Hlavní obsah

Maserati, Lancia nebo DS na prodej? Nejméně jedna ze značek Stellantisu možná půjde z kola ven

Foto: Maserati, DS Automobiles, Lancia

Proč? Protože v byznysu jsou peníze na prvním místě.

Když se čtvrté největší automobilové uskupení jménem Stellantis zformovalo, jeho zástupci jasně deklarovali, že každá z aktivních značek koncernu dostane šanci ukázat, co umí. Jenže necelé čtyři roky po premiéře už to vypadá, že nejméně jedna značka půjde z kola ven…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

První pololetí roku 2024 nebylo pro skupinu Stellantis čítající 14 (teoreticky 15) aktivních značek vůbec pozitivní, a to kvůli propadu provozní marže pod 10 % a prudkému poklesu čistého zisku o 48 % na 5,6 miliardy eur (142 miliard korun).

Foto: Stellantis

Carlos Tavares řekl, že nevýdělečné značky mohou být vyřazeny.

Na to zareagoval šéf celého koncernu Carlos Tavares, který řekl, že nebude váhat vyřadit ty značky, které nebudou ziskové. A to je obrat, jelikož před vznikem Stellantisu se Tavares nechal slyšet, že všechny značky mají budoucnost.

Skupina Stellantis sice nezveřejňuje finanční údaje pro všechny jednotlivé značky, ovšem s výjimkou Maserati, které za prvních šest měsíců 2024 vykázalo provozní ztrátu 82 milionů eur (2 miliardy korun).

A právě Maserati se zdá být kandidátem na prodej (možným zájemcem o koupi je Ferrari), nicméně někteří analytici věští nejistou budoucnost LanciiDS Automobiles. Jejich příspěvky k celkovým tržbám skupiny jsou podle nich okrajové.

A co finanční pokles způsobilo? V Evropě slábnoucí poptávka po elektromobilech a silná konkurence z Číny. Na jednu stranu se tomu nedivíme, protože technika (výkony, nabíjení, akumulátory) elektromobility Stellantisu je většinově průměrná, až podprůměrná, zatímco prodejní ceny spíše ambiciózní.

Foto: Lukáš Kukla

Maserati vykázalo pololetní ztrátu 2 miliardy, takže je potenciálním adeptem na prodej.

V Severní Americe se Stellantisu začaly hromadit skladové zásoby, klíčoví pracovníci odešli do důchodu a klesla kvalita výroby.

Koncern pracuje na nápravě, takže lidem sáhne na mzdy, což je paradoxní kvůli tomu, že šéf Stellantisu Tavares patří k nejlépe placeným ředitelům automobilových skupin vůbec. Ročně si přijde v přepočtu na skoro 1 miliardu korun.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Současné elektromobily Stellantisu technicky většinou neoslní a cenově patří spíše k těm ambiciózním.

Skupina chce dále ušetřit na logistice, zvýšit produktivitu, snížit skladové zásoby a zlepšit produkční kvalitu. V souvislosti se zvýšenými náklady na opravu chybně vyrobených vozidel Tavares konkrétně ukázal na americkou továrnu ve Sterling Heights v Michiganu, kde se rodí jinak ziskové pick-upy RAM 1500.

Dalším peněžním esem v rukávu má být sázka na nové modely, konkrétně na dvacítku nových. K přítokům peněz v druhém pololetí letošního roku mají pomoci také už uvedené vozy, například rodinné krabice Berlingo a spol. s naftovými motory nebo svěží Peugeot 3008 a jeho elektrofosilní sourozenci.

Foto: RAM

Vyrobit auto s vadami a pak jej následně opravovat pochopitelně zvyšuje celkové náklady.

Velká (finanční) očekávání má výrobce od zahájení výroby (Polsko) a prodeje „elektrického Maluchu“ čínské automobilky Leapmotor, v níž Stellantis drží 21% podíl koupený za 1,5 miliardy eur (38 miliard korun) a považuje ji (údajně) za svoji patnáctou značku.

Ač jsou slova Carlose Tavarese tvrdá, tak ve finále dávají smysl, protože výroba automobilů je byznys jako každý jiný. Proto když byznys (značka) nevydělává, musí z kola ven. A proto se vás ptáme, která ze třech potenciálně ohrožených značek Stellantisu by vám chyběla nejméně?

Která značka skupiny Stellantis by vám chyběla nejméně?
Maserati
9,4 %
Lancia
13,9 %
DS Automobiles
66,3 %
Všechny tři jmenované
10,4 %
Celkem hlasovalo 481 čtenářů.
Načítám