Hlavní obsah

Citroën modernizoval oblíbené crossovery C4 a C4 X. Designem ujíždí na vlně futurismu, základní principy ovšem nezapomínají

Foto: Citroën

Francouzský Citroën ukázal svěží modernizaci svých úspěšných modelů C4 a prostornějšího C4 X. Designem vozy míří do futuristických sfér, ovšem nezapomínají na železné základy provázející značku už od nepaměti. Navíc nepůjde jen o elektromobily, proto novinky uspokojí i vyznavače klasického benzinu.

Článek

Přední část modernizovaných modelů rodiny C4 našla svoji inspiraci v konceptu Oli z roku 2022, což poznáte podle ostře řezaných tvarů a nového loga značky. Úplně nový je světelný podpis tvořený diodovými lampami, který vzhled vozů posunuje do futuristických sfér.

Tyhle specifické úpravy výrobce nenasadil jen kvůli estetice, ale také pro aerodynamiku. Ta je totiž poslední dobou čím dál více skloňovaná a závisí na ní celková účinnost pohonného ústrojí. Kvůli ní mají auta také specifické 18palcové disky.

Foto: Citroën

Zádi C4 dominují horizontálně orientované diodové lampy.

Přepracování se dočkala záď, kde zejména díky horizontálně laděným diodovým svítilnám spojeným černým pásem nebudete mít pochyb o tom, že před vámi jede Citroën C4. Vzadu u C4 už nenajdete klasické logo, nýbrž nápis Citroën.

To nicméně neplatí pro model C4 X, který má jinou záď, proti předfaceliftu jen jemně retušovanou, avšak s novým logem značky.

Foto: Citroën

Modernizovaný model C4 X se vzadu pyšní drobnými retušemi a novým logem.

S modernizací se rozšířily i laky pro oba modely, přibyl zelený a šedý. Barevné portfolio tak obsahuje ještě modrou, červenou, bílou a černou. Dvoubarevné varianty pochopitelně zůstaly.

Pěnová sedadla

Citroën si historicky potrpěl na komfort, proto za jeho interiérový trhák platí měkká pohodlná sedadla s extra pěnovou výplní.

Foto: Citroën

Hlavním tahákem jsou komfortní pěnová sedadla.

Ve vyšších výbavách najdete nový přístrojový štít s úhlopříčkou 7 palců, který spolupracuje s 10palcovým infosystémem s online 3D navigací a konfigurovatelnými widgety, jež upraví domovskou obrazovku podobným stylem jako současné mobily.

Systém dále nabídne bezdrátovou mobilní konektivitu, hlasové ovládání nebo integraci umělé inteligence ChatGPT. Ve vyšších výbavách se modely dodávají ještě s barevným head-up displejem.

Technologicky jsou vozy vybaveny řadou asistenčních systémů včetně poloautonomního řízení druhé úrovně, přepínání dálkových světel, sledování slepého úhlu nebo třeba panoramatickým parkovacím systémem.

Foto: Citroën

Kufr C4 X má objem 510 litrů.

Základní objem kufru modelu C4 činí 380 litrů (1 250 litrů při sklopených sedadlech), zatímco prostornější Citroën C4 X až 510 litrů.

Hybridy i elektrika

Základními pohonnými jednotkami evropských modelů jsou zážehové mild-hybridní tříválce 1,2 litru naladěné na 100 koní (205 Nm) a 136 koní (230 Nm), vždy spojené s šestirychlostní dvouspojkovou automatickou převodovkou. Mild-hybridní baterie s kapacitou 432 Wh je umístěná pod levým předním sedadlem, takže nezabírá místo v kufru.

Tam, kde nejsou blázni do emisí (tedy mimo EU), budou mít neelektrifikovanou tříválcovou 130koňovou dvanáctistovku s osmirychlostním automatem.

Milovníci elektropohonu se dočkají variant ë-C4 a ë-C4 X (výkony 136 a 156 koní), nabízejících dojezdy dle kapacity akumulátoru (50 a 54 kWh) 355 a 415 km pro ë-C4, respektive 360 a 425 km pro ë-C4 X. Jenom rychlonabíjení stejnosměrným proudem je slabé, dosahuje výkonu pouze 100 kW.

Jízdní komfort navíc podporuje známá technika tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy. Ta sice nedosahuje pohodlí tradiční hydropneumatiky či vzduchu, ale je cenově dostupnější, tudíž dává smysl ji nasadit u modelů středních tříd.

Oba modernizované modely budou uvedeny na trh počátkem roku 2025, kdy bychom se měli dozvědět i české ceny. Ty nejspíš stoupnou, jelikož dosavadní Citroën C4 s manuálem začíná od 449 900 Kč, zatímco elektrika ë-C4 od 854 900 Kč. Současný Citroën C4 X stojí 574 900 Kč, elektrický ë-C4 od 879 900 Kč.

Načítám