Článek
Tesla Model Y se suverénně prosadila jako nejprodávanější elektromobil na planetě, jemuž se pokoušelo konkurovat mnoho výrobců. Větší úspěchy ovšem žádný z nich nezaznamenal. Nyní se do boje pustilo také čínské Nio a proti Y nasadilo podobně vypadající SUV L60, prodávané pod svojí subznačkou Onvo.
Kromě toho dostalo Onvo solidní pohonnou techniku. Zadokolka s jedním elektromotorem nabízí výkon 326 koní a 305 Nm točivého momentu, zatímco dvoumotorová čtyřkolka přidává na přední nápravu dalších 136 koní.
Základní trakční akumulátor s kapacitou 60 kWh vystačí podle velmi optimistické čínské normy CLTC zadokolce na dojezd 555 km a čtyřkolce na 525 km na jedno nabití. V přepočtu na evropské WLTP jde o 427 km a 404 km.
Zástavba většího trakčního akumulátoru o kapacitě 85 kWh zvedne dojezd až na 730 km (562 km dle WLTP) , ovšem Nio uvádí, že pracuje na třetí baterii nabízející CTLC dojezd 1 000 km (769 km dle WLTP) na jedno nabití.
Za jistou výhodu L60 proti Tesle Model Y lze považovat fakt, že čínské elektroSUV může využít stanice Nio určené pro rychlou výměnu trakčního akumulátoru. Proč by to někdo dělal? Vždyť přece jako vlastník elektromobilu se o svoji baterku starám, hýčkám si ji. Nebo ne?
Základní Onvo L60 sice jde koupit standardní cestou jako celek za v přepočtu 658 000 Kč a s větší baterkou za 750 000 Kč. Pro srovnání, Tesla Model Y v Číně startuje od 800 000 Kč.
Jenže mateřské Nio zašlo poněkud dál a vůz nabízí už od 477 000 Kč s tím, že mu každý měsíc pošlete 1 900 Kč za pronájem akumulátoru 60 kWh nebo 2 860 Kč za akumulátor 85 kWh. A to vás pak nějaká výměna baterky nebo péče o ni absolutně nepumpuje.
Aby značka Onvo rychleji naskočila na trh, otevřela naráz 100 obchodů po celé Číně a do konce letošního roku jich přibude dalších 100. Generální ředitel Nio v L60 věří, proto očekává, že se od prosince 2024 budou měsíční prodeje L60 pohybovat okolo 10 tisíc kusů. Rok na to počítá s 20 tisíci prodanými vozy za měsíc.
Nereálné to není, když se v Číně jen za srpen prodalo dohromady milion elektromobilů a plug-in hybridů. Dalším plusem pro značku Onvo je, že ze 180 naverbovaných obchodních manažerů dříve pracovalo 40 % z nich pro Teslu a dalších 27 % uteklo od konkurenčního výrobce elektromobilů Li Auto. A to může být na silně konkurenčním čínském trhu klíčové.
Strategie pronájmu drahého trakčního akumulátoru ovšem není ničím novým. V Evropě se o to pokoušel například Renault, úspěch ale nebyl valný. Stále totiž máme silnou potřebu vlastnit a o řadu věcí se jako lidé neradi dělíme. Ale kdoví, třeba se tohle s nastupující generací alfa (lidé narozeni v druhé dekádě 21. století) změní.