Článek
Mazda CX-5 je tahounem značky hlavně v Severní Americe, kde se jí v roce 2023 prodalo více než 150 tisíc kusů. Ovšem ani u nás si model vloni nevedl špatně, protože skončil s 595 prodanými kusy v tuzemském segmentu SUV-C na krásném 23. místě ze 103 celkových. Nikoho tedy nepřekvapí, že i v Česku byla CX-5 lídrem této japonské automobilky.
Na druhou stranu je tohle auto prostě už staré, jelikož ve své druhé generaci debutovalo v roce 2016 a v roce 2022 prošlo faceliftem. Nyní však zástupci Mazdy potvrdili tento model i v třetí generaci, a to původním spekulacím o jeho konci navzdory.
Výrobce uvedl, že třetí CX-5 bude využívat hybridní pohonnou jednotku vlastní výroby, nicméně zatím tají, jestli půjde o samonabíjecí hybrid (HEV) nebo o externě nabíjený plug-in hybrid (PHEV).
Překvapením je ovšem hlavně potvrzení vlastního hnacího ústrojí, protože například v Číně větší Mazda CX-50 používá hybridní ústrojí Toyoty RAV4. A co víc, hybridní CX-50 se má v druhé polovině letošního roku vydat i na další trhy, nicméně pravděpodobně ne na ten evropský.
Ono by to asi ani nedávalo smysl, protože by si tím CX-5 a CX-50 (potažmo i RAV4) vzájemně konkurovaly, jako tomu je například v už zmíněných Spojených státech amerických, kde jsou prodeje CX-5 oproti CX-50 tříapůlnásobné.
Navrch by se s příchodem CX-50 evropské portfolio Mazdy, které v současnosti doslova přetéká SUV modely, ještě rozšířilo. Připomene, že aktuálně u nás značka nabízí v rámci SUV vozy CX-30, MX-30, CX-5, CX-60 a že brzy spustí prodeje i největšího CX-80.
Přes hybridy se Mazda nicméně dostane i k elektromobilům (jeden už nabízí, ale pro dobro značky o něm raději nebudeme moc mluvit). Vše začne plně elektrickou, ale i plug-in hybridní Mazdou6 určenou výhradně pro Čínu, zatímco Evropa se má dočkat prvního elektromobilu na speciální platformě až v roce 2027. Pořádný nášup japonské elektromobility pak prý přijde v letech 2028-2030.