Článek
Fiat Panda. Tohle auto buď milujete, nebo ho nenávidíte. Panda si však na nic nehraje a sází na jednoduchost, díky čemuž jde (navzdory italské konstrukci) o překvapivě spolehlivé a bytelné auto. Ostatně na vrcholcích italských Alp se o tamní nadvládu už roky přetahují tři dopravní prostředky – rolby, sněžné skútry… a Fiaty Panda ve verzi 4×4.
Nejen díky své oblibě v domácí Itálii je Panda nejprodávanějším modelem Fiatu – pamětníci a fanoušci britského pořadu Top Gear si jistě vzpomínají, že moderátor James May jednu měl přes 10 let. Ba co víc, prozatím nic nenasvědčuje tomu, že by legendární prcek měl ve své už třetí generaci skončit funkční období. Výrobní linku bude sdílet se zbrusu novou Alfou Romeo Tonale ve městě Pomigliano d’Arco, a to minimálně do roku 2026.
K této novince měl co říct i Carlos Tavares, současný výkonný ředitel koncernu Stellantis: „Jsme si vědomi současného nátlaku na dostupnost nových automobilů, která se vzhledem k inflaci a politickým faktorům stává stále problematičtější.“ Podle vedení firmy by do budoucna mohly být řešením cenově dostupné elektromobily, jenže to ještě nějaký ten pátek potrvá. Podle Tavarese jsou ideální alternativou praktické a kompaktní vozy, ideálně s hybridním pohonem – jako například Fiat Panda.
Italský městský vůz, který se ve variantě 4×4 nezalekne ani terénu, slavil nedávno 40 let od uvedení – od té doby pochopitelně poměrně narostl, a tak je z dříve klasického městského auta spíš takový crossover. Výrobce pak potvrdil, že vůz i nadále bude sdílet platformu s oblíbeným modelem 500 a spíše okrajovou Lancií Ypsilon.
I přesto, že se mateřská společnost Stellantis snaží vytěžit ze svých současných a stále oblíbených modelů maximum, myslí i na budoucnost – momentálně řeší výstavbu továrny pro výrobu elektromobilů přímo v Itálii.
Proslýchá se, že fabrika by měla vzniknout pomocí spolupráce s automobilkou Mercedes a energetickým gigantem Total. Výrobní místo se má údajně nacházet v jižní Itálii poblíž města Termoli.
Celkově by pak v rámci Evropy mělo jít o třetí továrnu sloužící k výrobě elektromobilů, která patří pod koncern Stellantis. Podle vedení koncernu je vše podřízeno přípravám na postupný přechod k elektromobilitě.
Zda továrna na jihu Itálie bude sloužit také k výrobě elektrického nástupce modelu Panda, není dosud jasné – z pohledu Fiatu by nicméně šlo o logický krok. Model Panda byl vždy synonymem dostupnosti, jednoduchosti a využitelnosti, díky čemuž si získala příznivce prakticky po celé Evropě. Založit koncept „dostupného elektromobilu“ právě na modelu Panda by se tedy výrobci mohlo vyplatit.
Kompaktní osobní vůz Panda se začal vyrábět už v roce 1980 – vůz s typicky hranatými tvary svého času navrhoval slavný Giorgetto Giugiaro. První generace vydržela ve výrobě těžko uvěřitelných 23 let, přičemž v roce 1983 přibyla do nabídky verze s pohonem všech kol, o které v italských zasněžených kopcích dodnes panují legendy.
Druhá generace se představila v roce 2003, design tentokrát navrhovalo studio Bertone, vůz se stal evropským Autem roku 2004. Třetí generace se představila v září 2011 na autosalonu ve Frankfurtu, design tentokrát dostalo na starost designové oddělení Fiatu Centro Stilo pod dohledem Roberta Giolita. Výroba i nadále probíhá v Itálii. Fiatů Panda se vyrobilo téměř 8 milionů kusů, přičemž přibližně 4,5 milionu připadá na legendární první generaci.