Článek
Nejde říct, že by Lexus ES v Evropě vůbec nikdo neznal, ovšem na východoevropské trhy dorazil až v roce 2010 v šesté generaci a na západní trhy Evropy dokonce až v roce 2018 (7. generace).

Současný Lexus ES prošel loni druhým faceliftem. Nová generace nicméně dorazí až za dlouho.
A minimálně u nás (ale i v Americe) je o něj zájem ve srovnání se sesterskou a méně luxusnější Camry spíše menší, protože loni v Česku Lexus prodal 253 kusů ES, zatímco Toyota 470 kusů Camry (letos do března je poměr 38 vs. 126).
Tak či onak je ES s pořadovým číslem osm designově hodně odvážné, vývoj probíhal v Japonsku a světovou premiéru si odbylo na letošním šanghajském autosalonu.
Tam mohli návštěvníci poprvé spatřit ostře sečené tvary karoserie doplněné aerodynamickými prvky, adaptivními diodovými světly s grafikou (denní svícení a blikač) do dvojitého písmene L a u hybridní verze také chladicí průduch umístěný hned pod přední hranou. Navzdory tomu, že mnozí přední výrobci dnes sází na čisté hladké linie, Lexus vykročil úplně opačným směrem.

Zadní lampy jsou sdružené, blinkry pak umístěné vertikálně do tvaru L.
Splývavá silueta vozu přímo navazuje na ostře useknutou zadní část, které dominují sdružené koncové svítilny spojené do jedné roviny, navíc podsvícené nápisem Lexus. A pozor, blinkry jsou vertikálně orientované a tvarované do písmene L.
Bambus a displeje
Interiéru dominuje asymetrická přístrojovka (budíky) s možností zobrazení navigace a jeden, popřípadě pro vybrané trhy dva displeje infosystému. Pod ním/nimi má své místo ovládací lišta se světelnými ovladači vybavenými hmatovou zpětnou vazbou. Na středovém tunelu nechybí dvě nabíječky mobilů, maličká řadicí páčka, soubor ovladačů včetně spínače parkovací brzdy nebo nosiče nápojů kryté roletkou.
Volant hostící nápis Lexus namísto loga má tradiční tříramenné uspořádání, ovládací tlačítka multifunkce a dvě klasické páčky blinkrů. Vlevo od volantu na tlačítkové liště pak můžeme vidět třeba paměť pro uložení pozice sedadel.

V Evropě se nejspíš dočkáme jen jednoho displeje infosystému, jiné trhy ovšem nabídnou dva (viz galerie).
Když jsme u sezení, výrobce zlepšil podporu zad v místě, kde máme lopatky. Zadní sedadla zase mohou být vybavena možností úpravy sklonu a v případě místa za předním spolujezdcem také výsuvnou opěrkou lýtek.
Designově jistě potěší vrstvená bambusová struktura obložení propouštějící světlo, což ve spojení s ambientním osvětlením navozuje uklidňující dojem. Kůži zde nehledejte pravou, nýbrž tu syntetickou.

Výrobce si vyhrál také s vnitřním osvětlením.
Kdekdo říká, že prémiové audio značky Mark Levinson patří k nejlepším na světě, takže možná proto jej najdete i v novém ES. Kvalitě poslechu navíc jistě dopomůže vylepšené odhlučnění, lepší těsnění dveří nebo akustická skla.
Hybrid i elektro
Podle trhu se nové ES bude nabízet ve třech hybridních (HEV) a dvou čistě elektrických (BEV) provedeních s tím, že jak hybridy, tak elektromobily budou dostupné s pohonem předních nebo všech čtyř kol.
Základ nazvaný 300h hostí dvoulitrový čtyřválec o předběžném výkonu 145 kW (197 k), nicméně pro Evropu se pod označením 300h dočkáme 2,5litrového čtyřválce naladěného na 148 kW (201 k).

Pro Evropu byly potvrzeny elektromobily a hybrid s motorem 2,5 litru.
Varianta ES 350h dostane rovněž benzinový 2,5litrový motor, ovšem o výkonu 182 kW (247 k). Pro Evropu nebyl ES 350h potvrzen, zatímco obě bateriově poháněná provedení ano.
Elektromobil ES 350e s předním pohonem a výkonem 165 kW (224 k) má ujet podle velmi optimistického čínského testovacího cyklu CLTC na 19palcových kolech až 685 km na jedno nabití. Po přepočtu na evropské WLTP nám nicméně vyjde 527 km a na nejpřísnější americký cyklus EPA dokonce 471 km.

Hybrid poznáte podle průduchu hned pod přední hranou.
Čtyřkolka ES 500e naladěná na 252 kW (343 k) uvádí předběžný dojezd dle CLTC 610 km, což je po přepočtu na WLTP 469 km a na EPA 419 km.
Čas potřebný k nabití elektromobilu z 10 na 80 % výkonem 150 kW v optimálních podmínkách se liší podle vnější teploty, kdy při 25 °C je hotovo za 30 minut, při 0 °C za zhruba 40 minut a při -10 °C za cirka 60 minut.

Technické údaje Lexus ES 2025.
Podvozek pro manažery
Protože je Lexus ES především manažerský sedan, zaměřili se vývojáři při ladění podvozku na pohodlí a ovladatelnost. Výsledkem je zesílení tuhosti přední části vozu, podlahy a zadní části, což snižuje vibrace a zlepšuje řízení.

Osmý Lexus ES přináší též přepracovaný podvozek a více pohodlí.
Díky prodloužení vozu o 165 mm, rozvoru o 80 mm, rozchodu kol o 64 mm a 82 mm mohl vzrůst i prostor mezi předními a zadními sedadly o 77 mm na 1 102 mm, což dává posádce více pohodlí.
Vůbec poprvé se dozadu dostalo víceprvkové zavěšení, zatímco vpředu konstruktéři vsadili na osvědčené vzpěry McPherson. Tím vylepšení pochopitelně nekončila, auto má ještě třeba hřeben řízení s proměnným převodovým poměrem nebo optimalizovaná pouzdra ramen. To vše pro lepší jízdu.
Pochopitelně nebude chybět ani armáda bezpečnostních asistentů typu adaptivní tempomat napojený na mapy, předkolizní systém rozpoznávající i elektrické koloběžky, systém monitorování řidiče s možností nouzového zastavení ve chvíli, kdy řidič nemůže ovládat vozidlo (zdravotní důvody…), sledování slepého úhlu zahrnující cyklisty i motocykly nebo upozornění na opuštění jízdního pruhu včetně detekce svodidel či různých sloupů.
Osmá generace sedanu Lexus ES (hlavní konkurence BMW 5, Mercedes E) bude na jednotlivé trhy oficiálně uváděna od druhé poloviny letošního roku. Se zahájením prodejů v Evropě si musíme počkat ještě rok, protože se počítá až s jarem 2026.