Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kia EV3 sice vypadá jako Kia EV9 vypraná na 90 stupňů, nicméně to zbrusu novému jihokorejskému SUV elektromobilu neubírá na kráse. Právě naopak. Samotná Kia na EV3 hodně sází, takže jí vetkla líbivé vertikální přední lampy, unikátní světelnou grafiku, dlouhou linii střechy, designová kola a záď řešenou ve stylu praktických hatchbacků doplněnou vertikálně orientovanými zadními světly.
Karoserie o rozměrech 4 300 × 1 850 mm × 1 560 mm standardně obléká devět různých barevných odstínů, přičemž jemně světlezelená a cihlově červená vznikly speciálně pro model EV3.
Typicky pro Kiu nechybí ani provedení GT-Line, které vyniká sportovnějšími detaily karoserie spojené s kontrastními dekory a blinkry zabudovanými ve spodní části zadního nárazníku.
Pětimístný interiér je další ukázkou inspirace vlajkovou EV9, nicméně najdete zde třeba posuvný stolek využitelný pro práci s notebookem. Stejně jako u „devítky“ má i „trojka“ komfortní sedadla s relaxačním režimem, kdy se sklopí do odpočinkové pozice.
Palubní desce dominují sdružené displeje infosystému a přístrojového štítu (oba s úhlopříčkou 12,3 palce) a displeje pro ovládání klimatizace (5 palců) mezi nimi, přičemž navazující tlačítkový panel pod hlavním displejem slouží k ovládání různých funkcí vozu typu navigace, média, nastavení. Tyto prvky poté ještě doplňuje head-up displej (12 palců).
Po pravzoru Tesly se i do modelů Kia dostává pokročilý zábavní systém se streamovacími aplikacemi, takže si v autě pustíte třeba YouTube, Netflix a další. Nechybí rovněž arkádové hry a prémiové ozvučení od severoamerické značky Harman Kardon.
Volitelně si pak lze do auta nahrávat (kupovat) nová grafická rozhraní a motivy přes obchod Kia Connect nebo později po uvedení Evropě naplno využít funkcí umělé inteligence představené u sedanu Kia K4.
Při tvorbě barevného provedení kabiny se výrobce inspiroval přírodními živly, konkrétně vzduchem, zemí a vodou, proto nabízí provedení interiéru ve dvou šedých a modré barvě, pro GT-Line vyhradil černou barvu. Sluší se též zmínit, že uvnitř byly použity recyklované materiály.
Přední odkládací prostor EV3 pojme 25 litrů, zatímco najdete kufr o 460 litrech s nastavitelnou dvojitou podlahou.
Dojezd až 600 km
Přestože nový model stojí na globální elektrické platformě skupiny Hyundai/Kia pojmenované E-GMP, EV3 přijíždí jakožto výhradní předokolka (ostatní jsou zadokolky nebo čtyřkolky) se dvěma typy akumulátoru o kapacitě 58,3 kWh a 81,4 kWh v případě provedení s dlouhým dojezdem.
Elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) a síle 283 Nm je nicméně pro obě varianty shodný a umožní modelu EV3 zrychlit z nuly na sto za 7,5 sekundy a rozjet se na maximální rychlostí 170 km/h.
Výrobce předběžně odhaduje, že EV3 s prodlouženým dojezdem zvládne na jedno nabití ujet okolo 600 km v optimálních podmínkách (na českém webu pak píše 560 km), zatímco o modelu s kratším dojezdem taktně mlčí, ale my to odhadujeme okolo 410 km.
Tyto hodnoty mají být zajištěné jednak solidní aerodynamikou karoserie (koeficient 0,263 Cd) a jednak efektivní prací elektroniky a elektromotoru samotného. S tím souvisí také rychlost nabíjení, kdy má automobil s delším dojezdem zvládnout trakční akumulátor doplnit z 10 % na 80 % už za 31 minut, tedy výkonem 128 kW, zatímco základ nabídne jen 102 kW.
Jízdně EV3 slibuje pokročilou technologii přenosu točivého momentu na kola (vektorování), která zlepšuje schopnost auta zatáčet. Dále se můžete těšit např. na asistenta pro nouzové brzdění, dálkově ovládaného parkovacího asistenta, asistenta pro jízdu po dálnici nebo v jízdních pruzích či na nastavitelné režimy rekuperačního brzdění.
Zajímavostí je také schopnost auta napájet energií ostatní externí spotřebiče (V2L) typu notebook, chladnička, kávovar či fén, kterou nicméně známe třeba už z modelu EV6. Navíc, což přijde skutečně vhod, je možné automobil odemykat i startovat digitálním klíčem v mobilu či chytrých hodinkách, který můžete navíc sdílet s jinými řidiči.
Elektromobil Kia EV3 bude uveden na jihokorejský trh v červenci 2024, další světové trhy včetně Evropy se dočkají později téhož roku. Na ceny je zatím příliš brzy, nicméně vzhledem ke všemu uvedenému se dle nás základ bude pohybovat okolo milionu korun.