Článek
Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor podle agentury Reuters zrušili plán na výrobu elektrického crossoveru B10 v polské továrně v Tychách. Důvodem je, že Poláci (a devět dalších států) podpořili represivní cla na elektromobily z Číny, na základě čehož Peking reagoval zákazem velkých investic v zemích, které byly právě pro sankce.
Jenže Německo ani Slovensko (a dalších pět států) cla nepodpořily, takže se země dostaly do hledáčku výroby. Konkrétně fabrika v Eisenachu, kde se vyrábí opely, nebo továrna v Trnavě, kde se rodí například Peugeot 208.
Nikdo ze zainteresovaných nechtěl situaci oficiálně komentovat. Vztahy mezi Stellantisem a Leapmotor to zřejmě nenaruší, jelikož obě společnosti vidí v modelu B10, přímé konkurenci Škody Elroq, významný milník v partnerství.
Sám šéf Stellantisu Carlos Tavares řekl, že partnerství s Leapmotor a B10 je způsob, jak přinést „high-tech, cenově dostupné“ elektromobily spotřebitelům mimo Čínu. Navíc čínské firmy musí mít podle zákonů souhlas čínské vlády pro přímé investice v zahraničí.
V polské továrně Tychy se však už jeden model značky Leapmotor vyrábí, tedy spíše kompletuje. Jde o mini elektromobil T03, který z Číny dorazí rozebraný v krabici a pracovníci z něj udělají pojízdný automobil. Jestli bude i tento model v ohrožení, zatím není jisté.