Hlavní obsah

Mercedes šlape na brzdu a zpomaluje plány s elektromobilitou. Zákazníci rozhodli

Foto: Jiří Čermák

Zdá se, že pokud chcete udělat auta, která nebude „nikdo“ kupovat, stačí jim vetknout elektropohon. Tedy pokud nejste Tesla. Tou Mercedes-Benz ale opravdu není, takže se rozhodl zařadit zpátečku a ustoupit od smělého prohlášení, že bude do roku 2030 na hlavních trzích čistě elektrický. A není v tom sám…

Článek

Psal se rok 2021 a Mercedes-Benz se nechal slyšet, že půjde o čistě elektrickou značku na hlavních trzích, a to už v roce 2030. Dal si také cíl, a to, aby jeho prodeje do roku 2025 tvořily z 50 % elektro/hybridy. Z těchto ambicí však nyní pod tlakem trhu ustupuje.

Loňský rok totiž v Evropě tvořila elektrická auta značky prodejní podíl pouze 11 %, se započtením hybridů pak celkem 19 %. Zbytek byly takzvané spalováky. Mercedes tak otočil o prohlásil ústy šéfa jménem Ola Källenius, že ještě další dekádu bude vozidla se spalovacím motorem vyrábět a prodávat. A co víc, tyto motory hodlá v případě potřeby zdokonalovat.

Ono není divu, když jeho vlajkové elektrické modely EQSEQE byly vizuálně přirovnávány k vajíčku nebo mýdlu, nepříliš atraktivnímu designu odpovídají i prodeje. Mimochodem, tyto modely se už brzy dočkají faceliftu, ovšem opět ve stejně „hladkém“ duchu.

Foto: Lukáš Volšický

Model EQE je sice technicky vyspělý, ovšem designem trochu nudný.

Mercedes rovněž brzy uvede další generaci modelu CLA na nové globální platformě, která umožní zástavbu elektrických i hybridních pohonů. A protože na těchto základech budou stát i jiná vozidla, můžeme s motory s vnitřním spalováním od Mercedesu počítat ještě další desetiletku.

Značka se tak na plně elektrickou cestu vydá jen tam, kde to bude legislativně nutné, což se v roce 2035 může týkat všech členských zemí Evropské unie. Má totiž začít platit zákaz prodávat (registrovat k provozu) auta, která produkují emise, tedy mimo vozů na syntetická (a stále drahá) paliva. Ještě zajímavější to má být v roce 2050, kdy má být výroba automobilů zcela klimaticky neutrální.

Probuzení z elektrické pohádky ovšem zažil už i Ford, zatímco taková Toyota na nesmyslnost nucené elektromobility upozorňuje už roky. Dacia prohlásila, že bude spalováky dělat, dokud to půjde, přičemž určité náznaky návratu do reality lze pozorovat i u VW a BMW. Dotace na elektro v Německu totiž skončily a trh na to reaguje rychlým poklesem poptávky.

Foto: Ford

Takový Ford nedávno prohlásil, že bude stále dělat Mustang s V8. A to je poněkud jiná rétorika než pár let zpátky.

Takový Island už pocítil finanční výpadky z daně z pohonných hmot, a tak zavedl elektromobilistům taxu za každý ujetý kilometr. A Velká Británie? Ta chtěla být rychlejší než EU a plánovala zákaz spalovacích motorů už v roce 2030, ovšem nedávno jej posunula o pět let dále.

Nejdál je Etiopie, která zákaz aplikovala už teď. Důvodem je fakt, že do země se musí paliva draze dovážet a polovina objemu skončí v autech. Navíc země investovala do energetické infrastruktury a většina elektřiny pochází z obnovitelných zdrojů. Na druhou stranu jde o jednu z nejchudších zemí světa…

Elektromobilita jako taková ovšem nepadne úplně, jelikož do ní výrobci investovali obrovské množství financí, které teď budou chtít dostat skrze zákaznické peněženky zpátky. Na druhou stranu se možná mnoho automobilek vrátí ke klasickým spalovákům a elektriku majoritně nechají Tesle, potažmo čínským značkám, které spalovací vozy ještě pořád moc dobře dělat neumí.

Načítám