Článek
Bylo jen otázkou času, než k nám importéři čínských vozů začnou valit také cenově dostupné modely. Stačilo se podívat na první úspěchy MG Motor, které mj. nedávno srazilo svůj bestseller ZS pod cenu 400 000 Kč, což prodejům jen pomohlo.
Jenže kdekomu se móda SUV už přejedla, potažmo jej ani nechytla. A právě pro takovou klientelu měla rumunská Dacia sedan se jménem Logan. Ten se však musel pakovat pryč a místo něj nezbylo na trhu nic. Tedy až dosud.
Přivítejte nového kluka ve městě. Jmenuje se Aeolus Shine, pochází z Číny a jeho rodičem je automobilka Dongfeng. Atraktivně oháknutý sedan s rozměry 4 660 × 1 812 × 1 490 mm se pyšní netradičními tvary, jimž vpředu vévodí halogenové lampy s LED denním svícením a maska, že by BMW mohlo závidět, zatímco vzadu mají své místo stylové diodové lampy.
Boční linie sice připomínají liftback, ovšem do 454litrového kufru se dostáváte skutečně jen malým víkem. Kola jsou 16palcová, litá, obutá na pneu 205/55, takže žádné nízkoprofily ani balony.
Pětimístný interiér je sice celoplastový, nicméně na rozdíl od Dacie čalouněný umělou kůží. Stejným materiálem jsou potažena i à la sportovní sedadla. Volant je pěnový (PUR), nebo spíše „něco jako pěnový“.
Dominantou modelu je centrální 13palcová dotyková obrazovka, odkud řešíte vlastně veškeré nastavení a rozhraní vozu. Nechybí bluetooth konektivita, rádio, zrcadlení mobilu a pár voleb.
Za zmínku stojí základní výbava, která dále zahrnuje bezklíčový vstup i start, automatické přepínání světel potkávací/denní svícení, dva airbagy, parkovací kameru, tempomat, elektrickou parkovací brzdu, automatickou klimu, digitální přístrojový štít, centrál s dálkou nebo třeba elektrická okna i zrcátka s výhřevem.
Pod kapotou vozu pak pracuje atmosférická benzinová patnáctistovka s označením DFMC15DR. Podle zdrojů z Číny jde o nejnověji vyvinutý (2023) čtyřválcový motor využívající techniku přímého vstřiku paliva a dvojitého variabilního časování ventilů. Konstrukčně pak jednotka vychází ze své sesterské přeplňované varianty C15TDR.
Každopádně maximální výkon motoru je 86 kW (116,9 koně) a točivý moment posílaný výhradně na přední kola skrze pětirychlostní manuál zase činí 158 Nm. Vzhledem k hmotnosti auta 1,2 tuny není jízda úplně tragická, jak by se mohlo zdát. Díky přímému vstřiku paliva motor sice hůře přestavíte na LPG, ale zase bude umět podávat slušné výkony za relativně rozumnou spotřebu. Teoreticky.
Dongfeng Aeolus Shine už je možné objednávat za akční cenu 419 900 Kč, která je dle letáku dovozce platná do konce tohoto roku. Nebude-li poté žádná akce, nejspíš model poskočí na ceníkových 449 900 Kč. V rámci ceny je i tříletá záruka omezená na 100 000 km u nových vozidel, zatímco na předváděcí auta platí do 80 000 km.
Automobil jsme už převzali k testování (schvalovací kus), takže vám už brzy přineseme exkluzivní první jízdní dojmy. Zatím prozradíme, že vůz sice má pár much a nějakou zbytečnou výbavu navíc, kterou bychom vyměnili za jinou, nicméně jízdně nejde o vůbec špatné svezení. A co se týče designu, už bychom ani nespočítali, kolikrát si nás někdo během jízdy fotil…
Konkurence pro Aeolus Shine
Jelikož přímá konkurence s karoserií sedan je tatam, přinášíme vám srovnání Dongfengu Aeolus Shine s jeho vybranými nejbližšími konkurenty. Navrch je třeba vzít v potaz, že se Shine rozměrově blíží Octavii, nicméně svým zařazením spadá do segmentu cenově dostupných vozů.
Model a karoserie | Cena |
---|---|
Aeolus Shine sedan | 419 900 Kč |
Fiat Tipo hatchback | 489 900 Kč |
Fiat Tipo kombi | 519 900 Kč |
Citroën C3 hatchback | 349 900 Kč |
Hyundai i30 hatchback | 389 900 Kč |
Hyundai i30 kombi | 419 900 Kč |
Hyundai i30 fastback | 459 900 Kč |
Dacia Sandero hatchback | 296 400 Kč |
Suzuki Swift hatchback | 369 900 Kč |
Škoda Scala hatchback | 459 900 Kč |