Hlavní obsah

Ledvinky zase jinak a stále kontroverzně: Bestseller BMW X3 přijíždí ve čtvrté generaci s posílenými motory

Foto: BMW

Se čtvrtým BMW X3 se mění i značení modelů. Ty benzinové ztrácí „i“, kvůli elektromobilům.

Německá automobilka BMW se sídlem v Mnichově pokračuje v modelové ofenzivě a nyní oficiálně představuje čtvrtou generaci SUV X3, které šokuje kontroverzními ledvinkami, ale potěší posílenými motory. S novou generací přichází také zásadní změna ve značení modelů, a to ve jménu elektromobility.

Článek

BMW si s těmi ledvinkami (dnes spíše ledvinami) nedá pokoj a už zase představuje něco nového, ve vyšší specifikaci dokonce standardně podsvíceného. Se čtvrtou generací X3 totiž přichází další kontroverzní maska chladiče s vertikálními a diagonálními liniemi podobně jako u BMW XM. Sluší se nicméně zmínit, že v masce jsou zabudované kamerové a radarové senzory.

Svěží model BMW X3 si osvojil designový jazyk představený u modelu BMW X1 a zachoval délku rozvoru 2 865 mm, nicméně do délky narostl oproti předchůdci o 34 mm na 4 755 mm a do šířky o 29 mm na 1 920 mm. Z Hlediska výšky se vůz naopak zmenšil o 25 mm, a to na 1 660 mm.

Na druhou stranu rozchod kol vpředu vrostl o 16 mm na 1 636 mm, vzadu dokonce o 45 mm na 1 681 mm. A to znamená, že vozidlo X3 čtvrté generace nyní působí sportovněji a svalnatěji.

Foto: BMW

Koukněte na masku, BMW zase šokovalo.

Základními laky jsou jeden pastelový a osm metalických, v rámci programu Individual si však můžete vybrat z mnohem širší barevné palety. Standardní kola jsou 18palcová a 19palcová, za příplatek koupíte 20palcové či 21palcové disky.

Karoserii si lze tradičně zkrášlit základním i rozšířeným M paketem, čímž auto získá sportovnější design. Pokud byste potřebovali zapřáhnout přívěs, je pro vás připravené tažné až na 2,5 tuny (dle motorizace).

Foto: BMW

Palubní deska nové generace je strohá na fyzické voliče.

Uvnitř pětimístného interiéru s vylepšeným odhlučněním najdete modernizovanou palubní desku s prohnutými displeji a novou centrální ovládací konzolou. Auto přišlo o podstatnou část fyzických ovladačů, které se přesunuly do hezkých, leč dotykových rozhraní. Nový infosystém umožňuje také hraní videoher ovládaných přes váš mobil.

Standardem jsou rovněž sportovní sedadla a sportovní volant, vždy doplněný pádly řazení. Sluší se zmínit, že použité materiály ve standardním BMW X3 nejsou živočišného původu. Objem kufru je poté až 570 litrů, respektive 460 litrů u plug-in hybridu.

Silnější motory

Důležitou novinkou je posílený třílitrový řadový zážehový šestiválec s 48voltovým mild-hybridem modelu X3 M50. Ten nahrazuje rovněž mild-hybridní 360koňové (500 Nm) M40i, a to výkonem 398 koní a silou 580 Nm. Model M50 tedy zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy, což je o 0,2 rychleji než jeho předchůdce M40i.

Standardem pro M50 jsou adaptivní tlumiče, sportovní brzdy, 20palcová kola, sportovní diferenciál a čtyři koncovky výfuku. Jde zkrátka o takové „bejby“ X3 M, které jakožto plnotučné sportovní SUV očekáváme později.

Foto: BMW

Model M50 poznáte například podle čtveřice koncovek výfuku. Nejde ovšem o plnotučné X3 M. To očekáváme později.

Pod kódem X3 30e xDrive se ukrývá čtyřválcový plug-in hybrid s celkovým výkonem 299 koní (nárůst o 7 koní) a točivým momentem zvýšeným oproti předchůdci o 30 Nm na 450 Nm. Akceleraci z nuly na sto plug-in hybrid zvládne za 6,2 sekundy (0,1 sekundy rychlejší), přičemž maximální rychlost činí 215 km/h (dříve 210 km/h), potažmo 140 km/h jen na elektřinu (dříve 135 km/h).

Trakční akumulátor externě nabíjeného vozidla nabídne kapacitu 19,7 kWh (dříve 10,5 kWh), což by mělo vystačit na čistě elektrický dojezd 81 až 90 km kombinovaně (předchozí 39 až 44 km).

Foto: BMW

Motory už jsou elektrifikované a silnější. Plug-in hybrid navíc dojede podstatně dál.

Inovací prošly i méně elektrifikované, tedy 48voltové mild-hybridní dvoulitrové čtyřválce. Ten zážehový má díky elektrodopingu celkový výkon 208 koní (nárůst o 24 koní) a točivý moment 330 Nm (nárůst 30 Nm). To znamená zrychlení z nuly na sto za 7,8 sekundy, což je o 0,6 sekundy rychlejší než dříve.

Výrobce nicméně nasadil i mild-hybridní dvoulitrový diesel (xDrive 20d) o 197 koních (posílení o 7 koní), který nabídne totožných 400 Nm síly a zrychlení z místa na stovku za 7,7 sekundy (rychlejší o 0,2 sekundy).

Všechny specifikace jsou poté dodávány s pohonem všech kol (základní zadokolky sDrive s největší pravděpodobností už nebudou) a osmirychlostním automatem.

BMW X3 příští rok doplní ještě elektrická verze z projektu Neue Klasse, ale to už bude jiná architektura a vlastně zcela jiný model. S tím souvisí i nové značení bavoráků, protože „i“ jako injection (vstřikování) dříve řazené k benzinovým modelům nyní dostanou už jen elektromobily. Takže zapomeňte např. na xDrive 30i, nyní už jen xDrive 30. Pro diesely nicméně „d“ zůstává, tedy například xDrive 20d. 

Od prvního uvedení BMW X3 v roce 2003 bylo klientům dodáno více než 3,5 milionu kusů těchto vozidel, přičemž třetí generace X3 se vloni dokonce stala celkově nejprodávanějším modelem značky BMW. V Česku je situace malinko jiná, u nás vévodí větší X5 a řada 5.

Ceny základních modelů nového BMW X3 interně značeného jako G45 začínají na 1 472 900 Kč za benzinový dvoulitr X3 20 xDrive a na 1 518 400 Kč za vznětový dvoulitr X3 20d xDrive. Plug-in hybrid X3 30e xDrive stojí od 1 623 700 Kč, zatímco vrcholový benzinový šestiválcový model X3 M50 xDrive vyjde na 2 094 300 Kč.

Načítám