Článek
Ferrari, Lamborghini, Porsche, Pagani nebo Koenigsegg. Karbon běžně používají pouze výrobci těch nejexkluzivnějších vozů, ještě méně z nich však karbon používá k výrobě kol – typicky právě švédský Koenigsegg nebo americké Shelby, v rámci speciální výbavy je nabízelo BMW pro model M4 GTS nebo Porsche pro 911 Turbo. Již brzy se k nim však přidá i značka Hyundai.
Sportovní divize N korejské automobilky dnes staví jedny z nejvytříbenějších řidičských vozů, díky čemuž lidé z Namyangu vytrvale způsobují konkurenci neklidné spaní. Poté, co si Korejci vysloužili respekt laické i odborné veřejnosti, se rozhodli posunout hru zase o kus dál díky exkluzivním karbonovým kolům právě pro vozy z divize N.
Výhody karbonových kol jsou nesporné. Už klasická litá kola se často upřednostňují před ocelovými zejména proto, že jsou lehčí – nižší neodpružená hmotnost pak má za následek lepší ovladatelnost a jízdní vlastnosti celkově.
Hyundai však uvádí, že karbonová kola jsou proti srovnatelnému ekvivalentu z hliníkové slitiny lehčí ještě o dobrých 40 až 50 procent. Prototyp těchto fantastických kol se už ukázal na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu po boku strhujícího konceptu RN22e a nového sportovního modelu Ioniq 5 N, jenž by údajně měl být prvním modelem značky, na kterém se kola z exotických materiálů objeví v běžném provozu.
Kola se skládají z kovaného středu a karbonového věnce oděného do čirého laku, což při bližším pohledu dá nádherně vyniknout struktuře typické pro karbonové vlákno. Disky jsou součástí speciální výbavy N Performance určené pro sportovně založené řidiče – spadají sem i sportovní pružiny, skořepinová sedadla (jak jinak než opět z karbonu), případně sportovní volant, či dokonce hasicí přístroj.
Tato karbonová nádhera má snad jen jednu chybu – ničemové od Hyundaie dost mlží o podrobnostech. Pořádně totiž nevíme, kdy že se tyto disky a další sportovní doplňky dostanou k dealerům, stejně tak nepadlo ani slovo o ceně – ale můžete vzít jed na to, že nepůjde o levnou záležitost.
Pro naši lepší představu zabrusme do minulosti. Když se v roce 2019 objevil Renault Mégane RS Trophy-R (tehdy jeden z hlavních konkurentů vozu Hyundai i30 N), nabízel za příplatek rovněž speciální karbonová kola určená pro daný model a účtoval si za ně 12 tisíc eur (asi 288 tisíc Kč). A to jen za kola!
Zdá se vám to hodně? Za volitelná karbonová kola pro model 911 Turbo S o průměru 21 palců si značka Porsche řekne nějakých 24 500 eur (v přepočtu zhruba 588 tisíc Kč). Pravdou však je, že to je stále nic v porovnání se speciálními hořčíkovými koly pro model GT2 RS – tam si Porsche účtuje téměř 58 tisíc eur. Tedy skoro 1,4 milionu jen za kola!
Zdá se to býti dost nelogické, utratit řekněme 300 tisíc korun jen za kola pro nový vůz, ale ruku na srdce – asi všichni bychom je v příplatkové výbavě nejspíš zaškrtli, kdybychom si je mohli dovolit. A navíc vypadají skvěle.
Hyundai tyto nádherné (a drahé) disky vyvíjel ve spolupráci s britskou firmou Dymag, která má tradici už od roku 1974. Původně začínala s klasickými litými koly, svá úplně první kola z karbonu pak představila v roce 1995. Od té doby se propracovala i do různých odvětví motorsportu, ať už jde o Formuli 1, Le Mans nebo rallye.