Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ačkoli má čínský BYD hodně našlápnuto k expanzi na evropský trh včetně českého, tak jeho cestu nyní poskvrnila Evropská agentura pro bezpečnost automobilů (Euro NCAP), která otestovala asistenční systémy v plně elektrickém BYD Atto 3. Výsledek? Nedoporučující!
Čínské SUV podle zprávy Euro NCAP selhalo v rámci přímého monitoringu pozornosti řidiče a toho, jestli má ruce na volantu. Z 20 bodů Atto 3 získalo nulu. Slabé hodnocení se odrazilo i na systému hlídajícím rychlost vozu, který špatně informoval o nejvyšší povolené rychlosti a nebral v potaz lokální úpravy a nebezpečí. Výsledkem bylo 8,8 bodu z 25.
Atto 3 mělo dále problém se zpomalování před stojícím vozidlem, náhle zařazujícími se vozidly a systém zcela selhal v rámci prevence podjetí jiného auta v rychlosti nad 90 km/h.
Dále Atto 3 podle Euro NCAP neposkytuje dostatečnou asistenci v rámci změny jízdního pruhu. Některé senzory i kamery SUV nahlásilo jako zablokované pozdě.
Hodnocení samotného pokročilého adaptivního tempomatu BYD Atto 3 je pro dálnici a okresky doporučující, ovšem pro městské oblasti nedoporučující.
Celkové hodnocení BYD Atto 3 je však 55 % ze 100 % pro asistenční systémy a pouze 35 % ze 100 % pro bezpečnostní techniku.
Agentura Euro NCAP dospěla k závěru, že asistenční systémy řidiče BYD Atto 3 nesplňují minimální standardy pro opatření přijatá v kritických situacích, aby se zabránilo kolizi.
Hodnocení Euro NCAP ovšem není rozhodující, protože nejde o technickou zkušebnu, nýbrž nezávislou organizaci. Někteří Evropané ovšem testům Euro NCAP přikládají důležitou váhu. Nutno také dodat, že v rámci nárazových testů (rok 2022) obdrželo Atto 3 od Euro NCAP pět z pěti hvězd.
BYD, který se s Atto 3 v rámci asistentů ocitl mezi propadáky, odmítl výsledky komentovat. Na opačné straně, tedy mezi premianty, pak najdete například BMW i5, Mercedes-Benz třídy C, Volkswagen ID.7 nebo Volvo EC40.