Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jde o první globální edici Alfy Romeo vůbec a jmenuje se Tributo Italiano, což lze přeložit jako pocta Itálii, odkud Alfa pochází. Tato limitovaná řada zahrnující všechny tři aktuálně prodávané modely už dorazila do Česka a předvedla se nám naživo.
Ediční Giulia, Stelvio a Tonale (Milano/Junior se ještě neprodává) se vyznačují pouze designovými prvky, do techniky se nesahalo. Základem vozů je nicméně dvoubarevná karoserie obsahující hlavní zelený, červený nebo bílý lak, tedy italskou trikolóru.
Národní barvy pak ještě najdete i na krytech zpětných zrcátek, litá kola modelů Tributo Italiano jsou vždy černá a kontrastují k nim červené brzdové třmeny.
Uvnitř se vozy z limitované série liší koženými sportovními sedadly s vyšívaným logem edice a červeným prošíváním, které všem najdete i na palubní desce nebo výplních dveří. Tonale Tributo Italiano ještě nabídne falešně karbonové obložení palubní desky s logem značky, ambientní osvětlení a hliníkovou prahovou lištu.
Italské limitky jsou navíc vrcholově vybavené, proto přijíždí s dvouzónovou klimatizací, vyhřívaným volantem s hliníkovými pádly řazení nebo s prémiovým audiosystémem Harman Kardon s 14 reproduktory včetně subwooferu. V neposlední řadě jsou SUV modely Stelvio a Tonale k dispozici se standardními elektricky výklopnými dveřmi zavazadlového prostoru.
Z hlediska motorizací je Itálie u Stelvia a Giulie oslavována buď zážehovým dvoulitrem o výkonu 280 koní, nebo vznětovým čtyřválcem o objemu 2,2 litru a výkonu 210 koňských sil. Tonale se pak nabízí jako plug-in hybrid o 280 koních, nebo jako benzinový mild-hybrid o 160 koních.
Všechny modely jsou spárovány s automatickou převodovkou a mimo předokolky Tonale mild-hybrid také s pohonem všech čtyř kol.
Zajímavá je každopádně sice známá, ale do edičních vozidel zastavěná technická výbava. Tato trojice se například chlubí adaptivními tlumiči, pokročilými bezpečnostními asistenty nebo třeba samostmívacími zpětnými zrcátky, což přijde vhod při jízdě v noci, stejně jako přední matrixové LED lampy.
Nafta do Alfy patří
V rámci české dynamické premiéry jsme krátce otestovali i model Giulia se zmíněným dieselovým motorem 2,2 litru o 210 koních a 410 Nm síly. Ono si možná řeknete, že nafta do Alfy nepatří, ovšem nenechte se zmást nebo ovlivnit předsudky.
Až na lehce vyšší hlučnost má vznětová jednotka díky svému pracovnímu principu tah už v nízkých otáčkách, navíc zastavěný osmirychlostní automat ZF skvěle zvládá měnit kvalty i pod náporem točivého momentu.
Vysloveně ladně pak funguje pohon všech čtyř kol zejména v situacích, kdy jedete ostrou zatáčku pod plynem a reálně jakožto řidiči vnímáte, jak automobil drží a jak je část sil distribuována i na přední nápravu. Kupodivu jde též poznat, jestli máte zvolený eko režim, normální nebo sportovní, tyto profily skutečně mění chování vozu na silnici.
Ať jsme klidně v očích pravověrných „alfistů“ antikristové, ale vznětový pohon u Giulie dává smysl a možná nás i baví o něco víc než klasický 280koňový benzin, ačkoli zajisté vzýváme naprostou vytříbenost vrcholového Quadrifoglio.
V edicích Tributo Italiano Alfa Romeo Giulia startuje s dieselem od 1 499 000 Kč, zatímco v benzinu od 1 599 000 Kč. SUV Stelvio s naftou začíná od 1 619 000 Kč, v benzinu pak od 1 699 000 Kč. Menší SUV Tonale stojí jakožto plug-in hybrid od 1 399 000 Kč, nicméně jako mild-hybrid od 1 199 000 Kč. Všechny modely pak kryje pětiletá garance omezená na 100 000 km.