Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Po rozhoření válečného konfliktu na Ukrajině se od ruské strany odvrátilo mnoho výrobců, což zasáhlo i tamní automobilismus, kterému aktuálně dominují Číňané a nejspíš ho i pohltí. Po dvou letech výpadku se domácí automobilce Lada podařilo obnovit výrobu své kompletní modelové řady, byť tedy s náhradními dodavateli a komponenty.
Zajímavé stěhování zažila legendární terénní Lada Niva, tedy alespoň provedení určené pro export. To opustilo domovinu i firemní hlavičku Lady a našlo nové útočiště v Ázerbájdžánu a v náruči tamní společnosti disponující statusem výrobního závodu.
Tedy vozidlo vyrobené v této zemi a tamním výrobcem už má možnost mít status neruského produktu, tudíž by se na něj v takovém případě neměly vztahovat jinak uvalené sankce (obdobným způsobem vyřeší chystaná represivní cla na své vozy i Číňané). A to Nivě potenciálně otevírá cestu na tolik důležité exportní trhy včetně evropského, kde je stále skupina zákazníků, která prostý archaický off-road prostě chce.
Název vozu v nové domovině se nemění, takže stále jde o Ladu Nivu Legend. Z hlediska barev se do hry vrací namísto šedé dříve velmi populární tmavě zelená, kterou doplňuje bílý a hnědý lak. Do budoucna se na karoserie dostane ještě černá a stříbrná a do řidičovy sedačky boční airbag.
Z hlediska variant víme, že základem bude provedení Classic na ocelových discích, druhým stupněm bude model Luxe A/C na litých kolech a s klimou, zatímco na vrcholu nabídky najdeme povedení Urban s plastovými nárazníky. Klasické pětidveřové provedení se pak v Ázerbájdžánu vyrábět nebude vůbec, modernizovaný pětidveřový derivát Travel ano, ale zatím jen ve střední výbavě.
V základu exportní Nivy Legend toho každopádně moc nenajdete, konkrétně například volant, pedály, palubní počítač, ventilaci, 12voltovou zásuvku, přední okna v elektrice, ocelové disky R16 a přední i zadní plastové nadkolí, které ovšem u „ruského“ provedení chybělo.
V Luxe A/C jsou kromě klimatizace a litých kol ještě vyhřívaná přední sedadla, zadní hlavové opěrky, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s výhřevem a 12voltová zásuvka v kufru o objemu 265 litrů.
Vrcholový Urban pak přišel o přední mlhovky, takže má navíc jen plastové nárazníky v barvě karoserie, čalounění sedaček v černo-hnědé barvě a dvoubarevné lité 16palcové disky pojmenované po medvědovi grizzly.
V rámci asistenční výbavy automobil nabídne leda ABS bez posilovače tlaku brzdné soustavy při krizi (BAS) a indikátor nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče. Techniku nouzového volání ERA-Glonass (obdoba eCall) modely z Ázerbájdžánu prozatím mít nebudou.
Motor mírně posílil
Téměř se nemění ani pohonné srdce, kterým je zážehová čtyřválcová osmiventilová sedmnáctistovka o 83 koních a 143 Nm točivého momentu, což je nárůst o 14 Nm proti původním 129 Nm. V rámci jednotky tedy sice už nenajdeme komponenty od německého Bosche, ovšem stále jde o konstrukčně primitivní motor (pro někoho výhoda) se spotřebou deset na sto.
Když jsme u toho pohonu, tak zůstala i pětirychlostní manuální převodovka posílající krouťák na všechna čtyři kola a spolupracující s přídavnou redukční převodovkou. Zastavěný mezinápravový diferenciál této stále čtyřkolky pak doplňuje ještě mechanická uzávěrka diferenciálu.
Oficiální příchod vozu do Česka zatím není vůbec jistý, aktuálně se řeší papírová byrokracie a zkoumají možnosti schválení pro Česko, potažmo i Evropu (ani jeden typ schválení auto zatím nemá). To jistý dříve vysoce postavený pracovník bývalého oficiálního importéra Lady na Slovensko už ohlásil, že nivy z Ázerbájdžánu na slovenský techničák dostane.
Podařily se nám získat i předpokládané ceny. V Česku by se základní Lada Niva Legend mohla prodávat za cenu od 450 000 Kč včetně DPH krytá dvouletou garancí omezenou na 100 000 km. Na Slovensku by cena mohla začínat v přepočtu od půl milionu. Vše je každopádně ještě otevřené, v jednání a získané informace předběžné, rozhodně ne finální, nicméně ne nutně nereálné.