Hlavní obsah

Čína hlásí průlom v elektromobilitě: Nabíjení trvá stejně jako návštěva pumpy

Foto: Zeekr

Rychlost nabíjení je jednou z podstatných slabin elektromobility, na které výrobci sice postupně pracují, ale stále nedosahují takového časového komfortu jako při klasickém tankování. Zásadní průlom v této oblasti hlásí čínský Zeekr s modelem 007, jehož údajně nabijete za 10 minut…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Elektromobilita všeobecně čelí řadě překážek, a to od vysokých pořizovacích cen vozidel přes stále nerozvinutou nabíjecí infrastrukturu až po samotnou rychlost nabíjení. Automobilky se snaží tyto bolístky léčit a zdá se, že čínský Zeekr prorazil právě v oblasti času stráveného na nabíječce.

Jeho nový typ lithium-železo-fosfátového (LiFePO4) trakčního akumulátoru určeného pro model 007 má v optimálních podmínkách zvládnout nabíjení z 10 % na 80 % za něco málo přes 10 minut, což už by se takřka rovnalo běžné návštěvě pumpy včetně placení.

Automobilka uvedla, že se jí tohoto milníku podařilo dosáhnout díky optimalizovaným materiálům a nasazeným technologiím. Zeekr dále tvrdí, že jeho nový akumulátor zvládne stabilní rychlé nabíjení i ve velmi chladných podmínkách až -10° C, kdy se nabíjecí čas z 10 % na 80 % prodlouží na celkem 30 minut. A to je stále velmi slušné.

Foto: Zeekr

Zeekr 007 se pyšní superrychlým nabíjením v optimálních podmínkách a solidně rychlým nabíjením i v extrémních mrazech.

Zeekr 007 využívající 800voltovou architekturu má základní dojezd až 688 km na jedno nabití podle optimistické normy CLTC, nicméně v přepočtu na evropské WLTP se bavíme o 529 km. Varianta s prodlouženým dojezdem pak až 870 km dle CLTC, tedy 669 km podle WLTP. Z hlediska pohonů zákazníci vybírají mezi zadokolkou naladěnou na 421 koní a čtyřkolkou s kombinovaným výkonem 646 koní.

Dále sedan 007 nabídne luxusní interiér s koženými sedadly obohacenými o výhřev, ventilaci i masáž, zatímco posádku vzadu potěší vyhřívaná sedadla s elektrickým naklápěním až o 7 stupňů.

Mezi další přednosti vozu patří velký displej infosystému s úhlopříčkou 15 palců, 35,5palcový head-up displej s rozšířenou realitou, pokročilé poloautonomní řízení vyvinuté se společností Nvidia, pokročilý balík bezpečnostních asistentů, semišové čalounění stropu nebo prémiové audio dodávané samotnou automobilkou.

Čínský Zeekr působí také v Evropě a prodává zde luxusní shooting brake 001 (testovali jsme ZDE) a crossover pojmenovaný X. V Číně mimo 001, X a sedanu 007 ještě nabízí MPV 009 a chystá další modely. Rozhodně jde o značku, o které ještě uslyšíme.

Načítám