Hlavní obsah

Škoda Auto za rok 2021: Propad hlavně v Číně, nárůst v Indii, celkově skoro 18 miliard eur v plusu

Foto: Škoda Auto

Výroba ve Škoda Auto v současnosti neběžení na plné obrátky, ačkoliv by si to automobilka samozřejmě přála

Škoda Auto zveřejnila výsledky hospodaření za uplynulý rok. Za rok, kdy se musela vyrovnávat s pandemií covidu, ale i omezenými dodávkami polovodičů, dodala zákazníkům 878 200 aut, což je meziroční propad o téměř třináct procent. Na druhou stranu se podařilo zvýšit provozní zisk na více než jednu miliardu eur. Vyšší zájem byl také o modely, které lépe plní firemní kasu – očekávání překonal model Enyaq, první čistě elektrické SUV značky.

Článek

Loňský rok byl podle tuzemské automobilky Škoda Auto „náročný“ a „složitý“. Uvádí to v tiskových zprávách, ve kterých informuje o výsledcích svého hospodaření. Musela se vyrovnávat s pandemií covidu, s nedostatkem polovodičů, ale i dalších důležitých komponent. O požáru ve skladu jednoho z dodavatelů ani nemluvě.

V loňském roce se značce podařilo dodat zákazníkům 878 200 aut, což je meziroční pokles o celých 12,6 %. Tato ztráta připadá na vrub zejména Číně, kam se loni poslalo pouhých 71 200 aut, což je meziroční propad o téměř 60 %. Dodávky se ale propadaly také ve střední a východní Evropě. Lépe se dařilo jen takzvaným „ostatním trhům“, kde dodávky rostly o více než pětinu. Tento růst má na svědomí zejména Indie.

K výsledkům hospodaření se vyjádřil i ředitel automobilky Thomas Schäfer: „Rok 2021 byl pro společnost Škoda Auto navzdory všem výzvám dobrým rokem. Během krize v dodávkách polovodičů jsme podnikli vše pro to, abychom vyrobili co nejvíce automobilů. To nám umožnilo udržet si celosvětové dodávky zákazníkům na úctyhodné úrovni.“

Dobré zprávy je třeba hledat

I když se může na první pohled zdát, že automobilka zažila v loňském roce těžké časy a někdo by se snad mohl začít bát po odstavcích výše o její budoucnost, není třeba se děsit. Z informací od Škody vyplývá, že účetnictví zůstalo v černých číslech a meziročně se mu dařilo dokonce lépe. Kladný provozní výsledek překonal miliardu eur (meziroční nárůst o více než 43 %), tržby činily 17,7 miliardy eur, tedy o 600 milionů více než v roce 2020. Ani zdaleka se ale neblížily rekordnímu roku 2019, kdy atakovaly 20 miliard eur. Značce se podařilo splnit evropské flotilové emise CO2, představit oblíbené modernizované modely Karoq a Kodiaq a také novou generaci Fabie. Dopady pandemie se podařilo minimalizovat tím, že proočkovanost zaměstnanců vzrostla na 70 procent.

Top 10 největších trhůPočet dodaných vozů
1. Německo136 800
2. Rusko90 400
3. Česko79 900
4. Čína71 200
5. Velká Británie55 800
6. Polsko47 100
7. Francie31 100
8. Itálie25 200
9. Turecko25 200
10. Španělsko24 600

Očekávání překonalo nové želízko v ohni značky a její vlajková loď. 44 700 zákazníků dostalo v loňském roce plně elektrické SUV Enyaq. Může se to zdát jako nepříliš důležitá informace, nejoblíbenější Octavie si ve stejném roce našla přes 200 000 majitelů, Enyaq ale s cenovkou přesahující milion korun zřejmě lépe plní firemní kasu než konvenční Octavia. Na druhém místě skončil Kamiq se 120 700 dodanými vozy a jen těšně za ním další SUV značky – Karoq. Největším trhem je Německo, Rusko je na druhém místě, Česko na třetím.

Foto: Škoda Auto

Tradičně největší zájem je o Octavii. Přestože se Enyaq drží na chvostu tabulky, automobilce dělá 44 700 prodaných vozů velkou radost

Značce se dařilo zejména v Indii, kde má za úkol prošlapat cestu celému koncernu VW. K tomu jí pomáhá SUV Kushaq speciálně vyvinuté pro tamní trh. Druhým specifickým modelem je sedan Slavia. Výsledky tohoto snažení jsou dobře patrné. Meziročně se v Indii prodal dvojnásobek vozů s okřídleným šípem ve znaku.

Turbulentní doba a velké nejistoty

Když se automobilce podařilo alespoň částečně vyrovnat s problémy ohledně nedostatků polovodičů a pandemií, přišla do Evropy válka. V rámci ruské invaze na Ukrajinu poukazuje automobilka zejména na to, že v napadené zemi sídlí výrobci důležitých komponent. „V dalším průběhu roku počítáme s velkou nejistotou v důsledku války na Ukrajině a omezení dodávek,“ řekl Schäfer. Z Ukrajiny do Česka proudí například důležité kabelové svazky, bez kterých v současnosti stojí výroba právě výkladní skříně značky – Enyaqu.

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto se v propagačních materiálech chlubí fotkou elektromobilu Enyaq v nové verzi Coupé

K tématu se vyjadřují i odboráři. Ve svém týdeníku označují současnou situace za „turbulentní“. To v praxi znamená, že se automobilka potýká s převisem zhruba 800 zaměstnanců a odbory se snaží, aby nedošlo k masivnímu propouštění. Toho chtějí dosáhnout dohodou s vedením na dvouprocentním snížení počtu zaměstnanců, což má ale vyřešit přirozená fluktuace ve firmě. Také informují, že v automobilce nyní panuje stop stav na přijímání nových pracovníků.

Odbory dále vysvětlují, že onu turbulenci způsobuje právě ruská invaze. „Také zastavení byznysu, které padlo na prakticky všechny firmy podnikající v Ruské federaci, je citelnou ranou ve všech směrech. Je ovšem hlavním prostředkem, jak vyjádřit odpor proti válce a zároveň vyjádřit podporu a solidaritu obyvatelům Ukrajiny. Tato situace má neskutečně nepředvídatelné řetězení problémů a bude nás provázet několik let, než se z toho dostaneme. A určitě to bude trvat déle než krize bankovních domů v roce 2008,“ píší odbory. Česká značka již brzy po útoku uzavřela výrobní kapacity v Rusku.

Načítám