Článek
Čínská společnost Xpeng, v níž má prsty i německý Volkswagen, oficiálně oznamuje vstup na český a slovenský trh. Automobilka se na oficiálním dovozu aut dohodla se společností Hedin Mobility Group, která vozy dováží do Švýcarska a prodává v Belgii a Lucembursku.
Do Česka přiveze Xpeng skrze importéra hned tři modely, a to sedan P7, SUV G9 a SUV G6. Bližší specifikace pro Česko nebyly odhaleny, ovšem prozkoumali jsme nabídku v Nizozemsku, kde evropské vedení Xpeng sídlí.

P7 je sedan s dojezdem až 576 km.
P7 je elektrický sedan s dojezdem 576 km na jedno nabití podle WLTP, zrychlením z nuly na sto za 4,1 sekundy a nabíjením z 10 na 80 % za 29 minut v optimálních podmínkách (výkon až 175 kW).
V zemi dřeváků se prodává jak zadokolka (576 km), tak čtyřkolka s dojezdem 505 km. Fajnšmekři mohou sáhnout po edici s dveřmi otevíranými směrem vzhůru.

Interiéru P7 dominují sdružené displeje.
Cenově v Nizozemsku stojí zadokolka od 51 990 eur (1,29 milionu korun) a čtyřkolka 61 990 eur (1,54 milionu korun). Edice Wing se speciálními dveřmi nemá nizozemské ceny, nicméně v Německu vyjde na 69 600 eur (1,73 milionu korun).

G9 je vlajkové SUV evropského Xpengu.
SUV nazvané G9 je opět elektrické, nabízí dojezd až 570 km, nabíjení z 10 na 80 % za 20 minut (výkon až 300 kW) nebo tažnou kapacitu až 1 500 kg. Uvnitř pak láká displej spolujezdce nebo hi-fi o 22 reproduktorech o výkonu 2 150 W.

G9 se pyšní displejem pro spolujedzce.
Základní specifikací je zadokolka s dojezdem až 460 km za 61 990 eur (1,54 milionu korun), zadokolka s velkou baterkou za 65 990 eur (1,64 milionu korun) zvládne zmíněných 570 km a čtyřkolka za 75 990 eur (1,89 milionu korun) 520 km.

Xpeng G6 vypadá trochu jako Tesla Y Juniper.
SUV G6 představené předloni, které je zepředu lehce podobné Modelu Y Juniper od Tesly, stojí na 800voltové platformě podobně jako třeba elektromobily značek Hyundai, Kia, Audi či Porsche.
Model slibuje dojezd až 570 km nebo rychlé nabíjení z 10 na 80 % za 20 minut (výkon až 280 kW). Základní zadokolka s dojezdem 435 km stojí od 44 990 eur (1,21 milionu korun), zadokolka s velkou baterkou zvládající oněch 570 km stojí od 49 990 eur (1,24 milionu korun) a čtyřkolka o dojezdu 550 km vyjde na 53 990 eur (1,34 milionu korun).
Ale opakujeme, jde o ceny pro nizozemský trh včetně dalších povinných poplatků (třeba za doručení). České ceny se mohou lišit.

G6 nabízí v Číně oblíbenou lůžkovou úpravu.
Prodeje na českém trhu začnou ve druhém čtvrtletí roku 2025. První showroomy budou otevřeny v Praze, Brně, Ostravě, Ústí nad Labem, Plzni a Zlíně.
Nabízí se napsat čínská konkurence Tesly, ale vzhledem k potenciální cenové politice (může překvapit) si myslíme, že se automobilka vedená Elonem Muskem nemá moc čeho bát. Přece jen v Česku se na poli elektromobilů zatím prodává Tesla (Y a 3) a pak dlouho nic.
Jde tak o dalšího hráče z Číny, co oznámil nebo nedávno vstoupil na český trh. Nově jsme u nás v tichosti přivítali Baic, hrne se k nám BYD, Hongqi, Chery a teď Xpeng. Nakonec připomeneme, že větší úspěch u nás zatím zaznamenalo jen MG díky spalovacímu SUV ZS. Ale kdoví, třeba Xpeng překvapí.