Článek
Závod na recyklaci baterií elektromobilů Mercedes-Benz v německém Kuppenheimu bude ze starých akumulátorů získávat drahé kovy, které pak půjdou použít pro výrobu zcela nových trakčních akumulátorů.
Během recyklačního procesu dojde k oddělení mědi, hliníku, železa i plastů a poté se ve vodném roztoku (hydrometalurgie) rozpustí zbývající hmota. Následuje filtrace, která oddělí například grafit a další kovy. Dále přijde na řadu kyselina sírová, amoniak i organické rozpouštědlo.
Výsledkem složitého chemického procesu jsou sírany mědi, kobaltu, manganu, niklu a lithia. Kobalt a nikl před regenerací krystalizují, zatímco měď, mangan a lithium zůstávají kapalné. Pokud byste tomu stále nerozuměli, tak do závodu jednoduše přijede starý trakční akumulátor a chemickými procesy se z něj „vytěží“ vzácné kovy.
V plném provozu je fabrika schopna produkovat ročně asi 2 500 tun materiálu, který vystačí na přibližně 5 000 nových trakčních akumulátorů pro elektromobily. Navíc továrna v Kuppenheimu jede z obnovitelné elektřiny a na střeše hostí fotovoltaické panely schopné dodávat až 350 kW energie.
Jörg Burzer, člen představenstva Mercedes-Benz pro výrobu, kvalitu a řízení dodavatelského řetězce, řekl. „Inovativní technologie nám umožňuje získávat cenné suroviny z baterie s nejvyšším možným stupněm čistoty. Tím se dnešní baterie promění v zítřejší udržitelný důl na suroviny.“
Recyklační továrna Mercedesu je tak dalším krokem ve vývoji dnešních trakčních akumulátorů (a nakládání s nimi), který postupuje kupředu mílovými kroky. Zejména však v dotované Číně. Samotná myšlenka proměnit věci staré v nové je pak více než rozumná, takže investice do podobných továren rozhodně vítáme.