Hlavní obsah

Ford představil svůj speciál pro Dakar. Osmiválcový Raptor vypadá brutálně, známe i největší hvězdu za volantem

Foto: Ford

Rallye Dakar je velmi náročný závod, kterého se už zkraje příštího roku zúčastní také rumunská Dacia s hvězdnou posádkou. Na jejich speciál Sandrider vzbuzující respekt ovšem našli odpověď inženýři z Fordu a ukázali svoji vlastní terénní bestii. Jmenuje se jednoduše Ford Raptor a má mocný osmiválec. Modrý ovál si tak jde pro vítězství.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Poté, co Dacia ukázala svůj terénní speciál na Dakar, Ford nezahálel a pomocí nejlepších závodních mozků z týmu M-Sport postavil Ford Raptor T1+, tedy vrcholnou evoluci letošního dakarského Fordu Ranger Raptor 2024.

Díky poznatkům z letošní písečné řežby inženýři navrhli ještě pokročilejší nezávislé zavěšení a tlumení řešené třícestnými a čtyřcestnými tlumiči Fox s dálkově ovládanými nádržkami na tlumičový olej. To má zajistit ovladatelnost a odolnost podvozku i v extrémních podmínkách, k čemuž přijde vhod i nájezdový úhel přes 70° (běžné off-roady mají kolem 30–35 °).

Foto: Ford

Evoluční Raptor T1+ dostal přepracovaný podvozek a tlumiče.

Použitá hliníková 17palcová kola jsou obuta na 37palcových terénních pneumatikách a sedí v blízkosti 355mm ventilovaných brzdových kotoučů s šestipístkovými monoblokovými třmeny.

Evoluční Ford Raptor T1+ se zdvihem kol až 350 mm (výška zvednutí kola po nájezdu na nerovnost) je vybaven pětilitrovým osmiválcem Coyote o blíže nespecifikovaném, ale prý dostačujícím výkonu. Pohonná jednotka spoléhá na olejový systém se suchou vanou (olej je uložen v externí nádrži mimo vanu) a laděný sportovní výfuk navržený speciálně pro Dakar.

Foto: Ford

Ford neprozradil výkon osmiválce, ale prý jde o dostatečný výkon.

Samotná konstrukce karoserie se skládá z prostorového ocelového rámu osazeného panely z uhlíkových vláken. Nelze si nevšimnout ani hodně širokého postoje 2 300 mm (mj. šíře kabiny minulé Tatry Phoenix), nápisu FORD na přední masce a světlé výšky 400 mm (nejnižší bod vozu od vozovky).

Modely o minimální hmotnosti 2 010 kg osedlají čtyři týmy, mezi nimiž budou jakožto piloti rallyový jezdec Carlos Sainz starší a Nani Roma. Další řidiče automobilka prý oznámí později.

Inovovaný Raptor si letos v srpnu odbyde svoji ostrou premiéru na maďarském podniku Baja Hungary, který je známý svou klikatou tratí, tudíž jsou zde kladeny vysoké nároky na technickou připravenost aut i jezdců.

V říjnu 2024 se pak spolu s ostrou Dacií Sandrider tahle divoká fordka podívá do Maroka na Rallye du Maroc, věrně kopírující terény ležící v Saúdské Arábii, kde se teď dakary odehrávají.

Vrcholem pak bude účast na Rallye Dakar 2025 (4.-17. ledna 2025), kde se Ford Raptor T1+ ukáže rovnou čtyřikrát, tedy se všemi čtyřmi týmy. A modrý ovál pochopitelně chce urvat vítězství… Co myslíte, povede se mu to? Nebo to přejete Dacii? Oba vozy pojedou stejnou kategorii T1+.

Výhru v kategorii T1+ na Rallye Dakar 2025 přeji...?
Dacii a speciálu Sandrider.
25,8 %
Fordu a speciálu Raptor T1+.
43,1 %
Mám jiné favority, kterým fandím.
31,1 %
Celkem hlasovalo 1266 čtenářů.
Načítám