Hlavní obsah

Lotus ukázal budoucnost. Tisícikoňový bijec půjde po krku Tesle, která stále neexistuje

Foto: Lotus

Není to žádné SUV ani masově cílený model, ale pořádná koncepční divočina naladěná na tisíc koní, která se bude moci postavit do stejné kategorie jako Tesla Roadster. Tedy až ji Američané postaví… Velmi lehká britská novinka zvěstující budoucnost značky se navíc jmenuje příznačně – Theory 1.

Článek

Ačkoli se britský Lotus stále drží myšlenky plně elektrických sportovních vozů, možná tahle cesta nebude v jeho podání tak úplně špatná. Proč si to myslíme? Nejnovější koncept automobilky pojmenovaný Theory 1 (Teorie 1) totiž ukazuje, že i auto na baterky může být vzrušující.

Lotus Theory 1 je totiž sportovním elektrovozem nabízejícím pohon všech kol, výkon přesně tisíc koní, zrychlení z nuly na sto pod 2,5 sekundy a maximálku 320 km/h. Zastavěný trakční akumulátor má kapacitu 70 kWh, což superautu podle WLTP vystačí na 402 km dojezdu.

Navzdory tomu, že jde o elektromobil, nabízí Lotus Theory 1 impozantní hmotnost nižší než 1 600 kg. To je zajištěno použitím recyklovaného karbonu, kompozitních materiálů a polykarbonátu. Trakční akumulátor navíc nemá pomocný rám, což opět ušetří nějaká ta kila.

Foto: Lotus

Lotus slibuje hmotnost vozu pod 1 600 kg.

Podvozek konceptu inspirovaný závody je adaptivní, aerodynamika vytříbená a řízená, takže vzduch je posílán tam, kde pracuje nejefektivněji. Přední pneumatiky mají rozměr 265/35 a kola jsou 20palcová, zatímco vzadu najdete velmi široké obutí 325/30 nasazené na 21palcových discích. A co brzdy? Masivní, karbon-keramické, využívající závodní technologii.

Po vzoru legendárního McLarenu F1 se uvnitř konceptu nachází tři sedačky, přičemž ta řidičova je hezky uprostřed. Zajímavý je rovněž nativní infosystém nazvaný Lotuswear, který s řidičem komunikuje také tím, že nafukuje segmenty jeho sedadla a volantu. Takto může řidiči například naznačit, kdy a kam má odbočit.

Za technicky zajímavé platí boční dveře, které jsou výklopné směrem nahoru a posuvné dozadu, což usnadní nastupování ve stísněných prostorech.

Podle Lotusu se v útrobách Theory 1 nachází technologie autonomního řízení čtvrté úrovně využívající čtyři LiDARy, šest kamer a další radary. Tyč řízení chybí, protože podobně jako u Tesly Cybertruck je řízení řešeno „po drátě“. Řidič si dále může vychutnat čtyři jízdní režimy, záplavu vnitřního osvětlení, 3D grafiku, unikátní materiály a další prvky.

Lotus Theory 1 je tak předobrazem nového designového směru nazvaného Digital Natural and Analogue (zkráceně DNA) zvěstujícího kombinaci digitální éry, přírody a analogových prvků. V autě.

Přestože výrobce nesdělil, jestli se Theory 1 v představené podobně bude vyrábět, rozhodně očekáváme, že se v něm představené technologie objeví v budoucích produkčních modelech značky. A až Tesla skutečně postaví svůj Roadster, může svést s Lotusem zajímavý technologicko-elektrický souboj o to, kdo má sofistikovanější elektrické sportovní auto.

Načítám