Hlavní obsah

Nissan, Honda a Mitsubishi kují pikle proti Číně. Plánují vlastní konkurenceschopné elektromobily

Foto: Jiří Čermák/Mitsubishi Motors ČR

Říká se, že vítězství lze snadněji dosáhnout spoluprací a ne konkurenčním bojem. Přestože je výroba a prodej automobilů tvrdý byznys, platí za vcelku normální, když spolu konkurenti spolupracují, aby díky dělení nákladů na vývoj vůbec něco prodali - se ziskem. Nyní to vypadá, že se formuje další spolek, jehož členy jsou Honda, Nissan a nově i Mitsubishi.

Článek

Elektromobily jsou pro všechny výrobce nejen technologická, ale i prodejní výzva, protože dobrý drahý elektromobil umí udělat „každý“, ale dobrý a cenově dostupný? To už je vyšší dívčí. V této oblasti mají obrovský náskok Číňané, protože do bateriově poháněných aut nalili nepředstavitelnou sumu peněz a nyní s nimi expandují do celého světa včetně Evropy.

Ostatní výrobci na čínskou elektromobilitu reagují různě. Někteří ji neřeší, jiní upozorňují na rizika s ní spojená a další se spojují dohromady, aby uměli nabídnout konkurenceschopné vozy.

Jedno takové uskupení se aktuálně formuje a vychází z dosavadní spolupráce Hondy a Nissanu. Nyní se do spolku má připojit automobilka Mitsubishi, v níž má mimochodem Nissan 34% podíl.

Foto: Jiří Čermák

Mitsubishi je kandidátem do spolku, který založila Honda a Nissan.

Server Nikkei Asia uvedl, že zástupci Mitsubishi už podepsali s uskupením Nissan-Honda dohodu o mlčenlivosti, která otevírá další možnosti diskuze. Podle agentury Reuters na to zareagoval také akciový trh, protože hodnoty akcií Mitsubishi vzrostly o 6,3 %, Nissanu o 2,8 % a Hondy o 2,6 %.

Pokud by skutečně došlo k propojení japonského tria, jistojistě by klesly náklady na vývoj chystané automobilové softwarové platformy a základních komponentů souvisejících s elektromobily. Ovšem Nikkei Asia odhaduje, že by se spolupráce mohla týkat i plug-in hybridů nebo mini „kei“ aut.

Za zmínku dále stojí, že Nissan a Mitsubishi spolupracují s Renaultem už od roku 1999, nicméně Francouzi do nově vznikajícího spolku očividně zahrnuti nejsou.

Foto: Jakub Misík

Nissan a Mitsubishi přece pečou s Renaultem, ne? Ano, už od roku 1999, ovšem nový spolek s Francouzi očividně nepočítá.

Nutno dodat, že nejde o jediné automobilové uskupení, které se nedávno zformovalo. Před několika měsíci se Toyota, Mazda a Subaru spojily, aby vyvinuly novou generaci hybridních pohonných jednotek, které budou kompatibilní s uhlíkově neutrálními palivy.

Toyota pak pokračuje s vývojem hybridů, Mazda stále věří Wankelu jako prodlužovači dojezdu a Subaru nedá dopustit na svůj plochý motor.

Takže žádné vzrušení ani zajímavé sportovní modely, nýbrž příprava na budoucí vlnu elektromobilů za (doufáme) rozumné peníze a obrana proti čínské elektroinvazi.

Načítám