Hlavní obsah

Číňané přepisují dějiny nabíjení. Znovu. Představují supernabíječku, která stovky kilometrů doplní za pár minut

Foto: Jiří Čermák

Tohle je válka. Nikoli bojová nebo skladů, ale nabíječek pro elektromobily. Ani ne před měsícem totiž čínský BYD ukázal nabíječku schopnou vyprodukovat výkon až 1 000 kW, ovšem nyní už jde o překonanou technologii. Otěže lídra aktuálně přebírá Zeekr.

Článek

Mysleli jste, že nabití auta za stejnou dobu, jako trvá tankování benzinu, už nepůjde překonat? Čínský BYD totiž 17. března představil superrychlou stanici, která je schopná nabíjet výkonem až 1 000 kW, díky čemuž se tomu uzpůsobená auta nabíjí na 400 km dojezdu za 5 minut.

Slávy si však BYD, který nedávno začal působit na českém trhu, neužil dlouho, protože na jeho ultrarychlou stanici odpověděl rovněž čínský Zeekr. A odpověděl tvrdě.

Výrobce spadající pod koncern Geely (kde je i Volvo) totiž představil vlastní kapalinou chlazenou nabíjecí stanici schopnou nabíjet výkonem až 1 200 kW! To představuje 20% nárůst proti BYD stanicím. Nabíječky Zeekru budou oficiálně uvedeny do provozu ve druhém čtvrtletí letošního roku a jejich bližší představení očekáváme na dubnovém autosalonu v Šanghaji.

Foto: Zeekr

Zeekr u nás zatím oficiálně nepůsobí, ale bude mít autorizovaný servis skrze Top Drive Club.

Na druhou stranu na trhu - ani na tom čínském - dosud nejsou vozy, které by uměly využít plnou nabíjecí kapacitu 1 200 kW. Tím se BYD zase trochu dostává nad Zeekr, protože ten dva modely podporující nabíjení 1 000 kW už má. Konkrétně sedan Han L a SUV Tang L.

Je to tedy tak trochu technologická válka, protože BYD chce do konce dubna rozjet po Číně nejméně 500 megawattových stanic a celkem jich plánuje okolo 4 000, zatímco Zeekr svou 1,2MW stanicí chce nastolit nové nabíjecí standardy.

Foto: BYD

BYD má k nabíječkám o výkonu 1 MW také auta. Zeekr zatím ne.

A našlápnuto tahle značka rozhodně má, protože před třemi lety začínala na nabíječkách o výkonu 360 kW, poté je vylepšila na 600 kW a následně na 800 kW. Nutno také dodat, že Zeekr má aktuálně vlastní síť o 826 stanicích s 4 007 nabíjecími jednotkami.

Bude něco takového i v Česku? Vzhledem k tomu, že se u nás čeká na razítko nutné pro spuštění stanice klidně půl roku, tak je to v blízké budoucnosti celkem nepravděpodobné. Navíc zbytečné. Jednak tu nejsou auta na takový nabíjecí výkon a také je výstavba takové stanice extrémně drahá, v řádech několika milionů korun. Málokdo by pak platil přemrštěnou sumu za 1 kWh, tedy pokud by to celé nebylo dotované.

Načítám