Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Hyundai Inster je nízkonákladový elektromobil, který vychází ze spalovacího modelu Hyundai Casper prodávaného v Jižní Koreji. Baterkový prcek ze segmentu nejmenších aut má nicméně proti spalovacímu provedení střešní hagusy, delší karoserii (3 825 mm) a prodloužený rozvor na 2 580 mm, a to především kvůli nutné zástavbě trakčního akumulátoru a kvůli bohatšímu životnímu prostoru posádky.
Model Inster z vnějšku charakterizují pixelová LED světla známá z ostatních vozidel Hyundai, aktivní přední klapky optimalizující aerodynamiku, devět barev karoserie včetně možnosti dvoubarevného lakování a 15palcová nebo 17palcová kola.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QR_v/wSBt/hyundai-inster-elektromobil.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pixelové motivy najdete také v rámci zadních svítilen.
Ve čtyřmístné kabině najdete digitální přístrojový štít a hlavní dotykovou obrazovku s infosystémem a navigací, nicméně výrobce zachoval také praktický tlačítkový ovládací panel pod displejem. A to se nám fakt líbí.
Součástí dostupné výbavy je rovněž bezdrátová nabíječka mobilů, ambientní osvětlení, odemykání mobilem, možnost posuvných zadních sedadel, objem kufru činí 280 litrů, s posunutou zadní dělenou lavicí až 351 litrů.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QL_z/V1au/hyundai-inster-elektromobil.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Mezi sedadlem řidiče a spolujezdce není žádný tunel, takže budete moci nastupovat i pravými dveřmi.
Vnitřek je možné barevně individualizovat, a to do černa nebo do hnědé v kombinaci s khaki. Všechna čtyři sedadla jsou navíc sklopná, ta přední spolu s volantem za příplatek vyhřívaná.
Papírově ujede 355 km
Standardní trakční akumulátor vozu má kapacitu 42 kWh, zatímco ten s prodlouženým dojezdem 49 kWh. Obě varianty žene vždy jeden elektromotor naladěný buď na 97, nebo na 115 koní u varianty s větší baterkou. Točivý moment posílaný na přední kola je totožný, a to 147 Nm.
Z hlediska dynamiky to základ rozjede z nuly na sto za 11,7 sekundy a pokračuje až k maximálce 140 km/h. To Inster s prodlouženým dojezdem zrychlí z místa na stovku za 10,6 sekundy a dosáhne nejvýše 150 km/h.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QQ_4/0IIa/hyundai-inster-elektromobil.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Parametry odpovídají městskému elektromobilu. Maximálka 140, respektive 150 km/h pak případně umožní svižné cestování po dálnicích.
Základní papírový dojezd se pohybuje okolo 300 km, zatímco ten prodloužený je předběžně 355 km. Z toho vychází i normovaná spotřeba 15,3 kWh na 100 km na 15palcových kolech.
Elektromobil disponuje rychlonabíjením o výkonu 120 kW, zatímco pomalé nabíjení nabídne výkon 11 kW. Za optimálních podmínek tedy vozidlo nabijete z 10 na 80 % za 30 minut rychle (DC), potažmo prázdný akumulátor nakrmíte z nuly do plna za zhruba čtyři hodiny pomalu (AC).
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QQ_4/h5pb/hyundai-inster-elektromobil.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Inster nabijete na rychlonabíjecí stanici výkonem 120 kW, v optimálních podmínkách pochopitelně.
Podle dat od výrobce má trakční akumulátor Insteru výhřev a nechybí ani tepelné čerpadlo nebo funkce živení energií ostatních spotřebičů (V2L), což je v segmentu nejmenších aut víceméně ojedinělé. Na druhou stranu víme, že stejnou funkci V2L nabídne i podobně kompaktní čínský Dongfeng Box.
Na rozdíl třeba od Volkswagenu, který chce svůj levný elektromobil ID.1 technologicky osekat, má Hyundai Inster bohaté asistenčně-technologické portfolio.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QK_4/SBOm/hyundai-inster-elektromobil.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2304%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Posuvná zadní sedadla nafouknou 280litrový kufr až na objem 351 litrů.
Bavíme se kromě balíčku povinných asistentů třeba o prostorovém kamerovém systému, pokročilém parkovacím asistentu schopném zabránit parkovacím kolizím, hlídání slepého úhlu, monitoringu okolí pro bezpečné vystupování, pokročilém adaptivním tempomatu, samočinném přepínání potkávacích/dálkových světel nebo třeba o upozornění na rozjezd vozidla vpředu.
(Ne)dobrá cena
Hyundai Inster se zprvu bude vyrábět v Koreji (ve hře je i pozdější přesun produkce do Evropy), kde mj. ponese jméno Casper Electric. Plánované je, že půjde o čistokrevný elektromobil, jejž později doplní outdoorovější varianta Cross s jinými koly a nárazníky. Během uzavřené tiskové konference padl dotaz i na ostrou variantu N, kterou Hyundai nepotvrdil, ale ani nevyvrátil.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QI_z/8Cpp/hyundai-inster.jpeg?fl=cro,0,0,4096,3073%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QR_v/9K2s/hyundai-inster.jpeg?fl=cro,0,0,3773,2830%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QP_8/70Fi/hyundai-inster.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QP_8/mHTj/hyundai-inster.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2304%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QN_5/2Yjs/hyundai-inster.png?fl=cro,0,0,3840,1920%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QI_z/MQ8q/hyundai-inster.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QM_2/OXp5/hyundai-inster.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QK_4/eZel/hyundai-inster.png?fl=cro,0,0,3840,1920%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai Inster.
Mimochodem, spekulovalo se, proč se vůz nejmenuje Ioniq 1. Výrobce na to reagoval tím, že řada Ioniq stojí výhradně na (drahé) platformě E-GMP. A tu levnější Inster pochopitelně nemá, tudíž nemá nárok na členství v rodině ioniqů.
Elektromobil zaměřený proti čínské konkurenci odstartuje své prodeje už letos v létě v Koreji a ke konci roku i u nás v Česku. Automobilka do vozu vkládá velké naděje, proto stanovila jeho cenovku v základu pod 25 tisíc eur, což je v přepočtu méně než 622 tisíc korun. A to je na technologicky vybavený elektromobil zajímavá cena, ovšem na malé auto segmentu A jako takové už ne. Nicméně pořád tady existuje možnost mu vetknout zážehový tříválec a prodávat jej o půlku levněji. V tuto chvíli to však vypadá, že se spalovací verze Evropy týkat nebude.