Článek
Loňský rok byl podle tuzemské automobilky Škoda Auto „náročný“ a „složitý“. Uvádí to v tiskových zprávách, ve kterých informuje o výsledcích svého hospodaření. Musela se vyrovnávat s pandemií covidu, s nedostatkem polovodičů, ale i dalších důležitých komponent. O požáru ve skladu jednoho z dodavatelů ani nemluvě.
V loňském roce se značce podařilo dodat zákazníkům 878 200 aut, což je meziroční pokles o celých 12,6 %. Tato ztráta připadá na vrub zejména Číně, kam se loni poslalo pouhých 71 200 aut, což je meziroční propad o téměř 60 %. Dodávky se ale propadaly také ve střední a východní Evropě. Lépe se dařilo jen takzvaným „ostatním trhům“, kde dodávky rostly o více než pětinu. Tento růst má na svědomí zejména Indie.
K výsledkům hospodaření se vyjádřil i ředitel automobilky Thomas Schäfer: „Rok 2021 byl pro společnost Škoda Auto navzdory všem výzvám dobrým rokem. Během krize v dodávkách polovodičů jsme podnikli vše pro to, abychom vyrobili co nejvíce automobilů. To nám umožnilo udržet si celosvětové dodávky zákazníkům na úctyhodné úrovni.“
Dobré zprávy je třeba hledat
I když se může na první pohled zdát, že automobilka zažila v loňském roce těžké časy a někdo by se snad mohl začít bát po odstavcích výše o její budoucnost, není třeba se děsit. Z informací od Škody vyplývá, že účetnictví zůstalo v černých číslech a meziročně se mu dařilo dokonce lépe. Kladný provozní výsledek překonal miliardu eur (meziroční nárůst o více než 43 %), tržby činily 17,7 miliardy eur, tedy o 600 milionů více než v roce 2020. Ani zdaleka se ale neblížily rekordnímu roku 2019, kdy atakovaly 20 miliard eur. Značce se podařilo splnit evropské flotilové emise CO2, představit oblíbené modernizované modely Karoq a Kodiaq a také novou generaci Fabie. Dopady pandemie se podařilo minimalizovat tím, že proočkovanost zaměstnanců vzrostla na 70 procent.
Top 10 největších trhů | Počet dodaných vozů |
---|---|
1. Německo | 136 800 |
2. Rusko | 90 400 |
3. Česko | 79 900 |
4. Čína | 71 200 |
5. Velká Británie | 55 800 |
6. Polsko | 47 100 |
7. Francie | 31 100 |
8. Itálie | 25 200 |
9. Turecko | 25 200 |
10. Španělsko | 24 600 |
Očekávání překonalo nové želízko v ohni značky a její vlajková loď. 44 700 zákazníků dostalo v loňském roce plně elektrické SUV Enyaq. Může se to zdát jako nepříliš důležitá informace, nejoblíbenější Octavie si ve stejném roce našla přes 200 000 majitelů, Enyaq ale s cenovkou přesahující milion korun zřejmě lépe plní firemní kasu než konvenční Octavia. Na druhém místě skončil Kamiq se 120 700 dodanými vozy a jen těšně za ním další SUV značky – Karoq. Největším trhem je Německo, Rusko je na druhém místě, Česko na třetím.
Značce se dařilo zejména v Indii, kde má za úkol prošlapat cestu celému koncernu VW. K tomu jí pomáhá SUV Kushaq speciálně vyvinuté pro tamní trh. Druhým specifickým modelem je sedan Slavia. Výsledky tohoto snažení jsou dobře patrné. Meziročně se v Indii prodal dvojnásobek vozů s okřídleným šípem ve znaku.
Turbulentní doba a velké nejistoty
Když se automobilce podařilo alespoň částečně vyrovnat s problémy ohledně nedostatků polovodičů a pandemií, přišla do Evropy válka. V rámci ruské invaze na Ukrajinu poukazuje automobilka zejména na to, že v napadené zemi sídlí výrobci důležitých komponent. „V dalším průběhu roku počítáme s velkou nejistotou v důsledku války na Ukrajině a omezení dodávek,“ řekl Schäfer. Z Ukrajiny do Česka proudí například důležité kabelové svazky, bez kterých v současnosti stojí výroba právě výkladní skříně značky – Enyaqu.
K tématu se vyjadřují i odboráři. Ve svém týdeníku označují současnou situace za „turbulentní“. To v praxi znamená, že se automobilka potýká s převisem zhruba 800 zaměstnanců a odbory se snaží, aby nedošlo k masivnímu propouštění. Toho chtějí dosáhnout dohodou s vedením na dvouprocentním snížení počtu zaměstnanců, což má ale vyřešit přirozená fluktuace ve firmě. Také informují, že v automobilce nyní panuje stop stav na přijímání nových pracovníků.
Odbory dále vysvětlují, že onu turbulenci způsobuje právě ruská invaze. „Také zastavení byznysu, které padlo na prakticky všechny firmy podnikající v Ruské federaci, je citelnou ranou ve všech směrech. Je ovšem hlavním prostředkem, jak vyjádřit odpor proti válce a zároveň vyjádřit podporu a solidaritu obyvatelům Ukrajiny. Tato situace má neskutečně nepředvídatelné řetězení problémů a bude nás provázet několik let, než se z toho dostaneme. A určitě to bude trvat déle než krize bankovních domů v roce 2008,“ píší odbory. Česká značka již brzy po útoku uzavřela výrobní kapacity v Rusku.