Hlavní obsah

Nejrevolučnější Dacia všech dob je konečně tady: Bigster je lepší, než se čekalo, pro rodiny ale nemáme dobré zprávy. Zatím

Foto: Dacia

Není to jen nafouknutý Duster, ale skutečná revoluce pro úspěšnou rumunskou značku Dacia. Velké SUV Bigster je po třech letech čekání konečně tady a platí za lepší, než se předpokládalo. Potěší šetřílky i dobrodruhy, nadchne prostorem, ovšem jedna pro někoho zásadní věc mu chybí. Ale ta možná přijde jinak a později…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V roce 2021 Dacia řekla, že postaví robustní SUV segmentu C, kam patří třeba Škoda Kodiaq, ale za rozumnou cenu. Na demonstraci ukázala koncepční studii a prozradila, že sériový Bigster budete vypadat takhle. A víte co? Automobilka prakticky nelhala.

Přivítejte 4,57 metru dlouhé, 1,81 metru široké a 1,71 metru vysoké outdoorové SUV s rozvorem náprav 2,7 metru a světlou výškou 22 cm.

Jednoduché geometrické tvary karoserie doplňuje pyšně vzpřímená příď s diodovými světly, typická černá maska se současným logem značky, různé grafické prvky vyvedené do lesklé i matné černé nebo nelakované ochranné lemování vyrobené z částečně recyklovaného plastu (skvrnitý vzhled) vlastní výroby.

Foto: Dacia

Dacia Bigster sdílí platformu například s Dusterem, ovšem zatím jde o největší model značky.

Jedinečnou barvou pro Bigster stojící na platformě CMF-B (sdíleno s Dusterem, Sanderem, stejnou má Jogger) je modrá metalíza, ve vyšších stupních výbavy však budete moci sáhnout po dvoubarevném lakování (barva karoserie + černá střecha).

Základní kola jsou výhradně litá, 17palcová. Vyšší výbavy nabídnou 18palcové disky a pro ty nejnáročnější jsou připraveny elegantní příplatkové 19palcové.

Zaměřeno na prostor

Kabinu návrháři malovali s důrazem na hlavní kritérium, kterým je prostor. Z toho důvodu má Bigster vertikálně situovanou palubní desku okoukanou z Dusteru, aby měla posádka vpředu více místa.

Přístrojový štít je plně digitální a podle výbavy buď 7palcový, nebo 10,1palcový (ten navíc umí zrcadlit mapu z mobilu). Všechny bigstery pak mají 10,1palcovou obrazovku hlavního infosystému.

Foto: Dacia

Palubní desku už znáte. Takřka totožnou nosí i Duster.

Vůbec poprvé u modelů Dacia výrobce nasadil vysokou středovou konzolu s loketní opěrkou a chlazenou přihrádkou, bezdrátovou nabíječkou mobilů i úložným prostorem. Komu by velikost neseděla, může sáhnout po dvou menších typech v jiných výbavách.

Designový jazyk ve stylu písmene Y, který se odráží v exteriérových světlech, najdete i uvnitř. Typicky na výdeších ventilace nebo obložení klik dveří.

Foto: Dacia

Středové konzoly (tunely) jsou celkem tři a jsou dané podle výbavy.

Dacia zapracovala také na odhlučnění, proto se v Bigsteru dočkáme akustického čelního skla, silnějších bočních oken nebo odhlučnění od motoru. Sedadla mají v různých výbavách různě zaměřeně čalounění (odolnost, komfort apod.), bederní opěrku najdete i u spolujezdce a dostupné zadní sezení dělené v poměru 40 : 20 : 40 nabídne nastavitelný sklon opěradel.

Bigster je výhradně pětimístný, takže padá naděje, že by třetí řada mohla být za příplatek. O tomto bylo rozhodnuto až během vývoje modelu a reflektovalo to očekávání vzorku cílové klientely. Ta prý sedm míst v SUV-C nepotřebuje.

Foto: Dacia

Proč není Bigster sedmimístný? Cílová klientela prý sedm míst nepotřebuje.

Ovšem neznamená to nutně, že se velké sedmimístné Dacie nedočkáme. Máme se prý těšit ještě na dva další modely, jedním z nich může být nějaký „grand“ vůz se sedmi místy.

Neméně důležitý je zavazadelník novinky disponující volitelnými (pro jednu výbavu standard), elektricky ovládanými pátými dveřmi. Bigster je oficiálně otypován na objem 667 litrů. Po sklopení zadních opěradel (páčkami v kufru) navíc vznikne rovná ložná plocha s délkou až 2,7 metru.

Videopředstavení SUV modelu Dacia Bigster.Video: Dacia (hudba přidaná v naší postprodukci)

Stejně jako Duster nabízí i Bigster úchytné body pro montáž příslušenství ze série Dacia YouClip. Zde vyzdvihneme držák mobilu s nabíječkou, věšák na oblečení nebo víceúčelové zařízení zastupující držák na nápoje, háček na tašku a přenosné světlo v jednom. A tím přehlídka nekončí…

Pro rodiny i dobrodruhy

Známe názvy výbavových stupňů a hlavní prvky, které obsahují. Tak se pojďme na ty nejdůležitější podívat.

Bigster Essential přijíždí na 17palcových kolech z lehkých slitin, dále má pevné střešní nosiče, multimédia 10,1 palce, 7palcové digitální budíky, manuální klimatizaci, zadní parkovací senzory, zadní kameru a elektricky ovládaná okna.

Bigster Expression nabízí navíc dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektrickou parkovací brzdu, dešťový senzor, automaticky sklopná zrcátka a zadní dělená sedadla s funkcí jednoduchého sklápění.

Bigster Extreme má standardně 18palcová kola z lehké slitiny, nastavitelné střešní lišty (proměníte je na příčníky), panoramatické střešní okno, bezklíčový vstup i start, omyvatelné čalounění, gumové koberečky, 10,1palcový digitální přístrojový štít, online navigaci, prémiové audio Arkamys 3D se 6 reproduktory a asistent pro sjezd svahu.

Bigster Journey je jen jinak pojatá výbava Extreme, proto ke střední výbavě Expression nabízí navíc jiné 18palcové liťáky, dvoubarevný lak, elektrické páté dveře, bezklíčový vstup i start, vysokou středovou konzolu s loketní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, 10,1palcový digitální přístrojový štít, online navigaci, prémiový audiosystém Arkamys 3D se 6 reproduktory, bezdrátovou nabíječku mobilů nebo adaptivní tempomat.

Co se týče asistentů, tak u všech výbav nechybí balík těch povinných plus různé ostatní (např. automatické dálkové lampy), nicméně zabudovaní pomocníci jsou snadno přístupní pomocí jednoho tlačítka. To si oblíbíte, abyste vypínali jinak nesmírně otravný hlásič překročení načtené rychlosti.

A protože jsou dacie především auta pro běžné lidi, připravil si výrobce outdoorové příslušenství, které ocení zejména dobrodruzi. Něco už nicméně znáte z Dusteru.

  • Pack Sleep vám po montáži vytvoří vzadu dvojlůžko (190 × 130 cm), poličku a úložný prostor.
  • Střešní nosič s nosností 80 kg asi netřeba popisovat. Je to klasická zahrádka pro transport věcí, které se nevejdou do kufru.
  • Stan je navržen tak, aby přesně navazoval na zadní část Bigsteru.
  • Loketní opěrka Nomad je de facto batohem (takto a takto vypadá), který si můžete vzít s sebou.
  • Organizér na zadní stranu předního sedadla slouží jako kapsář.
  • Nákladní box patří na tažné zařízení a jde o další úložný prostor. Alternativa klasické rakve.

Plyn, hybrid i čtyřkolka

Velkou revolucí jsou motory Bigsteru. Všechny elektrifikované, bez dieselu, zato prý úsporné. Zejména ten na LPG bude dle našeho názoru česká hitovka.

Bigster HYBRID 155 koní je silnější alternativou 140koňového hybridního ústrojí známého třeba z Joggeru. Varianta 155 se skládá ze zážehového atmosférického čtyřválce 1,8 litru, dvou elektromotorů a akumulátoru o kapacitě 1,4 kWh (hmotnost baterky 45 kg).

Automatická převodovka má čtyři rychlosti pro spalovací pohon a dvě pro elektriku. Průměrná spotřeba hybridu připraveného na normu EURO 7 je 4,9 litru na 100 km, akceleraci z nuly na sto zvládne za 9,7 sekundy a váží jako celek 1 419 kg bez řidiče.

Bigster TCe 140 koní je mild-hybridní (48 V) přeplňovaný tříválec 1,2 litru, který vychází z původního 130koňového provedení nasazeného v Dusteru. Akumulátor podpůrného elektromotoru má kapacitu 0,8 kWh (platí pro všechny Bigster mild-hybridy), kombinovaná spotřeba je otypovaná na 5,6 litru na 100 km a o řazení se stará manuální šestikvalt.

Bigster ECO-G 140 koní (pozor, na plyn jen 130 koní) pošle do kolen všechny milovníky LPG. Bigster zrušil kompromisy mezi výkonem a úsporou, protože mild-hybridní (48 V) přeplňovaný zážehový tříválec 1,2 litru s šestirychlostním manuálem nabídne oboje.

Nádrž na benzin má objem 50 litrů a plynová umístěná pod podlahou kufru 49 litrů. To ECO-G Bigsteru propůjčuje celkový dojezd až 1 450 km na jedno tankování.

Bigster TCe 130 4 × 4 složený z mild-hybridní (48 V) benzinové dvanáctistovky a manuální převodovky nabídne výkon 130 koní a pohon všech čtyř kol. Opět technika známá z Dusteru.

Bigster 4 × 4 nabízí pět specifických jízdních režimů:

  • AUTOmatický (pohon 4 × 4 rozděluje automaticky elektronika).
  • SNOW určený na jízdu po sněhu.
  • MUD/SAND přijde vhod pro bláto nebo písek.
  • OFF-ROAD funguje jako AUTO, jen jej aktivujete přímo v terénu.
  • ECO celkově snižuje spotřebu paliva, škrtí výkon, klimatizaci a i dělení pohonu mezi nápravy.

Bigsterem z rumunské Mioveni to nekončí, ale začíná. Dacia si navíc věří, protože by chtěla svojí novinkou oslovit 3 miliony Evropanů. A jak jsme zmínili, automobilka v budoucnu uvede ještě dva další nové modely (asi 2026 či 2027), mezi nimi snad i některými rodinami žádané větší sedmimístné vozidlo.

My smekáme, protože z původně vysmívané rumunské značky je dneska Dacia silným hráčem světového formátu, jehož Sandero je jedním z nejprodávanějších aut v Evropě. A Bigster rozhodně zamíchá kartami, tedy alespoň na některých trzích.

Nabízí se otázka ceny. Ta celoevropská byla stanovena v přepočtu z eur pod 625 tisíc, respektive pod 750 tisíc za hybrid. Ale to nejsou české ceny. Tam odhadujeme základ na pomezí okolo 600 tisíc korun plus minus. Ovšem střílíme od boku.

Dacia Bigster je...?
Naprostá paráda, to se povedlo.
77,4 %
Ujde a pro někoho jistě skvělé auto.
16 %
Spíše takové laciné SUV na práci.
3,4 %
Zklamání.
3,2 %
Celkem hlasovalo 5960 čtenářů.
Načítám