Hlavní obsah

McLaren představil ohromující hybridní hypersport W1, který se umí sám prodloužit. Výkon citelně přesahuje 1000 koní, cena bude astronomická

Foto: McLaren

F1 z devadesátek, P1 z druhé dekády 21. století a nyní třetí člen svaté trojice. Představujeme McLaren W1, ohromující hybridní hypersport, který se umí sám prodloužit a jehož kombinovaný výkon přesahuje bájných 1 000 koní. Automobilka jich navíc vyrobí málo a budou stát tolik, že na koupi jednoho kusu nepostačí ani dvacet průměrných hypoték.

Článek

McLaren W1 je nástupcem McLarenu F1 a McLarenu P1 a rovnou míří na technologický vrchol značky (naše srdíčko ale má F1 navždy). Jeho aerodynamika byla odvozena z formule 1 a nabízí jednu obrovskou technickou specialitku nazvanou Active Long Tail.

Podívejte se, jak funguje aktivní zadní křídlo McLarenu W1.Video: McLaren

Vůz vážící 1 399 kg se totiž umí díky zadnímu aktivnímu křídlu prodloužit (natáhnout) až o 30 cm, čímž se zvýší celkový přítlak na nápravy na jednu tunu. Toho všeho nebylo dosaženo jen tak. Konstruktéři strávili v aerodynamickém tunelu celkem 350 hodin.

Dokonce i dveře otevírané ve stylu racčích/sokolích křídel nemá auto kvůli efektu, ale pro lepší aerodynamiku. A co víc, jakmile přepnete na závodní jízdní režim, W1 klesne o 37 mm vpředu, 17 mm vzadu a do pozoru se uvedou všechny prvky aktivní aerodynamiky.

Ve stejném duchu je laděný rovněž adaptivní podvozek, brzdy jsou karbon-keramické, posilovač řízení hydraulický (dnes se užívá spíše elektrický), rozměr pneumatik speciálně vyvinutých pro W1 od Pirelli je 265/35 předu a 335/30 vzadu. A pozor, volitelně se nabízí i sada zimního obutí na míru, to kdybyste chtěli trochu legrace na sněhu.

Foto: McLaren

Proč výrobce integroval sedadla do karoserie? Aby mohl zkrátit rozvor o 70 mm a ušetřit hmotnost.

Za předními karbonovými sedadly částečně integrovanými do základního karbonového skeletu karoserie (nastavujete si volant a pedály) najdete dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový zážehový vidlicový osmiválec, který má sám o sobě výkon 928 koní (900 Nm) a spolupracuje s osmirychlostní dvouspojkovou automatickou převodovkou posílající točivý moment výhradně na zadní kola.

Motor točící až 9 200 otáček za minutu má nicméně ještě pomocníka, a to elektromotor o výkonu 347 koní (440 Nm), díky němuž je celkový výkon McLarenu W1 ohromujících 1 275 koňských sil (1 340 Nm). Z nuly na 100 km/h automobil vystřelí za 2,7 sekundy, na 200 km/h za 5,8 sekundy a na 300 km/h za 12,7 sekundy. Maximálka je pak omezená na 350 km/h.

Foto: McLaren

Ze stovky na nulu W1 na suchu zastaví za 29 metrů. Běžné auto typu Škoda Superb to zvládne do 35 metrů.

Trakční akumulátor má kapacitu 1,384 kWh a auto díky němu ujede až 2 lokálně bezemisní kilometry. Energii z něj ovšem nelze standardně plně vyčerpat, protože W1 nemá zpátečku a couvá výhradně za pomoci elektromotoru (stejně jako hybridní toyoty). Palivová nádrž poté pojme 62 litrů benzinu.

Na volantu řidiče se nachází dvě tlačítka. První nazvané „Boost“ po stisknutí okamžitě aktivuje nejvyšší dostupný výkon elektromotoru a britský hypersport chytne druhý dech. Drobná paralela - v devadesátých letech se pro zvýšení odpichu motory dopovaly nitrem (oxid dusný, N2O), dnes máme elektřinu… Druhé tlačítko „Aero“ zase vysune zadní křídlo, tím prodlouží auto a zvýší zmíněný přítlak.

Řidič získává hlavní jízdní data z digitální přístrojovky, dozadu vidí díky kameře zobrazené na digitálním displeji namontovaném namísto středového zpětného zrcátka a pochopitelně nechybí ani hlavní osmipalcový infosystém.

Jediný větší úložný prostor pak najdete za sedadly, má objem 117 litrů a pojme dvě přilby nebo dvě menší tašky. Za zmínku stojí ještě prémiové audio Bowers & Wilkins, které anglický výrobce navrhl speciálně pro W1.

Základní cena modelu omezeného na 399 kusů včetně britské daně je v přepočtu 60 milionů korun, na což vám nestačí ani 20 průměrných českých hypoték (2,9 mil.). Tím ovšem nekončíme, protože veškeré nabízené individuální úpravy se platí navíc. Tovární záruka na celek je 4 roky bez omezení kilometrů, na baterii pak platí 6 let nebo 75 000 km. Na předepsaný servis se jezdí nanejvýš po roce, a to prý bez ohledu na to, jak moc auto trápíte na okruhu.

Související témata:
McLaren W1
Načítám