Hlavní obsah

Číňané už mají plán, jak obejít represivní evropská cla. Jako jeden z prvních do toho šlápne gigant BYD

Foto: BYD

Čínská automobilka BYD se rozhodla vyzrát na Evropskou unií uvalená represivní cla, která její elektromobily při dovozu do EU z mateřské země prodraží mimo tradičních 10 % o dalších 27,5 %. Paradoxně se výrobce přesunuje tam, kde jsou ona cla dokonce ještě vyšší. Že jde o nesmysl? Omyl.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Automobilka Build Your Dreams má ambice a plnou čínskou státní podporu v tom, aby se stala silným hráčem na poli elektromobility v Evropě. Cestu na výslunní dravému výrobci sice poněkud zkomplikovala nedávno uvalená represivní cla na elektromobily dovezené z Číny, která mimo tradičních 10 % přidávají v případě BYD dalších 27,5 % navrch.

A tak automobilka vzala bezmála 24 miliard korun a zavelela směr Turecko, kde jsou mimochodem importní cla na elektromobily dovezené z Číny 40 %. Jenže BYD do Turecka auta nebude vozit, ale od konce roku 2026 pomocí 5 000 zaměstnanců rovnou vyrábět, a to v plánovaném počtu 150 000 kusů ročně.

Foto: BYD

Čínský BYD vyrobí elektromobil v Turecku, takže se při dovozu do EU vyhne clům.

Přidá se tak po bok Renaultu, Hyundaie a Fordu, díky nimž (nejen) se roční automobilová produkce v zemi bílého půlměsíce pohybuje okolo 1,4 milionu aut, z toho asi 70 % z nich jsou osobní.

Navíc Turecko je v celní unii EU, takže se za vybrané výrobky včetně automobilů zhotovené v této zemi nemusí při dovozu do EU platit clo. Tedy BYD ještě ušetří.

BYD pochopitelně není jediná čínská automobilka, která se hrne stavět/využívat fabriku buď přímo v členské zemi EU, nebo alespoň v místě, kde po následném dovozu do EU nebudou na vyrobené elektromobily platit drakonická represivní cla.

Načítám