Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
První pololetí roku 2024 nebylo pro skupinu Stellantis čítající 14 (teoreticky 15) aktivních značek vůbec pozitivní, a to kvůli propadu provozní marže pod 10 % a prudkému poklesu čistého zisku o 48 % na 5,6 miliardy eur (142 miliard korun).
Na to zareagoval šéf celého koncernu Carlos Tavares, který řekl, že nebude váhat vyřadit ty značky, které nebudou ziskové. A to je obrat, jelikož před vznikem Stellantisu se Tavares nechal slyšet, že všechny značky mají budoucnost.
Skupina Stellantis sice nezveřejňuje finanční údaje pro všechny jednotlivé značky, ovšem s výjimkou Maserati, které za prvních šest měsíců 2024 vykázalo provozní ztrátu 82 milionů eur (2 miliardy korun).
A právě Maserati se zdá být kandidátem na prodej (možným zájemcem o koupi je Ferrari), nicméně někteří analytici věští nejistou budoucnost Lancii a DS Automobiles. Jejich příspěvky k celkovým tržbám skupiny jsou podle nich okrajové.
A co finanční pokles způsobilo? V Evropě slábnoucí poptávka po elektromobilech a silná konkurence z Číny. Na jednu stranu se tomu nedivíme, protože technika (výkony, nabíjení, akumulátory) elektromobility Stellantisu je většinově průměrná, až podprůměrná, zatímco prodejní ceny spíše ambiciózní.
V Severní Americe se Stellantisu začaly hromadit skladové zásoby, klíčoví pracovníci odešli do důchodu a klesla kvalita výroby.
Koncern pracuje na nápravě, takže lidem sáhne na mzdy, což je paradoxní kvůli tomu, že šéf Stellantisu Tavares patří k nejlépe placeným ředitelům automobilových skupin vůbec. Ročně si přijde v přepočtu na skoro 1 miliardu korun.
Skupina chce dále ušetřit na logistice, zvýšit produktivitu, snížit skladové zásoby a zlepšit produkční kvalitu. V souvislosti se zvýšenými náklady na opravu chybně vyrobených vozidel Tavares konkrétně ukázal na americkou továrnu ve Sterling Heights v Michiganu, kde se rodí jinak ziskové pick-upy RAM 1500.
Dalším peněžním esem v rukávu má být sázka na nové modely, konkrétně na dvacítku nových. K přítokům peněz v druhém pololetí letošního roku mají pomoci také už uvedené vozy, například rodinné krabice Berlingo a spol. s naftovými motory nebo svěží Peugeot 3008 a jeho elektrofosilní sourozenci.
Velká (finanční) očekávání má výrobce od zahájení výroby (Polsko) a prodeje „elektrického Maluchu“ čínské automobilky Leapmotor, v níž Stellantis drží 21% podíl koupený za 1,5 miliardy eur (38 miliard korun) a považuje ji (údajně) za svoji patnáctou značku.
Ač jsou slova Carlose Tavarese tvrdá, tak ve finále dávají smysl, protože výroba automobilů je byznys jako každý jiný. Proto když byznys (značka) nevydělává, musí z kola ven. A proto se vás ptáme, která ze třech potenciálně ohrožených značek Stellantisu by vám chyběla nejméně?