Hlavní obsah

Jeden z nejslavnějších dakarských speciálů Tatra opustil muzeum. Kopřivničtí mají totiž něco za lubem

Foto: Tatra Trucks

Tatra 815 VE 6 × 6 „Ostrý-II“ se v roce 2017 dočkala úplné renovace a po debutu na kopřivnickém polygonu našla své místo k parkování v muzeu nákladních automobilů Tatra. Nyní tato dakarská legenda ovšem vyrazila na zkušební dráhu znovu, a to proto, aby byla inspirací pro ty, kteří staví dvanáctiválcovou poctu Karlu Lopraisovi jménem T 162 „Karel“.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dakarský speciál Tatra 815 VE 6 × 6 „Ostrý-II“ se startovním číslem 635 vyrazil s posádkou Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Miroslav Gumulec k první účasti tatrováckého týmu na legendární rallye Paříž-Dakar v roce 1986.

V září 2016 na vozidle odstartovala náročná renovační operace trvající 270 dní. Hotovo bylo v červnu 2017 a model se ve stejném technickém stavu jako v roce 1986 vydal předvést na kopřivnický polygon a poté tento kus dakarské historie zamířil do muzea nákladních tatrovek.

Letos, tedy v roce 2024, byl exponát z muzea vyvezen, aby se mohl zúčastnit květnového setkání veteránů v Sosnové u České Lípy, nicméně ještě předtím zamířil opět na polygon.

Tam jej dostal technický ředitel Tatry Radomír Smolka, který zároveň figuruje v projektu stavby dvanáctiválcové Tatry 162 „Karel“, jež aktuálně vzniká jako pocta legendární osobnosti Dakaru jménem Karel Loprais.

Smolka při příležitosti „venčení“ speciálu T815 VE 6 × 6 „Ostrý-II“ svolal besedu pro všechny, kteří se na T 162 „Karel“ podílí, a přizval také zkušené dakarské jezdce typu Ota Měřínský, Bedřich Sklenovský či Radomír Stachura, kteří týmu stavitelů předávali své letité zkušenosti s Dakarem.

Je tedy více než hezké, že jinak muzejní exponát jednak vyjede a ukáže se veřejnosti a také poslouží jako inspirace těm, kteří staví soutěžní speciál podle původního návrhu z roku 1988, jenž tehdy nedostal šanci na život, ale nyní skutečně vzniká. Inu, těšíme se, ne, že ne, už jen kvůli tomu dvanáctiválci uloženému vzadu.

Načítám