Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zdá se, že čínský Dongfeng evropské sankce na jeho elektromobily asi netrápí, protože oficiálně představil nový globální model Voyah (Lantu) Zhiyin (jeho příchod jsme avizovali ZDE), který se nicméně v Evropě bude pravděpodobně jmenovat Courage.
Jde o v pořadí čtvrtý model značky Voyah (ostatní jsou Passion, Free a Dream), která má oficiální zastoupení i v Česku. A navíc víme, že se Zhiyin u nás bude prodávat. Takže na co se těšit?
Konkrétně na SUV postavené na platformě Electric Smart Secure Architecture (elektrická, chytrá a bezpečná architektura), které je designově zvláštní například tím, že přední kola nemají černé lemování blatníků, zatímco ta zadní ano.
A potom si všimněte žraločí ploutve procházející D sloupkem, což nám trochu připomíná DS 3 od DS Automobiles. Nechybí ani černá střecha, černý střešní nosič a záď protažená do tvaru kachního ocasu.
Rozměry vozu jsou 4 725 × 1 900 × 1 636 mm, takže jde o vozidlo velikosti druhého Kodiaqu od Škodovky. Rozvor pak činí slušných 2 900 mm, zatímco pohotovostní hmotnosti (bez řidiče) podle provedení 2 099, 2 145 nebo 2 227 kg.
Z hlediska pohonů je k dispozici zadokolka i čtyřkolka. Zadokolka nabízí výkon 215 kW (292 koní) nebo 230 kW (313 koní) a spolupracuje s trakčním akumulátorem o kapacitě buď 77, nebo 109 kWh.
A to elektromobilu propůjčuje dojezd na jedno nabití 625 km, potažmo 901 km. Jenže jde o dojezd podle velmi optimistické čínské CLTC normy, proto když použijeme převodník na méně optimistické evropské WLTP, vyjdou nám hodnoty 481 km a 693 km. V optimálních podmínkách pochopitelně.
U čtyřkolky má každý ze dvou elektromotorů výkon 160 kW (217,5 koně), oba čerpají životní sílu z trakčního akumulátoru o kapacitě 77 kWh. To má Zhiyinu (Courage) s pohonem všech kol vystačit na 570 km dojezdu dle CLTC, takže na 438 km podle WLTP.
Voyah Zhiyin (Courage) nicméně využívá 800V architektury, takže v optimálních podmínkách na adekvátní stanici podle výrobce vozidlo nabijete za 15 minut na 515 km dojezdu. Opět dle čínské normy, takže dle EU normy jde o 396 km.
Uvnitř vozu pracuje obří centrální displej inspirovaný Teslou (ostatně který čínský výrobce se jí neinspiroval), najdete tu i malý přístrojový štít zapuštěný do palubní desky nebo head-up displej. Dveře jsou bezrámové, uvnitř záplava kůže.
Infosystém by měl dodávat Huawei a co je ještě zajímavé, Zhiyin (Courage) je dle uniklých informací připravený na autonomní řízení čtvrté úrovně, ovšem zatím pouze v Číně.
Voyah Courage by se v Česku měl začít prodávat/dodávat někdy v příštím roce za předpokládanou cenu nižší než dva miliony korun. Novinka tak doplní větší SUV Free začínající na částce 1,5 milionu korun za hybrid a na dvou milionech za elektromobil, elektrické MPV Dream začínající na 2,6 milionu korun a plug-in hybridní sedan Passion prodávaný za 1,7 milionu korun.