Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když řeknete v Americe slovo „truck“, není tím myšlen jako u nás jen velký náklaďák, ale i pick-up. Nehledě na to, že vlastnictví nějakého pick-upu je ve Spojených státech národním sportem.
Proč se tedy severoameričtí výrobci tolik bojí čínských automobilek, když mají svoje poklady hezky doma? Protože velký asijský hráč BYD odhalil v blízce sousedním Mexiku svůj pick-up Shark (v překladu žralok) s rozměry 5 457 × 1 971 × 1 925 mm, kterým začal Američanům lézt takzvaně do zelí.
Aby si byl BYD jistý, že se „truck“ střední velikosti (ekvivalent Fordu Ranger, Chevroletu Colorado) bude líbit, nadělil mu tvář inspirovanou větším elektrickým Fordem F-150 Lightning, plastové lemy blatníků, střešní nosiče, sportbar (rám vzadu), 18palcová litá kola a záď inspirovanou opět elektrickou F-150.
V kabině pak najdeme 10,25palcový digitální přístrojový štít, 12,8palcovou natáčecí obrazovku infosystému s podporou Android Auto / Apple CarPlay a technologií rozpoznávání hlasu, 12palcový head-up displej, bezdrátovou nabíječku mobilů o výkonu 50 W, podporu digitálního klíče nebo panoramatický parkovací systém.
Z asistenčních systémů se pak bavíme například o adaptivním tempomatu, varování před srážkou vpředu i vzadu, hlídači jízdních pruhů nebo o automatickém nouzovém brzdění.
Nejlepším výbavovým prvkem, který je v Asii populárnější než sushi, je nicméně karaoke. A právě palubní zpívánky nabídne rovněž Shark, přičemž software podporuje i připojení (volitelného) ručního mikrofonu. Asi si umíme představit, jak se venkovem pak line píseň „Sweet Home Alabama“, jen ne v podání Lynyrd Skynyrd, ale z úst dotyčného řidiče.
Pohonnou jednotkou externě nabíjeného vozu je tradiční benzinová patnáctistovka spojená s elektropohonem, která nabídne systémový výkon 320 kW (435 koní) a zrychlení z nuly na sto za 5,7 sekundy.
Pick-up slibuje optimistický dojezd čistě na elektrický pohon až 100 km, potažmo rychlé nabíjení z 30 na 80 % za 20 minut.
I přes svůj pohon má užitkový vůz s nezávislým zavěšením obou náprav unést až 835 kg, odtáhnout přívěs o hmotnosti až 2 500 kg a umět živit energií díky technologii V2L i váš dům.
BYD Shark, který by s tímto pohonem a výbavou mohl směle i do Evropy, začíná od 899 980 mexických pesos, což je asi 53 427 amerických dolarů, tedy 1,2 milionu korun. Ve srovnání je tedy levnější než v Mexiku nabízený Ford Ranger, ale zase dražší než ekvivalentní Chevrolet Colorado. U nás by plug-in hybridní pick-up BYD zatím neměl konkurenci, nicméně Ranger do zásuvky je už na cestě…