Hlavní obsah

Legendární V8 HEMI končí, nahradí ho přeplňovaný šestiválec

Foto: Tomáš Kopečný

Nový třílitrový řadový šestiválec přezdívaný Tornado míří také do pick-upu RAM 1500, který zatím hostí mild-hybridní vidlicový osmiválec

Nejprve se o konci motoru V8 HEMI hovořilo jen ve spojení s modely Dodge či Chrysler, nicméně nyní to vypadá, že se legendární vidlicové osmičky vzdají také další značky. A co víc, potenciální řadový šestiválcový nástupce GME T6 se už od 22. listopadu 2021 vyrábí v Mexiku a má dorazit pod kapoty vybraných jeepů, ramů, ale možná i muskulárních dodgů.

Článek

Oficiální tisková zpráva Stellantisu oznámila, že 22. listopadu 2021 začala v mexickém závodě Saltillo výroba zážehového třílitrového řadového šestiválce označovaného jako Global Medium Engine Turbocharged 6 (GME T6) Tornado, který konstrukčně vychází z dosud používaného turbovaného dvoulitrového čtyřválce.

Foto: Tomáš Kopečný

Šestiválec Tornado vychází z klasického čtyřválcového dvoulitru používaného třeba v alfách či jeepech

Ten najdeme například v modelech Alfa Romeo Giulia, Stelvio, Jeep Wrangler, Cherokee, Grand Commander, Maserati Ghibli Hybrid, Levante Hybrid, Jeep Wrangler 4×e a Grand Cherokee 4×e.

Dle informací, které našli kolegové ze serveru Autoevolution, se GME T6 dostane nejprve pod kapoty modelů RAM 1500, Jeep Wrangler, Jeep Gladiator a Jeep Wagoneer.

Foto: Tomáš Kopečný

Jednotka GME T6 míří také do plnotučného pick-upu RAM 1500

Otázkou zůstává, jak si Stellantis poradí s navýšením výkonu, aby přeplňovaná zážehová řadová třílitrová šestka dokázala adekvátně nahradit velkoobjemovou V8. Odpověď je snadná – přidáním mild-hybridního, plně hybridního nebo dokonce plug-in hybridního systému. Totiž obří vozy jako Wagoneer budou zaručeně nějakou tu podporu navíc potřebovat.

Očekává se, že nová generace modelů Dodge Charger a Challenger bude plně elektrická, nicméně nyní se nabízí další varianta, a to právě nahrazení V8 HEMI novým motorem GME T6 Tornado. To samé je ve hře i pro RAM 1500, jenž nyní hostí mild-hybridní atmosférický 5,7litrový osmiválec o výkonu 400 koní.

Foto: Jakub Deml

Původně se očekávalo, že Dodge Challenger i Charger budou v nové generaci elektromobily, nicméně nyní svitla naděje ve formě přeplňovaného šestiválce, nejspíše elektrifikovaného

Naštěstí Dodge není úplně připraven nacpat V8 do nejtemnějšího kouta automobilové historie. Dokumenty zveřejněné koncem roku 2020 kanadským odborovým svazem Unifor potvrzují, že Challenger zůstane ve výrobě minimálně do roku 2023. Továrna Brampton Assembly na předměstí Toronta, která právě challengery a chargery vyrábí, bude čerpat z milionových investic, díky nimž vzniknou tři nové varianty obou vozů. Poté ale už žádný osmiválec…

Foto: Jakub Deml

Zatím platí, že Challenger zůstane ve výrobě nejméně do roku 2023

Každopádně se bavíme o globální motorizaci, což by mohlo přinést benzinové šestiválcové jednotky taktéž do Evropy, byť nevyhnutelně nějakým způsobem elektrifikované. V konečném důsledku by Tornado tedy nemuselo být úplně špatné, přestože klasickou vidlicovou osmičku mnozí z nás hlasitě opláčou.

Načítám