Článek
Poslední velkou modernizací prošla Lada Niva v roce 2019, kdy dostala facelift týkající se zejména interiéru. Poté jste auto mohli pořídit například v černé edici, která přinesla černá kola, stropnici a jiné čalounění. Ale jinak nic převratného.
To se změnilo s příchodem modelu Lada Niva Sport, jehož výroba byla koncem roku 2024 zahájena divizí Lada Sport v Rusku. Šlo zatím pouze o prototypy, které se testují a budou v různých odděleních automobilky nadále testovat.
Konstruktéři při vývoji sportovní Nivy čerpali zkušenosti z různých ruských i mezinárodních terénních soutěží, především ze Silk Way Rally Marathon, kterou Lada Niva vyhrála v sezoně 2024.
Z vnějšku model Sport poznáte podle nového typu litých kol, střešních hagusů, rozšířených blatníků, přídavných LED světel vpředu, diodového denního svícení, čirých blinkrů a podle masky s plaketou Sport.
Uvnitř najdete kožená sedadla prošívaná červenou nití, což platí i pro přepracovaný volant a část palubní desky. Nové jsou rovněž pedály, řadicí páka převodovky, páky pro ovládání uzávěrky i redukce nebo centrální tunel. Tlačítka pro výhřev sedadel se kvůli tomu zabudovala do centrálního panelu. Podle oficiální fotky se přesunulo také zapalování, a to zleva na pravou stranu.
Model se dále pyšní sportovním nastavením odpružení a brzd. Největší novinkou je ovšem nahrazení původní archaické osmiventilové sedmnáctistovky o výkonu 83 koní (129 Nm, někde uváděno 143 Nm) modernější šestnáctiventilovou šestnáctistovkou o výkonu 122 koní (151 Nm).
Čtyřválec je spojen s předělaným pětirychlostním manuálem, který má zesílenou pětku i skříň spojky. Řazení redukce a uzávěrky už je po vzoru Lady Nivy Travel sdružené do jedné páky, a nikoli řešeno dvěma jako dosud.
Lada Niva Sport bude podobně jako třeba Lada Bronto vznikat tak, že z hlavní výrobní linky Lady dorazí do dílen Lady Sport lakované karoserie. Zbytek bude dílem individuální ruční montáže.
Sériová výroba (úprava) a ceny dosud nebyly zveřejněny. Ruská média hovoří a sumě cirka dvou milionů rublů, což by bylo při současném kurzu (rubl je pro ČNB aktuálně exotická měna) bezmála 440 tisíc korun. Za tyhle peníze byste auto v Česku stejně nekoupili, protože neobsahuje například dovoz, clo, schválení, DPH.
Navíc by vozidlo muselo být „neruské“, vyráběné například v Ázerbájdžánu podobně jako standardní Niva Legend, aby šlo oficiálně dovézt. Teoreticky byste sem auto legálně dostali i tak, že byste si jej dovezli po ose osobně pro sebe, ale pak nastane zádrhel se schválením.
Lépe tak možná na Nivu Sport zapomenout a zaměřit se na ázerbájdžánskou Nivu, která u nás začíná na sumě 520 tisíc korun za základ nazvaný Classic. Varianta Luxe AC s klimou a liťáky stojí 540 tisíc korun a za 550 tisíc korun máte provedení Urban s plastovými nárazníky.