Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kompaktní pětimístný crossover Ford Puma se dočkal omlazení v polovině svého životního cyklu. Tento model se od svého uvedení stal mezi kupujícími velmi oblíbeným a soudě dle přicházejících novinek má našlápnuto k tomu se tohoto trendu držet.

Žádnou revoluci nečekejte, facelift exteriéru je velmi decentní.
V rámci vnějšího designu nejde o žádnou revoluci a dokud se nerozsvítí přepracovaná světla se svěžím světelným podpisem, asi nepoznáte oproti současnému modelu Pumy rozdíl. Hlavní světelnou novinkou je pak nahrazení dřívějších statických LED světel těmi adaptivními s technologií Matrix a přísvitem do zatáček.
Také výbavové stupně zůstaly bohaté, a to jeden elegantní a dva sportovní. Jak je u tohoto modelu zvykem, tak konvenční provedení Titanium a sportovnější ST-Line a ST-Line X mají každé svůj specifický nárazník, mřížku chladiče a kola z lehkých slitin.
Pozornost jistě upoutá také šestice barevných variant karoserie (o dvě méně než dosud) zahrnující kaktusově šedou barvu, potažmo v noci i boční zpětná zrcátka promítající logo Puma na zem.

Standardní provedení nabídne tři výbavové stupně a šest laků karoserie.
Uvnitř se zvětšily především obrazovky natočené na řidiče. 12,8palcový digitální přístrojovým štít je uživatelsky konfigurovatelný a zobrazuje řidičem vybraná data, přičemž na centrálním 12palcovém dotykovém displeji běží nejnovější infosystém SYNC 4, vylepšený o parkovací kamery a online navigaci s tím, že je zde použito jak svižné 5G internetové připojení, tak bezdrátová konektivita Apple CarPlay / Android Auto.

Ford se zbavil většiny fyzických tlačítek, což považujeme za přešlap.
Uvnitř najdete též sportovní dvouramenný volant, posuvnou loketní opěrku, indukční nabíječku mobilů, nový soundbar, popřípadě příplatkové prémiové audio od dánské firmy Bang & Olufsen.
Máme však i špatnou zprávu, protože Ford zredukoval počet fyzických ovladačů na minimum, což z pohledu designérů sice vypadá sexy, ale po ergonomické stránce to nepovažujeme za šťastné řešení, spíše za velký přešlap.

Celkový objem kufru je 456 litrů.
Puma však nepřišla o své obrovské lákadlo, kterým je dobře známý MegaBox, což je přídavný úložný prostor o objemu až 81 litrů v podlaze už tak dost praktického zavazadlového prostoru v objemu až 456 litrů (se sadou na opravu pneu).
Modelové rozdíly
Nový Ford Puma se oproti současné odcházející variantě sice vzhledem prakticky neliší, nicméně změny nastaly především uvnitř, v softwaru a technologiích. Zde jsou hlavní rozdíly mezi oběma provedeními.
Nová Puma | Současná Puma |
---|---|
Připojení | |
5G připojení | 4G připojení |
Infosystém | |
Infosystém SYNC 4 | Infosystém SYNC 3 |
12″ displej infosystému | 8″ displej infosystému |
Bezdrátové připojení Apple iOS / Android | Kabelové připojení Apple iOS / Android |
Asistenční systémy | |
Adaptivní temp. s predikcí rychlosti | Adaptivní tempomat |
360° park. systém | Zadní park. kamera |
Vylepšený hlídač sl. úhlu | Hlídač slepého úhlu |
Asistenty pro couvání | |
Osvětlení | |
Dynamická LED Matrix světla | Statická LED světla |
Osvětlení do zatáčky | |
Interiér | |
12,8″ přístrojový štít | 12,3″ přístrojový štít |
Posuvná loketní opěrka | Loketní opěrka |
Bude i ST, ale…
V rámci technologií byl adaptivní tempomat doplněný prediktivní funkcí, takže sám zpomaluje na křižovatkách, v zatáčkách, na kruhových objezdech a sjezdech z dálnic. Nechybí ani asistent pro křižovatky, který dokáže zabránit potenciální kolizi či alespoň zmírnit její následky, zejména při odbočování nebo přejíždění souběžných jízdních pruhů.
Puma umí nově také zabránit střetu s projíždějícími auty, když couváte z nepřehledného parkovacího místa – nejdřív řidiče upozorní varování, a pokud na něj nedbá, rovnou zadupne brzdy.

Puma ST bude! Ale jen 170koňová a s automatem.
V oblasti motorizací pak zůstalo vše při starém. Puma tedy staví na litrovém přeplňovaném tříválci 1.0 EcoBoost vybaveném 48V mild-hybridním ústrojím. K dispozici je v základní 125koňové variantě, případně v silnější 155koňové. Kombinovat ho můžete vždy s šestistupňovým manuálem nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou.
Milovníci elektropohonu se pak ještě letos dočkají představení bateriově poháněné varianty nazvané Puma Gen-E.
Výrobce také potvrdil faceliftovanou ostrou Pumu ST, která se sice chlubí sportovním designem zvenku i uvnitř a upraveným podvozkem, jenže ji už nepohání 200koňová patnáctistovka kombinovaná s manuálem, ale stejný litrový motor s výkonem 170 koní spojený výhradně s automatickou převodovkou. Jak se s ní jezdí, si můžete nechat vyprávět od Honzy Koubka.
Model Puma, navržený a zkonstruovaný v Evropě, se vyrábí v moderním montážním závodě Ford Otosan v rumunské Craiově. Novou Pumu bude možné v České republice objednat od 13. února 2024 za hodně zajímavou cenu od 499 900 Kč, přičemž první zákaznické vozy budou k dispozici v květnu letošního roku.