Článek
Koncepční Renault Emblème je vodíkový kombík, který ukázal nejen pohon budoucnosti, ale také stylizování interiérů. Těch novogeneračních bychom se ve francouzských novinkách měli dočkat už zanedlouho.
Výrobce slibuje průlomová řešení jak v rámci kokpitu, tak uživatelské interakce. Ukázka palubní desky Emblème je důkazem, protože nabízí tři sdružené obrazovky (ach ano, dočkal se i spolujezdec) pracující s operačním systémem nazvaným Renault OpenR.
Většina funkcí sice zůstane ovládaná dotykem na centrálním displeji, ovšem výrobce zachová zákazníky žádaná tlačítka a přepínače pro ty nejdůležitější prvky. To si nedávno uvědomil i Hyundai, zatímco Škodovka to vyřešila voliči Smart Dials.
Renault pak označil fyzická tlačítka jako „chytré“ řešení a chce najít rovnováhu mezi dotykovým digitálem a fyzickými ovladači. To hlavně proto, aby obsluha funkcí byla snadná, intuitivní a zbytečně nerozptylovala řidiče.
Francouzi byli při představování budoucích kokpitů docela konkrétní. Po akustické stránce se budou držet elektronických zvuků od skladatele jménem Jean-Michel Jarre a nebudou skrývat samotné reproduktory.
Regulaci hlasitosti zachovají tradičním otočným knoflíkem, navrženým podle vzoru starých luxusních hi-fi systémů. Ostatně nic lepšího na regulaci zvuku lidstvo zatím nevymyslelo (volume doprava).
Dále se máme těšit na eliminaci většiny dotykových podmenu. Funkce bychom tak měli být schopni obsloužit na jeden dotyk nebo stisk. Rozšíření se dočkají rovněž hlasové povely (např. zapni mlhovku) a přibude umělá inteligence.
Nejen na povídání, ale i na navození atmosféry. Když pojedete lesem, na displeji se objeví motiv lesa. A naopak pojedete-li nějakým ošklivým místem, budete si moci navodit příjemnou atmosféru.
Nakonec se bavíme od widgetech, které znáte ze současných mobilů. Každá ze tří obrazovek tak bude konfigurovatelná a widgety (třeba počasí, audiopřehrávač, palubní počítač, rychloměr a jiné) snadno přesunovatelné. Jako v mobilu.
Kdy se máme těšit? První novogenerační interiéry zamíří do třech zbrusu nových elektromobilů, jejichž platforma má snížit celkové náklady o 40 %. To znamená, že levné elektromobily od Renaultu s hi-tech kabinami dorazí už v roce 2028. A to je poměrně za rohem.