Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dakarský speciál Tatra 815 VE 6 × 6 „Ostrý-II“ se startovním číslem 635 vyrazil s posádkou Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Miroslav Gumulec k první účasti tatrováckého týmu na legendární rallye Paříž-Dakar v roce 1986.
V září 2016 na vozidle odstartovala náročná renovační operace trvající 270 dní. Hotovo bylo v červnu 2017 a model se ve stejném technickém stavu jako v roce 1986 vydal předvést na kopřivnický polygon a poté tento kus dakarské historie zamířil do muzea nákladních tatrovek.
Letos, tedy v roce 2024, byl exponát z muzea vyvezen, aby se mohl zúčastnit květnového setkání veteránů v Sosnové u České Lípy, nicméně ještě předtím zamířil opět na polygon.
Tam jej dostal technický ředitel Tatry Radomír Smolka, který zároveň figuruje v projektu stavby dvanáctiválcové Tatry 162 „Karel“, jež aktuálně vzniká jako pocta legendární osobnosti Dakaru jménem Karel Loprais.
Smolka při příležitosti „venčení“ speciálu T815 VE 6 × 6 „Ostrý-II“ svolal besedu pro všechny, kteří se na T 162 „Karel“ podílí, a přizval také zkušené dakarské jezdce typu Ota Měřínský, Bedřich Sklenovský či Radomír Stachura, kteří týmu stavitelů předávali své letité zkušenosti s Dakarem.
Je tedy více než hezké, že jinak muzejní exponát jednak vyjede a ukáže se veřejnosti a také poslouží jako inspirace těm, kteří staví soutěžní speciál podle původního návrhu z roku 1988, jenž tehdy nedostal šanci na život, ale nyní skutečně vzniká. Inu, těšíme se, ne, že ne, už jen kvůli tomu dvanáctiválci uloženému vzadu.