udělat „každý“, ale dobrý a cenově dostupný? To už je vyšší dívčí. V této oblasti mají obrovský náskok Číňané, protože do bateriově poháněných aut nalili nepředstavitelnou sumu peněz a nyní s nimi expandují do celého světa včetně Evropy.
Ostatní výrobci na čínskou elektromobilitu reagují různě. Někteří ji neřeší, jiní upozorňují na rizika s ní spojená a další se spojují dohromady, aby uměli nabídnout konkurenceschopné vozy.
Jedno takové uskupení se aktuálně formuje a vychází z dosavadní spolupráce Hondy a Nissanu. Nyní se do spolku má připojit automobilka Mitsubishi, v níž má mimochodem Nissan 34% podíl.
Server Nikkei Asia uvedl, že zástupci Mitsubishi už podepsali s uskupením Nissan-Honda dohodu o mlčenlivosti, která otevírá další možnosti diskuze. Podle agentury Reuters na to zareagoval také akciový trh, protože hodnoty akcií Mitsubishi vzrostly o 6,3 %, Nissanu o 2,8 % a Hondy o 2,6 %.
Pokud by skutečně došlo k propojení japonského tria, jistojistě by klesly náklady na vývoj chystané automobilové softwarové platformy a základních komponentů souvisejících s elektromobily. Ovšem Nikkei Asia odhaduje, že by se spolupráce mohla týkat i plug-in hybridů nebo mini „kei“ aut.
Za zmínku dále stojí, že Nissan a Mitsubishi spolupracují s Renaultem už od roku 1999, nicméně Francouzi do nově vznikajícího spolku očividně zahrnuti nejsou.
Nutno dodat, že nejde o jediné automobilové uskupení, které se nedávno zformovalo. Před několika měsíci se Toyota, Mazda a Subaru spojily, aby vyvinuly novou generaci hybridních pohonných jednotek, které budou kompatibilní s uhlíkově neutrálními palivy.
Toyota pak pokračuje s vývojem hybridů, Mazda stále věří Wankelu jako prodlužovači dojezdu a Subaru nedá dopustit na svůj plochý motor.
Takže žádné vzrušení ani zajímavé sportovní modely, nýbrž příprava na budoucí vlnu elektromobilů za (doufáme) rozumné peníze a obrana proti čínské elektroinvazi.