Článek
Oficiální tisková zpráva Stellantisu oznámila, že 22. listopadu 2021 začala v mexickém závodě Saltillo výroba zážehového třílitrového řadového šestiválce označovaného jako Global Medium Engine Turbocharged 6 (GME T6) Tornado, který konstrukčně vychází z dosud používaného turbovaného dvoulitrového čtyřválce.
Ten najdeme například v modelech Alfa Romeo Giulia, Stelvio, Jeep Wrangler, Cherokee, Grand Commander, Maserati Ghibli Hybrid, Levante Hybrid, Jeep Wrangler 4×e a Grand Cherokee 4×e.
Dle informací, které našli kolegové ze serveru Autoevolution, se GME T6 dostane nejprve pod kapoty modelů RAM 1500, Jeep Wrangler, Jeep Gladiator a Jeep Wagoneer.
Otázkou zůstává, jak si Stellantis poradí s navýšením výkonu, aby přeplňovaná zážehová řadová třílitrová šestka dokázala adekvátně nahradit velkoobjemovou V8. Odpověď je snadná – přidáním mild-hybridního, plně hybridního nebo dokonce plug-in hybridního systému. Totiž obří vozy jako Wagoneer budou zaručeně nějakou tu podporu navíc potřebovat.
Očekává se, že nová generace modelů Dodge Charger a Challenger bude plně elektrická, nicméně nyní se nabízí další varianta, a to právě nahrazení V8 HEMI novým motorem GME T6 Tornado. To samé je ve hře i pro RAM 1500, jenž nyní hostí mild-hybridní atmosférický 5,7litrový osmiválec o výkonu 400 koní.
Naštěstí Dodge není úplně připraven nacpat V8 do nejtemnějšího kouta automobilové historie. Dokumenty zveřejněné koncem roku 2020 kanadským odborovým svazem Unifor potvrzují, že Challenger zůstane ve výrobě minimálně do roku 2023. Továrna Brampton Assembly na předměstí Toronta, která právě challengery a chargery vyrábí, bude čerpat z milionových investic, díky nimž vzniknou tři nové varianty obou vozů. Poté ale už žádný osmiválec…
Každopádně se bavíme o globální motorizaci, což by mohlo přinést benzinové šestiválcové jednotky taktéž do Evropy, byť nevyhnutelně nějakým způsobem elektrifikované. V konečném důsledku by Tornado tedy nemuselo být úplně špatné, přestože klasickou vidlicovou osmičku mnozí z nás hlasitě opláčou.