Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ale ostré čistokrevné elektrické bavoráky divize M tu přece máme, ne? Jde třeba o i5 M60 nebo i7 M70… Ne úplně, jelikož tyhle „íčka“ s „emkem“ jsou ekvivalenty M Performance modelů typu M340i nebo X7 M60i.
Ty nejdivočejší plně elektrické výrobky divize Motorsport teprve dorazí, ale už nyní víme, že minimálně jeden model vývojově vyjde z BMW i4 M50. Bavorští totiž zveřejnili video odhalující zajímavé tajemství z vývoje.
A nejde o to, že nové ostré bavoráky budou i elektromobily, ale spíše o to, že bateriově poháněná M dostanou čtyři elektromotory. To znamená, že každé kolo bude mít svůj vlastní nastavitelný pohon.
Podle Carstena Wolfa z vývoje taková kombinace poskytne bezprecedentní výkon, kvalitu a funkce, které si dnes ani nedovedete představit. A to je odvážné tvrzení, ovšem v případě Bayerische Motoren Werke víme, že rozhodně nemusí být nereálné.
Prototyp ostré i4 v kabátku M50 zachycený na videu není jen designová věc oblečená do kamufláže. Čtyřmotorové peklo má karbon-keramické brzdy, zesílenou karoserii a pomocné rámy na nápravách. To poukazuje na fakt, že točivý moment posílaný na kola bude nejspíš gigantický. A tím pochopitelně technická kouzla nekončí, jenom je BMW zatím tají.
Kromě toho automobilka ve videu upřímně přiznává, že vývoj a testování není vždycky legrace. Například v čase 5:50 testovací prototyp nahazuje spalovací X7 a Wolf mluví o tom, že výměna kompresoru klimatizace „nevyřešila problém“.
Později došlo dokonce na výměnu dvou předních elektromotorů, aby testování mohlo pokračovat v plné parádě. Podle všeho hlavní vedení BMW elektrický ostrý model podobný BMW M3 schválilo a možná jím bude právě čtyřmotorové „i4 M“. Kdy? V roce 2027 nebo 2028.
Koho by elektrika nebavila, tak BMW nehodlá zabít spalovací šestiválcovou M3. Nová generace má údajně nést interní označení G84, do výroby zamířit v půlce roku 2028, ovšem možná jen s automatem a pohonem všech kol.