Hlavní obsah

Lancia vrací do hry slavné sportovní modely HF! Mají výkon přes 200 koní, ovšem na silnice smí jen jeden

Foto: Lancia

Lancia byla řadu let de facto mrtvá a žila jen díky prodeji zastaralého modelu Ypsilon v domovské Itálii. Když však vznikal koncern Stellantis, bylo vedením potvrzeno, že každá ze značek dostane šanci ukázat, co umí. Lancia tak uvedla nový a primárně elektrický hatchback Ypsilon, který se teď rozšiřuje o sportovní varianty HF i s benzinovým motorem.

Článek

Čtvrtá generace modelu Lancia Ypsilon se představila jako plně elektrický hatchback, který se nicméně na některých trzích nabízí i jako mild-hybridní turbobenzin, byť tedy vůz v obou případech stojí na standardní koncernové platformě, takže nám mimo designu vlastně nepřinesl nic moc převratně nového.

To se nicméně mění teď, kdy přichází čas na návrat dvou variant s legendárním sportovním označením HF (high fidelity neboli vysoce kvalitní či věrný).

První z nich je Lancia Ypsilon HF vybavená vpředu uloženým elektromotorem o výkonu 240 koní, což už zní zajímavě. Ovšem energii vozidlo s předním pohonem získává z akumulátoru o kapacitě 54 kWh, který není z hlediska dojezdu nic převratného.

Za zmínku nicméně stojí zrychlení z nuly na sto za 5,8 sekundy, širší rozchod kol oproti standardnímu Ypsilon a snížené odpružení. Platformu CMF model navíc sdílí s agilním Abarthem 600e, respektive Alfou Romeo Junior (ex Milano) Veloce.

Druhou novinkou je duchovní pokračovatelka ikonických rallye vozů Stratos HFDelta HF Integrale Evolution, ačkoli má pod kapotou jen přeplňovaný zážehový tříválec 1,2 litru o výkonu o 212 koní, pětirychlostní převodovku a mechanický samosvorný diferenciál.

To už zní zajímavě, ne? Bohužel vás částečně zklameme, protože předokolka Lancia Ypsilon Rally 4 HF je určena ryze pro závodní účely a má homologaci FIA pro skupinu Rally4. Na veřejné silnice se tedy tento model podívá maximálně na závodnických značkách.

Takže to, co bychom chtěli (benzin), dostanou jen závodníci, nicméně na to (elektromobil), co nejspíš osloví daleko méně lidí, se můžete těšit už v květnu příštího roku. A co víc, do roku 2030 bychom se měli dočkat dalších elektrických modelů Gamma a Delta, přičemž doufáme, že tyto sériové „civilní“ vozy dostanou pod kapotu ještě mild-hybridní tříválec a nezůstanou jen u průměrného bateriového pohonu.

Načítám