Hlavní obsah

Fiat mění plány: Původně čistě elektrická stylovka 500 nakonec dostane benzinový motor

Foto: Fiat

Zpomalení zájmu o elektromobily, čínská konkurence za dveřmi a italská vláda tlačící na navýšení automobilové produkce v zemi. Tak přesně v téhle nezáviděníhodné situaci se ocitl Fiat, přičemž tenhle průšvih má řešit sám šéf koncernu Stellantis. Východisko bude asi jednoduché, a to zástavba benzinového motoru do původně plně elektrického Fiatu 500.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vládní strana v Itáli je vůči koncernu Stellantis poslední dobou docela nekompromisní. Poměrně krátce poté, co Alfa Romeo představila svoje SUV Milano a oznámila, že jej bude vyrábět v Polsku, ozvaly se špičky státu s tím, že to ze zákona není možné, neb co se jmenuje italsky, musí být vyráběno tamtéž. A tak Alfa ustoupila a namísto Milana tu máme Juniora.

Druhým impulsem od vedení země bylo, že má Stellantis navýšit produkci/zaměstnance v jeho italských továrnách (vláda chce milion aut ročně celkem, Stellantis tam loni vyrobil 750 tisíc), jinak prý pustí na své území Číňany i s jejich továrnami. A tak Stellantis sklopil uši pravděpodobně podruhé.

Samotný generální ředitel čtvrtého největšího automobilového uskupení světa Carlos Tavares se má setkat se zástupci tamních odborů přímo v Turíně, kde by na pořadu dne mělo být rozhodnutí o zástavbě mild-hybridního benzinového tříválce pro nový a prozatím pouze elektrický model Fiat 500.

Foto: Fiat

Fiat 500e se moc neprodává, tudíž moc nevyrábí. A lidé nemají práci.

Tento krok se tak má stát podporou pro navýšení kapacity továrny Mirafiori, která aktuálně jede jen na jednu směnu a kde by se mělo ponovu dělat 200 tisíc kusů pětistovek ročně, z toho 125 tisíc by mělo být mild-hybridních benzinových a zbytek bateriově poháněných.

Benzinová verze by měla Fiat ochránit i vůči klesajícímu zájmu o elektrický model 500e, potažmo proti celkovému poklesu zájmu o elektromobily, což se mimochodem stalo i u Jeepu Avenger, který zprvu měl být s benzinovým motorem jen pro určité trhy, ale nakonec je to jinak.

Původní Fiat 500 uvedený už v roce 2007, který se vyráběl v Polsku a pro Evropu už skončil (místo něho přijde patrně čínský elektromobil), se přestěhuje do fabriky Stellantisu v Alžírsku a bude dál vznikat pro Afriku a Střední východ.

Foto: Jiří Čermák

Staré pětikilo se stěhuje do Alžírska, kde bude žít dál.

Jestliže se Tavares s odbory dohodne, začne nový Fiat 500 s mild-hybridem sjíždět z linek továrny Mirafiori buď v roce 2025, nebo o rok později.

Za nás si myslíme, že šlápnutí na tuhle brzdu je více než jasné, ovšem zatím ne oficiální. On totiž nový elektrický Fiat 500e stojí bez akčních pobídek od 729 900 Kč (od 689 900 Kč v akci), což je na mini městské auto fakt raketa. To ukončený (minulá generace) mild-hybridní Fiat 500 se stále doprodává od ceníkových 419 900 Kč, respektive od akčních 339 900 Kč.

Načítám