Článek
Už 9. března 2025 při příležitosti otevření výzkumného centra Hyundai ve městě Uiwang (Korea) skupina představí svůj první trakční akumulátor s pevným elektrolytem (solid-state).
Říká mu baterie snů a v zásadě jde o to, že proti současným lithium-iontovým bateriím pojme ta s pevným elektrolytem více energie při zachování stejného objemu - velikost bateriového balíčku se tak nemění, ale vejde se do něj víc šťávy. Kromě toho solid-state akumulátor nabízí možnosti rychlejšího nabíjení a je odolnější proti zahoření.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_gW_0/HmKDL/im-l65-sedan.png?fl=cro,0,0,1280,960%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Solid-state akumulátor není v rámci světa nic nového. Číňané už jej mají v luxusních modelech IM a letos ho mají dostat i lidovější MG.
V praxi by to mohlo vypadat tak, že takový Ioniq 5 se současnou kapacitou akumulátoru 84 kWh a dojezdem v zadokolce 570 km by se solid-state baterií mohl mít energetickou kapacitu klidně 168 kWh, a tudíž dojezd přesahující 1 100 km na jedno nabití.
Nebo by hmotnost akumulátoru mohla klesnout na polovinu, protože by výrobce zastavoval jen polovinu z balíčku. A to by model se standardní základní cenou skoro 1,3 milionu korun (zadokolka, velká baterka) mohlo zlevnit (a odlehčit), ale dojezd by zůstal okolo 570 km.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_QN_7/YAlB0/hyundai-ioniq-5.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Co umí solid-state? Zejména to, že při zachování stejného balíčku nabídne klidně dvojnásobnou kapacitu.
Revoluce je však ještě daleko, protože půjde teprve o prezentaci sice svatého grálu elektromobilů, ale ve formě předsériového typu. Novogenerační akumulátory čeká ještě další vývoj a testování, proto se v sériových modelech Hyundai objeví asi až v roce 2030.
Pro jihokorejskou skupinu jde ovšem o důležitý krok, z něhož může těžit také sesterská Kia. Zatím totiž skupina nakupuje baterie od externích dodavatelů typu CATL či LG Energy Solution, proto přechod na domácí výrobu přinese další, zejména ekonomické benefity. Na druhou stranu kdoví, co bude za pět let, když už teď solid-state má v reálné praxi například Čína…