Hlavní obsah

České Tatrovce se vloni dařilo, nejvíce aut brali naši hasiči i vojáci, představené novinky ohromily

Foto: Lukáš Kukla

Tuzemská automobilka Tatra Trucks se v současnosti primárně zabývá vývojem a výrobou standardních i specializovaných nákladních automobilů určených jak pro civilní, tak vojenský trh. Loňský rok byl pro výrobce úspěšný, odbyt měl hlavně doma a také několik ohromujících novinek.

Článek

Dlouhodobý cíl české automobilky Tatra Trucks je vyrobit 2 500 vozidel za rok, k čemuž se výrobce postupně blíží, vloni jich zvládl zhotovit a dodat celkem 1 451, tedy o 100 víc než v roce 2022.

Tato čísla musíte vidět v kontextu výroby, která je u Tatry poměrně individuální, kdy je takřka každé vozidlo jiné. Automobilka nechrlí jeden stejný kus za druhým, každý model se řeší, vyrábí a montuje takřka jako individuál.

Automobilka prodává jak do civilního sektoru, tak ozbrojeným složkám. Loňský objem výroby pro civilní trh putoval nejvíce k hasičským a záchranným složkám, dále pak do stavebnictví, těžebního průmyslu, zemědělství nebo do komunálních služeb.

Foto: Lukáš Kukla

Pravidelným odběratelem českých tatrovek je naše armáda.

Přes polovinu produkce pak tvořily automobily a podvozky pro obranné a bezpečnostní složky, včetně Armády České republiky, pro kterou je Tatra Trucks dlouhodobým strategickým partnerem.

Dále je zajímavé, že více než 40 % vozidel směřovalo právě k českým zákazníkům. Ten zbytek si našel své majitele v Indii, Rakousku, Slovensku, Austrálii, Polsku, na Ukrajině, v Srbsku či Německu, přičemž menší počty speciálních vozidel putovaly směr Švýcarsko, Francie, Hongkong či Jižní Korea.

Nejvíce brali hasiči a armáda

Mezi nejvýznamnější zakázky loňského roku patří více než dvě stě hasičských speciálů pro náš hasičský sbor, na kterých se podíleli také nástavbáři z Poličky a Slatiňan. Konkrétně šlo o dodávku 232 různých automobilových stříkaček.

A kupovalo také vojsko, a to nejen české. Pro německou armádu Tatrovka vyrobila podvozky Tatra Force 4 × 4 (77 kusů), z nichž rakouská firma Rosenbauer vyrobila hasičské speciály.

Foto: KOBIT-THZ

Na hasičských speciálech se podílely také firmy z Česka či Rakouska.

Do naší armády doputovalo 209 valníků Tatra Force 6 × 6 a 30 kusů hákových nakladačů Tatra Force 8 × 8. Stejně jako předloni i loni pokračovala produkce podvozků vojenských logistických vozidel, která Tatra ve spolupráci s firmou DAF Trucks dodává belgické armádě.

Tatra ovšem řeší i speciály, takže se sluší připomenout podvozky pro obytná a expediční vozidla. Jistě si vybavíte třeba australskou pevnost na kolech Tatra Phoenix s celkovou hmotností 62 tun.

Ohromující novinky

Rok 2023 se rovněž nesl ve znamení oslav 100 let existence tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, kterou Hans Ledwinka poprvé použil v roce 1923 u typu Tatra 11. Nicméně to nebylo to jediné, co šlo obdivovat.

Na veletrhu PYROS 2023 výrobce ukázal třetí generaci modelové řady Tatra Force, a to v civilní verzi pro hasiče, která přináší zásadní elektronizaci a digitalizaci i nová technická řešení a vylepšené motory.

Foto: Tatra Trucks

Vloni Tatra představila model Force s elektricko-vodíkovým pohonem, v jehož vývoji bude pokračovat.

Začátkem podzimu debutoval prototyp nové generace řady Tatra Force se systémem automatizovaného řízení v jeho první fázi vývoje. Tento vůz je mj. možné řídit pomocí dálkového ovládání, proto může dobře posloužit hasičům, záchranářům nebo třeba těžařům.

V říjnu pak Tatra ve spolupráci s partnery představila prototyp automobilu Tatra Force e-Drive s elektrickým pohonem v kombinaci s vodíkovými palivovými články. Mimochodem, design nové řady Force obstaral východočeský designér Lukáš Taneček.

Letos chce Tatra pokračovat v růstu, plnit objednávky klientů a v první polovině letošního roku představit novou generaci modelové řady Phoenix. Následovat má i třetí generace řady Force, ovšem ve vojenském provedení. Máme se tedy na co těšit!

Načítám