Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kompaktní pětimístný crossover Ford Puma se dočkal omlazení v polovině svého životního cyklu. Tento model se od svého uvedení stal mezi kupujícími velmi oblíbeným a soudě dle přicházejících novinek má našlápnuto k tomu se tohoto trendu držet.
V rámci vnějšího designu nejde o žádnou revoluci a dokud se nerozsvítí přepracovaná světla se svěžím světelným podpisem, asi nepoznáte oproti současnému modelu Pumy rozdíl. Hlavní světelnou novinkou je pak nahrazení dřívějších statických LED světel těmi adaptivními s technologií Matrix a přísvitem do zatáček.
Také výbavové stupně zůstaly bohaté, a to jeden elegantní a dva sportovní. Jak je u tohoto modelu zvykem, tak konvenční provedení Titanium a sportovnější ST-Line a ST-Line X mají každé svůj specifický nárazník, mřížku chladiče a kola z lehkých slitin.
Pozornost jistě upoutá také šestice barevných variant karoserie (o dvě méně než dosud) zahrnující kaktusově šedou barvu, potažmo v noci i boční zpětná zrcátka promítající logo Puma na zem.
Uvnitř se zvětšily především obrazovky natočené na řidiče. 12,8palcový digitální přístrojovým štít je uživatelsky konfigurovatelný a zobrazuje řidičem vybraná data, přičemž na centrálním 12palcovém dotykovém displeji běží nejnovější infosystém SYNC 4, vylepšený o parkovací kamery a online navigaci s tím, že je zde použito jak svižné 5G internetové připojení, tak bezdrátová konektivita Apple CarPlay / Android Auto.
Uvnitř najdete též sportovní dvouramenný volant, posuvnou loketní opěrku, indukční nabíječku mobilů, nový soundbar, popřípadě příplatkové prémiové audio od dánské firmy Bang & Olufsen.
Máme však i špatnou zprávu, protože Ford zredukoval počet fyzických ovladačů na minimum, což z pohledu designérů sice vypadá sexy, ale po ergonomické stránce to nepovažujeme za šťastné řešení, spíše za velký přešlap.
Puma však nepřišla o své obrovské lákadlo, kterým je dobře známý MegaBox, což je přídavný úložný prostor o objemu až 81 litrů v podlaze už tak dost praktického zavazadlového prostoru v objemu až 456 litrů (se sadou na opravu pneu).
Modelové rozdíly
Nový Ford Puma se oproti současné odcházející variantě sice vzhledem prakticky neliší, nicméně změny nastaly především uvnitř, v softwaru a technologiích. Zde jsou hlavní rozdíly mezi oběma provedeními.
Nová Puma | Současná Puma |
---|---|
Připojení | |
5G připojení | 4G připojení |
Infosystém | |
Infosystém SYNC 4 | Infosystém SYNC 3 |
12″ displej infosystému | 8″ displej infosystému |
Bezdrátové připojení Apple iOS / Android | Kabelové připojení Apple iOS / Android |
Asistenční systémy | |
Adaptivní temp. s predikcí rychlosti | Adaptivní tempomat |
360° park. systém | Zadní park. kamera |
Vylepšený hlídač sl. úhlu | Hlídač slepého úhlu |
Asistenty pro couvání | |
Osvětlení | |
Dynamická LED Matrix světla | Statická LED světla |
Osvětlení do zatáčky | |
Interiér | |
12,8″ přístrojový štít | 12,3″ přístrojový štít |
Posuvná loketní opěrka | Loketní opěrka |
Bude i ST, ale…
V rámci technologií byl adaptivní tempomat doplněný prediktivní funkcí, takže sám zpomaluje na křižovatkách, v zatáčkách, na kruhových objezdech a sjezdech z dálnic. Nechybí ani asistent pro křižovatky, který dokáže zabránit potenciální kolizi či alespoň zmírnit její následky, zejména při odbočování nebo přejíždění souběžných jízdních pruhů.
Puma umí nově také zabránit střetu s projíždějícími auty, když couváte z nepřehledného parkovacího místa – nejdřív řidiče upozorní varování, a pokud na něj nedbá, rovnou zadupne brzdy.
V oblasti motorizací pak zůstalo vše při starém. Puma tedy staví na litrovém přeplňovaném tříválci 1.0 EcoBoost vybaveném 48V mild-hybridním ústrojím. K dispozici je v základní 125koňové variantě, případně v silnější 155koňové. Kombinovat ho můžete vždy s šestistupňovým manuálem nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou.
Milovníci elektropohonu se pak ještě letos dočkají představení bateriově poháněné varianty nazvané Puma Gen-E.
Výrobce také potvrdil faceliftovanou ostrou Pumu ST, která se sice chlubí sportovním designem zvenku i uvnitř a upraveným podvozkem, jenže ji už nepohání 200koňová patnáctistovka kombinovaná s manuálem, ale stejný litrový motor s výkonem 170 koní spojený výhradně s automatickou převodovkou. Jak se s ní jezdí, si můžete nechat vyprávět od Honzy Koubka.
Model Puma, navržený a zkonstruovaný v Evropě, se vyrábí v moderním montážním závodě Ford Otosan v rumunské Craiově. Novou Pumu bude možné v České republice objednat od 13. února 2024 za hodně zajímavou cenu od 499 900 Kč, přičemž první zákaznické vozy budou k dispozici v květnu letošního roku.