Článek
Přespříliš ambiciózní plány ohledně elektromobility už dohnaly spoustu výrobců, kteří své bateriové vize dobrovolně odsunuli o pár let. A není tomu tak dávno, co se Fiat nechal slyšet, že původně plně a jedině elektrická nová pětistovka bude nakonec také hybridní.
To se ukázalo jako správná volba, protože nyní automobilka přerušuje na čtyři týdny výrobu plně elektrické pětistovky v závodě Mirafiori v Turíně, kde se má v příštích letech rodit právě hybrid. To zahrnuje i nemalou finanční investici do rozšíření výroby.
Oficiálním důvodem přerušení výroby 500e jsou odlišné politiky zelených pobídek po celém světe a nedostatek objednávek. Jednoduše řečeno, o elektrickou pětistovku není zájem. Ačkoli italský Fiat není jediný, kdo se pere s poklesem odbytu elektromobilů.
Zaměstnanecké odbory továrny Mirafiori ovšem mateřský koncern Stellantis žádají o nasazení výroby masově prodávaného vozu už dlouhodobě, stejně tak na automobilku tlačí italská vláda kvůli navýšení pracovních míst. Vyhrožuje mimochodem tím, že do Itálie pustí stavět čínské automobilky.
Jižanská země také rozjela vlastní dotační program na podporu elektromobilů, ovšem zatím to nevypadá, že by se jejich prodej nějak rapidně nastartoval. Až (pokud) se tak stane, stejně si nemyslíme, že by malý elektromobil 500e trhal prodejní rekordy, když je na trhu tolik jiných elektrických hráčů.
Připomeneme, že v Česku stojí elektrický Fiat 500e od 689 900 Kč s papírovým dojezdem pouze 190 km. Provedení s větším akumulátorem a dojezdem 302 až 330 km pak stojí 779 900 Kč. Na auto ovšem můžete dostat úvěrem podmíněnou podnikatelskou dotaci až 200 000 Kč bez DPH, takže pak vyjde na 447 900, respektive 537 900 Kč.