Hlavní obsah

Umělá inteligence za volantem: Čínský Xpeng jako první využívá AI pro autonomní řízení

Foto: Xpeng

Čínská společnost Xpeng, do níž nalil peníze i německý Volkswagen, míří na evropské trhy s pozoruhodným elektromobilem, který podle slov automobilky využívá jako první funkci umělé inteligence pro autonomní řízení. Navíc za tu cenu… Ačkoli „teslisté“ se ohledně Xpengu možná budou hádat.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Společnost Xpeng Motors vyslala do Evropy elektromobil P7+ s tím, že jde o první vozidlo na světě, které využívá umělou inteligenci pro samočinné řízení. Technicky má automobil kamery a mikrovlnný radar k tomu, aby zvládal autonomní řízení druhé úrovně. Tedy to, co všichni ostatní.

Foto: Xpeng

AI Hawkeye Visual Solution je pojmenování systému umělé inteligence ovládající samočinné řízení.

Jenže Číňané tvrdí, že jejich P7+ má ještě AI Hawkeye Visual Solution (volně a zkráceně přeloženo jako jestřábí oko), které kombinuje obraz z předních a zadních kamer plus data z ultrazvukových senzorů a mikrovlnného radaru. Vše zpracovává umělá inteligence a nahrazuje tím jinak velmi drahý LiDar.

Model jako takový pak využívá 800voltovou architekturu, nabídne akumulátor o kapacitě 76,3 kWh, což má autu propůjčit dojezd 710 km na jedno nabití. Odhadovaná spotřeba je pak dle výrobce 15,1 kWh na sto a nabíjení díky 800voltovému základu ultrarychlé.

Pětimetrový vůz s třímetrovým rozvorem standardně přijíždí na 18palcových ráfcích, ovšem za příplatek jej dostanete na stylových dvacítkách. Kabina je dále plná kvalitních materiálů a nabízí komfortní sedadla.

Foto: Xpeng

Interiér vozu Xpeng P7+ je nápadně podobný současným teslám.

Hlavním konkurentem je navzdory rozměrům Xpengu menší Tesla Model 3 Long Range, která mimochodem nedávno dostala variantu s jedním motorem a dojezdem přes 700 km. A tady musíme i my Xpengu připomenout, že Tesla na zpracování obrazu z kamer používá umělou inteligenci už od příchodu prvního autopilota (2015).

Všechny tesly se totiž učí, sdílejí mezi sebou informace a snaží se postupně chápat kontext provozu ve smyslu například - tohle je čára, tady stojí koš, tohle zeď, vedle tebe jede velké auto, tady zařaď zpátečku, zpomal, zrychli, změň pruh, varuj řidiče před chodcem a podobně.

Xpeng P7+ platící za evoluci předchozího modelu P7 míří do Evropy za cenu okolo 40 000 eur, což je přibližně jeden milion korun. Tesla Model 3 Long Range zadokolka pak stojí v Česku 1,1 milionu korun. Čínského modelu bychom se na starém kontinentu mohli dočkat už v příštím roce.

Načítám