Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost Xpeng Motors vyslala do Evropy elektromobil P7+ s tím, že jde o první vozidlo na světě, které využívá umělou inteligenci pro samočinné řízení. Technicky má automobil kamery a mikrovlnný radar k tomu, aby zvládal autonomní řízení druhé úrovně. Tedy to, co všichni ostatní.
Jenže Číňané tvrdí, že jejich P7+ má ještě AI Hawkeye Visual Solution (volně a zkráceně přeloženo jako jestřábí oko), které kombinuje obraz z předních a zadních kamer plus data z ultrazvukových senzorů a mikrovlnného radaru. Vše zpracovává umělá inteligence a nahrazuje tím jinak velmi drahý LiDar.
Model jako takový pak využívá 800voltovou architekturu, nabídne akumulátor o kapacitě 76,3 kWh, což má autu propůjčit dojezd 710 km na jedno nabití. Odhadovaná spotřeba je pak dle výrobce 15,1 kWh na sto a nabíjení díky 800voltovému základu ultrarychlé.
Pětimetrový vůz s třímetrovým rozvorem standardně přijíždí na 18palcových ráfcích, ovšem za příplatek jej dostanete na stylových dvacítkách. Kabina je dále plná kvalitních materiálů a nabízí komfortní sedadla.
Hlavním konkurentem je navzdory rozměrům Xpengu menší Tesla Model 3 Long Range, která mimochodem nedávno dostala variantu s jedním motorem a dojezdem přes 700 km. A tady musíme i my Xpengu připomenout, že Tesla na zpracování obrazu z kamer používá umělou inteligenci už od příchodu prvního autopilota (2015).
Všechny tesly se totiž učí, sdílejí mezi sebou informace a snaží se postupně chápat kontext provozu ve smyslu například - tohle je čára, tady stojí koš, tohle zeď, vedle tebe jede velké auto, tady zařaď zpátečku, zpomal, zrychli, změň pruh, varuj řidiče před chodcem a podobně.
Xpeng P7+ platící za evoluci předchozího modelu P7 míří do Evropy za cenu okolo 40 000 eur, což je přibližně jeden milion korun. Tesla Model 3 Long Range zadokolka pak stojí v Česku 1,1 milionu korun. Čínského modelu bychom se na starém kontinentu mohli dočkat už v příštím roce.