Článek
Mysleli jste, že nabití auta za stejnou dobu, jako trvá tankování benzinu, už nepůjde překonat? Čínský BYD totiž 17. března představil superrychlou stanici, která je schopná nabíjet výkonem až 1 000 kW, díky čemuž se tomu uzpůsobená auta nabíjí na 400 km dojezdu za 5 minut.
Slávy si však BYD, který nedávno začal působit na českém trhu, neužil dlouho, protože na jeho ultrarychlou stanici odpověděl rovněž čínský Zeekr. A odpověděl tvrdě.
Výrobce spadající pod koncern Geely (kde je i Volvo) totiž představil vlastní kapalinou chlazenou nabíjecí stanici schopnou nabíjet výkonem až 1 200 kW! To představuje 20% nárůst proti BYD stanicím. Nabíječky Zeekru budou oficiálně uvedeny do provozu ve druhém čtvrtletí letošního roku a jejich bližší představení očekáváme na dubnovém autosalonu v Šanghaji.

Zeekr u nás zatím oficiálně nepůsobí, ale bude mít autorizovaný servis skrze Top Drive Club.
Na druhou stranu na trhu - ani na tom čínském - dosud nejsou vozy, které by uměly využít plnou nabíjecí kapacitu 1 200 kW. Tím se BYD zase trochu dostává nad Zeekr, protože ten dva modely podporující nabíjení 1 000 kW už má. Konkrétně sedan Han L a SUV Tang L.
Je to tedy tak trochu technologická válka, protože BYD chce do konce dubna rozjet po Číně nejméně 500 megawattových stanic a celkem jich plánuje okolo 4 000, zatímco Zeekr svou 1,2MW stanicí chce nastolit nové nabíjecí standardy.

BYD má k nabíječkám o výkonu 1 MW také auta. Zeekr zatím ne.
A našlápnuto tahle značka rozhodně má, protože před třemi lety začínala na nabíječkách o výkonu 360 kW, poté je vylepšila na 600 kW a následně na 800 kW. Nutno také dodat, že Zeekr má aktuálně vlastní síť o 826 stanicích s 4 007 nabíjecími jednotkami.
Bude něco takového i v Česku? Vzhledem k tomu, že se u nás čeká na razítko nutné pro spuštění stanice klidně půl roku, tak je to v blízké budoucnosti celkem nepravděpodobné. Navíc zbytečné. Jednak tu nejsou auta na takový nabíjecí výkon a také je výstavba takové stanice extrémně drahá, v řádech několika milionů korun. Málokdo by pak platil přemrštěnou sumu za 1 kWh, tedy pokud by to celé nebylo dotované.