Hlavní obsah

Mercedes ukázal svoje nejrychlejší SUV: Je jím chystané GLC, ovšem o rychlost jako takovou úplně nepůjde

Foto: Mercedes-Benz

Máme tady první ochutnávku Mercedesu GLC v elektrickém provedení pojmenovaném EQ. Automobilka mu věští velkou budoucnost a označuje jej za významný milník, třeba už jen kvůli rychlosti…

Článek

Zatím jen v kamufláži, ale přesto s oficiálním puncem. Díváte se na chystaný Mercedes-Benz GLC s technologií EQ, který automobilka považuje za významný milník. Výrobce popisuje, jak bude vůz skvělý, báječný, moderní, nadčasový a tak dále, ovšem pro nás je podstatné, že nabídne 800voltovou architekturu.

Elektromobilitou políbení už vědí, že to značí možnost velmi rychlého čerpání energie. GLC EQ má zvládnout nabíjení stejnosměrným proudem (DC) výkonem přes 320 kW, což z něj udělá nejrychlejší mercedes vůbec. V oné rychlosti nabíjení, samozřejmě.

Taková Tesla Model X nebo Model Y zvládají až 250 kW, Kia EV9 až 240 kW, zatímco Porsche Taycan po faceliftu až 325 kW. Takže pozor, Porsche, konkurence dotahuje!

Foto: Mercedes-Benz

Výkonem nabíjení přes 320 kW půjde o nejrychlejší mercedes.

Kromě toho má mít GLC EQ trakční baterku se speciální chemií bateriových článků. Zástupci Mercedesu k tomu uvedli jen to, že články využívají anody s oxidem křemíku přimíchaným do grafitu a dosahují výjimečně vysoké hustoty gravimetrické energie.

Tohle vám asi nic moc neřekne, nicméně v praxi by mělo jít o menší a lehčí baterii, do níž se vejde hodně energie, což poskytne dlouhý dojezd na jedno nabití.

Foto: Mercedes-Benz

Elektrické SUV Mercedes-Benz GLC s technologií EQ se zatím ukazuje pouze v kamufláži.

Dále víme, že zadní elektromotor si automobilka vyvinula sama a že základním pohonem bude právě zadokolka. Modely s pohonem všech kol zase dostanou výkonný přední elektromotor, který bude možné podle potřeby rychle vypnout nebo zapnout. A to slibuje vysokou účinnost se zachováním možnosti okamžitě dostupné vyšší trakce za každého počasí.

Mercedes-Benz GLC s technologií EQ má nový brzdový systém kombinující posilovač brzd s hlavním brzdovým válcem a systémem elektronické stability. To vše je v jednom zmenšeném modulu a má poskytnout bezpečí, přesnou a konzistentní zpětnou vazbu i optimalizovanou rekuperaci prodlužující dojezd.

Do standardní výbavy míří účinné tepelné čerpadlo, které spotřebuje zhruba jen třetinu energie ve srovnání s klasickým srovnatelným elektrickým topidlem. Jako energetické zdroje využívá čerpadlo odpadní teplo z elektromotorů, odpadní teplo z baterie a okolní vzduch. Podle automobilky nové čerpadlo účinně chladí v létě a v zimě topí.

Nástupce Mercedesu EQC, tedy toto nové GLC s technologií EQ, bude představeno nejspíš do konce tohoto roku. Slibuje revoluci, která se poté může objevit v dalších modelech, zejména v těch luxusnějších pak ještě více vyšperkovaná. A to bude zajímavé, protože konkurenční BMW s modely Neue Klasse pomalu přijíždí…

Načítám